Parowy walec drogowy w Krakowie

Zabytkowy parowy walec drogowy z 1929 r. został ustawiony we wtorek przed siedzibą krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Eksponat upamiętnia 200-lecie Centralnej Administracji Drogowej na ziemiach polskich.

Jak poinformowała rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, trzykołowy walec parowy, stosowany dawniej do wałowania nawierzchni tłuczniowych, żwirowych, asfaltowych i smołowych, wyprodukowany został w poznańskich zakładach H. Cegielskiego i rozpoczął pracę na drogach w 1929 r.

Maszyna drogowa ma ponad 6 m długości, 3,2 m wysokości, a średnica tylnych kół wynosi 1,76 m. Wykonana została według polskiego projektu.

Po wycofaniu z prac drogowych od roku 1953 walec był zainstalowany na bocznicy kolejowej w okolicach Torunia i służył do podgrzewania cysterny ze smołą i asfaltem. Od 1978 r. maszyna nie była już używana - stała jako eksponat w Bazie Młyniec Rejonu Dróg Publicznych w Toruniu. Stamtąd trafiła do skansenu w Ciechocinku, ale jej stan techniczny był już zły.

Reklama

W czasie renowacji odtworzono wszystkie uszkodzone lub zniszczone części i walec znów jest sprawny technicznie. Teraz ustawiono go na specjalnie przygotowanym miejscu przed gmachem na ul. Mogilskiej 25, gdzie mieści się siedziba krakowskiego oddziału GDDKiA.

Na razie zabytkowej maszyny nie można oglądać, bo została osłonięta z uwagi na trwający remont parkingu przed budynkiem. Osłona zostanie zdjęta w ciągu najbliższych tygodni - zaraz po ukończeniu prac remontowych.


PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy