Najczarniejszy samochód na świecie
Od dziś słowa "czarny samochód" nabrały zupełnie nowego znaczenia. BMW zaprezentowało właśnie jedyny w swoim rodzaju egzemplarz modelu X6 pokryty lakierem Vantablack VBv2. To jedna z najczarniejszych substancji znanych człowiekowi!
Vantablack to specjalna powłoka opatentowana w 2014 roku przez firmę Surrey NanoSystems. Opracowano ją z myślą o wykorzystaniu przez agencje kosmiczne (m.in. w matrycach służących do przetwarzania obrazu) i wojsko. Jej nietypową właściwością jest nadawanie pokrytym przedmiotom wrażenia dwuwymiarowości.
Dzieje się tak dzięki zawartości nanorurek węglowych, które - odpowiednio ustawione (w pionie) - pochłaniają światło. Fotony nie są w stanie się odbić, przez co trójwymiarowy przedmiot zdaje się być zupełnie płaski. Mówiąc obrazowo - oglądając pokryte Vantablack przedmioty ma się wrażenie wpatrywania się w "czarną dziurę".
Każda z nanorurek ma od 14 do 50 mikrometrów długości i średnicę 20 nanometrów. Oznacza to, że jest około pięć tysięcy razy cieńsza niż ludzki włos! W każdym centymetrze kwadratowym powłoki znajduje się około miliarda ustawionych pionowo nanorurek. Samo jej nanoszenie wymaga specyficznych warunków. "Lakierowanie" odbywa się w temperaturze ponad 400 stopni Celsjusza!
Warto podkreślić, że BMW X6 jest pierwszym samochodem, który wyposażony został w powłokę Vantablack. Do tej pory firma Surrey NanoSystems odrzucała wszystkie pomysły nawiązania współpracy z producentami aut.
Oczywiście auto powstało tylko w jednym egzemplarzu, by zainteresować klientów i podkreślić kształty nowego modelu z Bawarii. Całkiem prawdopodobne, że pokazowy egzemplarz nigdy nie wyjedzie na drogi - kierowcy innych pojazdów mogliby mieć duże problemy z określeniem kierunku poruszania się takiego samochodu czy jego prędkości.
Warto wspomnieć, że X6 pokryte zostało powłoką Vantablack VBx2, która ma gorsze właściwości pochłaniania światła od klasycznej Vantablack. VBx2 odbija około 1 proc. padającego na nią światła (pod wszystkimi kątami), dzięki czemu subtelnie podkreśla linie niemieckiego modelu. Pierwotna powłoka Vantablack pochłania - uwaga - 99,965 proc. padającego na nią światła!
Mało kto wie, że powłoki Vantablack coraz śmielej wkraczają dziś do świata motoryzacji. Nie chodzi jednak o lakiery lecz tworzone z nich ekrany wykorzystywane w różnej maści czujnikach laserowych niezbędnych w systemach automatycznej jazdy. Dzięki nietypowym właściwościom Vantablack zapobiega odbiciom świetlnym mogącym zakłócać pracę czujników, przyczyniając się do zdecydowanej poprawy bezpieczeństwa na drodze.