Fabia z pazurami
Skoda już od 100 lat bierze czynny udział w sporcie samochodowym na świecie, gdzie odnosiła znaczące sukcesy. Najbardziej spektakularnym z aktualnych projektów jest udział czeskiej marki w eliminacjach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Fabryczny zespół Skody reprezentują tam Octavie, które już nie raz docierały na mety światowych rajdów na wysokich pozycjach. Wciąż jednak mówi się o planach wprowadzenia na rajdowe trasy mniejszego, kompaktowego modelu - Fabii. Skoda wykonała w tym celu pierwszy krok. W zakładach w Mlada Boleslav powstała pierwsza rajdowa wersja tego auta.
Na początek rajdowa Fabia to samochód zaliczany do grupy N, czyli nieznacznie odbiegający swoją konstrukcją od modeli "cywilnych", dostępnych na co dzień w salonach Skody. Pierwszym sprawdzianem tego auta będzie 20-dniowy rajd "World Cup Rally 2001", w którym startują standardowe, seryjnie produkowane samochody. Impreza, zorganizowana w dniach 30 września - 19 października rozpocznie się i zakończy w Wielkiej Brytanii i zapowiada się jako ciężkie wyzwanie zarówno dla kierowców jak i samych pojazdów. Trasa rajdu przebiegać będzie przez Francję, Hiszpanię, gorące Maroko i z powrotem przez Hiszpanię i Portugalię do Wielkiej Brytanii.
Fabia 1,4 16v będzie prowadzona przez brytyjskiego dziennikarza motoryzacyjnego The Daily Telegraph Petera Halla. Obok niego zasiądzie doświadczony pilot rajdów długodystansowych Andrew Powell. Samochód jedynie nieznacznie będzie się różnił od wersji na co dzień spotykanych w salonach sprzedaży. Zmiany konstrukcji zostały wykonane głównie w celu ochrony auta i jego załogi. Pojawiła się zatem klatka bezpieczeństwa, zmodyfikowane zawieszenie ze wzmocnionymi sprężynami i amortyzatorami oraz kubełkowe fotele ze sportowymi pasami bezpieczeństwa. Silnik, hamulce i skrzynia biegów pozostały takie same, jak w przypadku auta "cywilnego".
W klasie samochodów z silnikami o pojemności 1400 ccm i mniejszych obok Fabii w rajdzie udział weźmie około 80 innych pojazdów.