Co może zamarznąć w aucie
Co w samochodzie jest szczególnie wrażliwe na niską temperaturę i jak sobie radzić z typowo zimowymi problemami?
Problemem jest głównie zamarzanie wody. Znajdziemy ją zarówno w elektrolicie w akumulatorze, jak i w roztworze płynu chłodniczego.
Osadzająca się para wodna blokuje zamki, unieruchamia wycieraczki czy uszczelki drzwi.
Najgroźniejsze dla silnika jest oczywiście zamarznięcie płynu chłodniczego i dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, warto się wyposażyć w tester temperatury zamarzania płynów, lub - jeśli możemy wydać ok. 100-300 zł - w refraktometr, który mierzy temperaturę zamarzania wielu rodzajów cieczy.
Jeżeli mieszamy roztwór płynu chłodniczego, to nigdy nie stosujmy samego koncentratu. Ten, wbrew pozorom, ma dwa razy niższą temperaturę krzepnięcia niż rozcieńczony z wodą 50:50.
Płyn chłodniczy
W odróżnieniu od wody, płyn chłodniczy powinien wytrzymywać w stanie płynnym do przynajmniej -30 stopni C. Poniżej tej temperatury zaczyna krzepnąć.
NASZA RADA: temperaturę zamarzania płynu należy kontrolować (koszt urządzenia od 30 zł) i w razie potrzeby wymienić płyn.
Elektrolit w akumulatorze
Przy normalnym stanie naładowania (gęstość ponad 1,26 g/cm3) elektrolit wytrzymuje do -60 stopni C. Jednak jeżeli akumulator jest całkowicie rozładowany, to może zamarznąć już przy -15 stopniach C.
NASZA RADA: jeżeli auto ma długo (np. miesiąc lub dwa) stać nieużywane, to wyjmijmy akumulator.
Wycieraczki
W miejscu styku wycieraczki z szybą guma przymarza i przy próbie jej oderwania zawsze dochodzi do mniejszego lub większego uszkodzenia.
NASZA RADA: na noc odchylamy ramiona wycieraczek, aby nie stykały się z szybą lub do ich uwolnienia stosujemy sprej-odmrażacz (cena od 15 zł).
Zamki drzwiowe
Zamki zamarzają wtedy, gdy do bębenka z zapadkami dostaje się woda lub choćby para wodna. Długo nieużywane zamki ulegają zapieczeniu.
NASZA RADA: nie stosujemy odmrażacza, gdyż wypłukuje smar z zamka, lub po użyciu preparatu smarujemy zamek np. inhibolem.
Uszczelki
Gdy zgromadzona na powierzchni uszczelek para wodna ulegnie schłodzeniu - drzwi mogą przymarznąć do uszczelek. Próba odrywania na siłę może skończyć się nawet rozerwaniem uszczelki.
NASZA RADA: uszczelki konserwujemy przed zimą wazeliną lub sprejem silikonowym (cena od 10 zł).
Płyn do spryskiwaczy
Płyn letni ma temp. zamarzania nieco poniżej 0 stopni C, a zimowy od -20 do -35 stopni C. Niestety, kiepskie płyny zimowe potrafią zamarznąć nawet przy -15 stopniach C.
NASZA RADA: jeżeli płyn zamarznie - wstawiamy auto do ogrzewanego garażu. Nie włączajmy spryskiwacza, gdyż może spalić się silnik pompki.
Olej napędowy
W oleju napędowym wytrąca się parafina (w zimowym w temperaturze od -22 stopni C).
NASZA RADA: unieruchomione auto z dieslem odholowujemy do ciepłego garażu. Dodatki do paliwa są skuteczne, ale jako środki prewencyjne, przed zablokowaniem filtra parafiną.
Olej w skrzyni biegów
Jeżeli na mrozie lewarek skrzyni biegów pracuje bardzo ciężko, a po nagrzaniu zjawisko ustępuje, to może znaczyć, że olej w skrzyni zbytnio zgęstniał i stawia zbyt duże opory.
NASZA RADA: stosujmy olej zalecanej lepkości i przynajmniej co 100 000 km wymieniajmy go.
Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.