Karabinem w BMW

Kwestia bezpieczeństwa pojazdów kojarzy nam się głownie z crashtestami, czyli z tym, czy dany samochód może się pochwalić wystarczającą liczbą gwiazdek przyznanych np. przez EuroNCAP.

Trzeba jednak pamiętać, że śmierć w samochodzie nie zawsze jest wynikiem wypadku drogowego.

W wielu rejonach świata wypadki drogowe są bowiem najmniejszym niebezpieczeństwem, jakie czyha na pasażerów. W państwach ogarniętych wojną domową oraz tam, gdzie ruchy terrorystyczne mają się szczególnie dobrze, każda podroż autem to prawdziwa walka o życie. Nigdy nie wiadomo, czy w pobliżu nie czai się ukryty w zaroślach snajper, czy na trasie naszego przejazdu nie czeka na nas żaden "fugas", jak zwykło się określać prowizoryczne ładunki wybuchowe. Jak chronić się przed tego typu niespodziankami?

Producenci reprezentacyjnych limuzyn od wielu lat zajmują się przygotowywaniem specjalnych, opancerzonych wersji, swoich pojazdów. Istnieje też wiele firm specjalizujących się w tego typu przeróbkach. Chociaż auta z zewnątrz niczym nie różnią się od egzemplarzy nieopancerzonych, konstrukcyjnie mają ze sobą niewiele wspólnego. Szczegóły techniczne dotyczące ich budowy (skład i grubość pancernego szkła, stali oraz elementów kevlarowych) są ściśle strzeżoną tajemnicą.

Reklama

Samochody opancerzone wyposażane są w kilkusetkonne, przeważnie benzynowe, silniki, które są w stanie zapewnić odpowiednią dynamikę ważącym często ponad cztery tony pojazdom. Gruntownym zmianom poddawane zostaje również zawieszenie - zwykłe nie dałoby sobie rady z tak ogromną masą.

Oprócz tego, że pojazdy odporne są na ostrzał, większość tego typu aut zdolna jest również do obrony. W wielu limuzynach montuje się specjalne, zamaskowane otwory strzelnicze, na niektórych wozach (np mercedes klasy G) instaluje się również stanowiska przystosowane do zamontowania broni maszynowej.

Najnowsza, bezcenna dla ochrony życia technologia wymaga olbrzymich nakładów finansowych. Koszt zakupu tego typu samochodu liczony jest w milionach złotych.

Tego, jak powstają i w jaki sposób testowane są opancerzone auta dowiesz się z filmów:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BMW
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy