Nerwowa, szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu

Wakacyjne czy weekendowe wyjazdy mogą wiązać się z pośpiechem, ponieważ nikt nie chce tracić czasu w korku.

Wakacyjne czy weekendowe wyjazdy mogą wiązać się z pośpiechem, ponieważ nikt nie chce tracić czasu w korku.

Jednak nerwowa, szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, realnie jednak wpływa na zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska. Dowiódł tego Auto Klub Dziennikarzy Polskich we współpracy ze Szkołą Jazdy Renault, przeprowadzając test, który wykazał, że na trasie 285 kilometrów samochód mierzący się z drugim autem jadącym według zasad ekojazdy dojeżdża na miejsce w czasie o zaledwie 8 minut i 8 sekund krótszym.

Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20% paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasu i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia - podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Reklama

Prawie 80% Polaków uważa, że stosuje się do zasad ekojazdy, a prawda jest taka, że większość z nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93% nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy po mieście może zwiększyć się nawet o 40%, jeśli samochód nie jest prowadzony w sposób płynny, a aż 42% błędnie uważa, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać rzadziej niż raz na miesiąc. - Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomicznej i bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku - mówi Zbigniew Weseli.

Oba samochody, które wzięły udział w teście, prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault - założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi - jeździe w stylu eko - płynnej i opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze. Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 l wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19% więcej paliwa.

ZASADY EKOJAZDY

Prowadź płynnie - staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h).

Odpowiednio zmieniaj biegi - redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.

Przyspieszaj w kontrolowany sposób - do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.

Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia - zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość.

Dbaj o silnik - nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniu i wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę.

Eksploatuj samochód w racjonalny sposób - sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.

Dowiedz się więcej na temat: szybka jazda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy