Czat z Januszem Kuligiem
Przed jego rodzinnym domem przebiega trasa rajdów krakowskich, co zapewne wpłynęło na jego życiowe losy. W 1991 roku wystartował w pierwszym rajdzie, a w obecnym sezonie zmierza do drugiego już w swojej karierze tytułu Mistrza Polski. Dzisiaj gościem na naszym Czacie był Janusz Kulig. Specjalnie dla INTERIA.PL odpowiadał na Wasze pytania podczas pogawędki na żywo. Relacja na http://czateria.interia.pl/id/gosc/kulig/index
Rajdowa kariera Janusza Kuliga jest jedną z najbardziej błyskotliwych karier w polskim sporcie rajdowym. Mało który zawodnik tak szybko zdołał osiągnąć tak zaskakująco dobre wyniki jak krakowianin. Zaczynał w 1991 roku, kiedy to wystartował w pierwszym rajdzie - wraz z Dariuszem Burkatem na "maluchu" wzięli udział w krakowskim "Kryterium Asów". Dariusz Burkat był pilotem Kuliga jeszcze przez cztery sezony. W roku 1992, startując fiatem 126 p, zajęli II miejsce w klasie A-10 Mistrzostw Polski, następnie Kulig przesiadł się na toyotę corollę. Przez dwa kolejne lata Kulig startował oplem kadettem grupy N, którym wywalczył w swojej klasie najpierw wicemistrzostwo, a w 1995 roku mistrzostwo Polski. Potem był opel astra grupy A i tytuł II Wicemistrza.
Od grudnia 1995 pilotem Janusza jest Jarosław Baran. Pierwszym rajdem załogi była "Cieszyńska Barbórka". Próba wspólnych startów wypadła tak pomyślnie, że jeżdżą razem do dziś.
Załoga początkowo startowała oplem astra, a w latach 1997-98 - renault megane maxi. Podczas startu tym ostatnim modelem, wyposażonym w przedni napęd, Kulig i Baran pokonali zawodników w maszynach czteronapędowych i w 1997 roku zdobyli tytuły Mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej. Rok później Kulig i Baran zakończyli sezon z tytułami wicemistrzów.
W 1998 roku Janusz wywalczył również Mistrzostwo Środkowoeuropejskiej Strefy FIA, obejmującej Austrię, Chorwację, Czechy, Polskę, Słowację, Słowenię i Węgry. Partnerami Kuliga w poszczególnych rajdach tego cyklu byli Jarosław Baran (imprezy rozgrywane w Polsce) i Słowak Emil Horniaczek (rajdy FIA).
Ubiegły rok był dla załogi szczególny. Po wycofaniu się Renault ze sportów motorowych w Polsce, losami dwóch zdolnych zawodników zainteresowały się wielkie firmy, od lat obecne w światowym sporcie motorowym. Nowymi sponsorami załogi zostali: Marlboro, Mobil Oil Poland i Ford Distribution. W 1999 roku Janusz Kulig i Jarosław Baran wystartowali samochodem z napędem na cztery koła - fordem escortem WRC. Sezon uwieńczyli tytułem wicemistrzowskim. W tegorocznych eliminacjach jeździ fordem focusem WRC.
Janusz Kulig ceni sobie zwycięstwa w krajowej klasyfikacji Rajdu Polski (1997) i Rajdzie Wisły (1998). Za największe dotychczasowe dokonania uważa Mistrzostwo Polski (1997) i dwukrotne Mistrzostwo Strefy Środkowoeuropejskiej (1998 i 1999). Sukcesem dla Janusza Kuliga jest również udział w ubiegłorocznym Rajdzie Warszawskim - z powodu problemów zdrowotnych jego start w tej imprezie do końca stał pod znakiem zapytania.
Sportowym autorytetem Kuliga jest Carlos Sainz.