Rewolucja. Gotowa droga przyjedzie samochodem!

Holenderski gigant budowlany - KWS Infra - chce zrewolucjonizować technologię budowy lokalnych, osiedlowych uliczek o niewielkim natężeniu ruchu. Innowacyjny projekt zakłada stworzenie gamy gotowych prefabrykatów wykonanych w całości z... tworzyw sztucznych.

Czy nowa technologia podbije rynek?
Czy nowa technologia podbije rynek?Informacja prasowa (moto)

Technologia budowy dróg oparta o gotowe prefabrykaty nie jest nowa. Do wielu zakładów przemysłowych wiodą popularne "betonki", w podobny sposób budowane były chociażby niemieckie autostrady z lat trzydziestych ubiegłego wieku.

Wykorzystanie nowej technologii pozwoliłoby jednak znacznie skrócić czasochłonne i kosztowne roboty ziemne. Zastosowanie plastikowych odlewów wymaga jedynie wykorytowania i - wstępnego - wypoziomowania miejsca pod prefabrykaty. Odpada wiec konieczność stosowania wielu warstw podsypki i żmudnego utwardzania gruntu.

Co ważne, projektanci prefabrykatów podeszli do tematu w sposób kompleksowy. Gotowe elementy mają być wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę. Pojedynczy segment zawierać ma m.in. - zamontowane w nawierzchni - odpływy dla deszczówki i ulokowane pod jezdnią rury drenażowe.

W pustej, pełniącej funkcję kieszeni powietrznej, przestrzeni pod tzw. warstwą ścieralną, można też zabudować dodatkowe elementy, jak chociażby przewody sieci energetycznej. Dzięki temu znacznie przyspieszyć można budowę całych osiedli - przyłącza energetyczne do poszczególnych zabudowań (przynajmniej teoretycznie, bo wymagałoby to zmian w prawie budowlanym) wychodzić mogą bezpośrednio z drogi, co oszczędza pracy zakładom energetycznym.

Taka budowa pozwala też szybko doposażyć pas drogowy w dodatkowe udogodnienia, jak chociażby oświetlenie. Na etapie produkcji można też zastosować elektryczny system podgrzewania nawierzchni.

Droga z prefabrykatówInformacja prasowa (moto)

Obecnie plastikowe drogi nie wyszły jeszcze poza fazę papierowego projektu. Holendrzy nie kryją jednak, że w najbliższych trzech latach, planują stworzenie eksperymentalnego odcinka na jednej z ulic Rotterdamu. Zdaniem twórców projektu plastik stanowić może poważną alternatywę dla asfaltu. Nawierzchnia eksperymentalnego odcinaka wytrzymywać ma temperatury od -40 do +80 stopni Celsjusza, a sama budowa drogi trwać nawet trzykrotnie krócej, niż przy użyciu klasycznej technologii.

Taka budowa ma być szybka i taniaInformacja prasowa (moto)

Władze Rotterdamu do nowej inwestycji przekonuje również aspekt ekologiczny. Twórcy projektu zwracają uwagę, że produkcja asfaltu każdego roku wiąże się z emisją około 1,6 mln ton CO2 - to około 2 proc. całkowitej emisji tego gazu związanej z transportem drogowym.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas