Produkowali BMW, teraz będą sadzić ogórki. To premia od rosyjskiej firmy

Załoga rosyjskiej fabryki samochodów AVTOTOR z Kaliningradu otrzymała właśnie nietypową premię. Wśród pracowników rozlosowano przydziały zakładowych ogródków warzywnych. Pod tą inwestycję zakład przeznaczył teren o powierzchni 300 hektarów. Nie chodzi tu jednak o rekreację.

Wyjaśnijmy - w oficjalnym komunikacie nie ma ani słowa o rekreacji.

Służby prasowe zakładu informują, że udziałowcy i zarząd AVTOTOR postanowili bezpłatnie przydzielić działki "wszystkim, którzy chcą urządzić ogródki warzywne", aby "zapewnić dodatkowe wsparcie socjalne pracownikom przedsiębiorstwa". Mówiąc prościej - nie chodzi o to, by pracownicy zyskali miejsce do zrelaksowania się z rodziną po pracy. "Służbowy ogródek warzywny" to w Rosji forma uchronienia załogi przed galopującymi cenami żywności. Własna działka oznacza przecież możliwość samodzielnej uprawy pomidorów, ogórków czy ziemniaków.

Reklama

By zapewnić pracownikom obfite zbiory, firma zorganizowała też sprzedaż "wysokiej jakości sadzonek produkcji krajowej". W sumie pod pracownicze ogródki warzywne przeznaczono teren o powierzchni 300 hektarów położony w okolicach wsi Kholmogorovka i Lyublino. Do tej pory rozlosowano już 168 działek - każda o powierzchni 10 arów - nieopodal wsi Kholmogorovka. Druga tura losowań, dotycząca obiektów w okolicach wsi Lyublino, odbędzie się w połowie maja.

BMW mówi dość, Hyundai i Kia nie widzą problemu

Zlokalizowana w Kaliningradzie fabryka samochodów AVTOTOR długo opierała się zachodnim sankcjom. 1 maja, ze względu na brak komponentów, większość załogi odesłana została jednak na przymusowy urlop. Mimo tego sytuacja zakładu jest stosunkowo stabilna. W fabryce montowane są bowiem pojazdy marek Hyundai i Kia, które nie zdecydowały się na opuszczenie rosyjskiego rynku po agresji na Ukrainę. Z dniem 1 marca, decyzją władz koncernu, zatrzymana została jednak produkcyjna (w systemie SKD) aut spod znaku BMW, a sam producent rozwiązał umowę z fabryką i wycofał się z Rosji.

Hyundai, a - ściślej - Hyundai Motor Manufacturing Rus - dysponuje w Rosji dwiema montowniami pojazdów. Wprawdzie w obu zakładach zanotowano przestoje wynikające z braku dostaw, ale koncern nie zdecydował się na wycofanie z lokalnego rynku. Koreańczykom trudno się jednak dziwić, skoro w ubiegłym roku Kia Rio była trzecim najchętniej kupowanym nowym autem w Rosji (blisko 83 tys. rejestracji), a na czwartej pozycji zestawienia (ponad 61 tys. rejestracji) znalazł się - również produkowany w Federacji Rosyjskiej - Hyundai Solara.

AVTOTOR i portrety "bohaterów pracy"

Firma AVTOTOR powstała w 1994 roku w Kaliningradzie. Przedsiębiorstwo jako pierwsze w Rosji uruchomiło montaż samochodów zagranicznych marek. Produkcja trwa od maja 1997 roku. Do dziś dnia z linii montażowych zjechało tam ponad 2,5 miliona pojazdów.

Zarząd AVTOTOR stara się dbać o wysokie morale pracowników. Aktualnie w zakładzie trwa np. konkurs fotograficzny związany z 25-leciem uruchomienia produkcji. W konkursie bierze udział 25 fotografów, a o zwycięstwo rywalizuje 75 prac ukazujących pracowników fabryki. Sam konkurs organizowany jest pod hasłem "Bohaterowie Pracy AVTOTOR".

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wojna w Ukrainie | fabryka samochodów | Rosja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy