Smutna prawda o LPG

Jeśli wydaje się wam, że słów "Polska", "motoryzacja" i "potęga" nie można zestawiać w jednym zdaniu - jesteście w błędzie. Na tle innych krajów Unii Europejskiej o polskiej dominacji mówić można chociażby w kontekście LPG!

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że udział aut zasilanych gazem płynnym w ogóle poruszających się po drogach Starego Kontynentu nie przekracza trzech procent. Dla porównania, w Polsce (dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) od lat wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie około 14 proc.

Jak poinformował Interię Wydział Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w ubiegłym roku - w aktualizowanej części CEPiK - figurowało dokładnie 2 684 130 pojazdów zasilanych LPG. To imponujący wynik.  Nie jest tajemnicą, że - w przeciwieństwie do państw zachodnich, gdzie wśród zalet gazu płynnego w pierwszej kolejności wymienia się ekologię - w Polsce głównym motorem napędowym rynku LPG jest... ekonomia.

Reklama

O tym, że gazu płynnego w charakterze paliwa do samochodów korzysta głównie mniej zamożna część społeczeństwa, świadczy m.in. struktura wiekowa zasilanych nim pojazdów. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2019 roku (dane za ubiegły nie zostały jeszcze opublikowane), na LPG jeździło zaledwie 4 proc. samochodów wieku poniżej 4 lat. W grupie aut w wieku od pięciu do dziesięciu lat modele napędzane LPG stanowiły już 8 proc., a wśród pojazdów w wieku między 11 a 20 lat - aż 16 proc. ogółu. Największy udział - aż 25 proc. rejestracji - dotyczy jednak samochodów najstarszych, w wieku powyżej 20 lat.

W bagażnikach jakich samochodów osobowych najczęściej spotkać można w Polsce "butle" na gaz płynny?

Ranking dziesięciu najpopularniejszych modeli otwiera Opel Astra. W pierwszej trójce znajdziemy jeszcze: 2. Volkswagena Golfa i 3. Audi A4. Kolejne miejsca należą do: 4. Volkswagena Passata, 5. Skody Fabii, 6. Skody Octavii i 7. Opla Vectry. Dopiero na 8. pozycji zestawienia pojawia się pierwsze auto, którego producentem nie jest żaden z niemieckich koncernów - Fiat Punto. Zaraz za nim uplasował się też pierwszy "Francuz" - Renault Megane Scenic. Pierwszą dziesiątkę zamyka jednak kolejny pojazd "made in Germany" - Audi A6.
Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy