24,5 km dziury w górze. Oto najdłuższy drogowy tunel na świecie

Głęboko w malowniczych krajobrazach Norwegii kryje się arcydzieło inżynierii – tunel Lærdal. Rozciągający się na inspirującą długość 24,51 km tunel ten jest nie tylko najdłuższym tunelem drogowym na świecie; to symbol ludzkiej determinacji, innowacji i dążenia do łączenia społeczności.

Marzenie o pokonaniu dystansu między Oslo a Bergen zaczęło nabierać kształtu w 1975 roku. Norweski parlament zaprojektował trasę wolną od wyzwań związanych z terenami górskimi i nieprzewidywalnymi rozkładami jazdy promów. W 1992 roku marzenie to przekształciło się w zobowiązanie, które doprowadziło do narodzin projektu tunelu Laerdal. Pięć lat nieustannej pracy, począwszy od 1995 r., przekształciło tę ambitną wizję w namacalną rzeczywistość do roku 2000.

By wykuć tunel wydobyto kolosalne 2 500 000 metrów sześciennych skał. Trasa tunelu, rozpoczynająca się w Aurlandsvangen w Aurland i kończąca się na południe od Lærdalsøyri w Lærdal, została szczegółowo zaplanowana, aby zapewnić najbezpieczniejszą i najkrótszą podróż. Inwestycja kosztowała 1,082 miliarda koron norweskich - około 113,1 mln USD.

Reklama

Jak projektuje się nowoczesny tunel

Tunel Lærdal to nie tylko połączenie dwóch punktów - chodziło o usprawnienie podróży między nimi i sprawienie, by była bezpieczna i przyjemna. Ze względu na potencjalne obciążenie psychiczne kierowcy długotrwałą jazdą w monotonnym otoczeniu, tunel został podzielony na cztery odrębne sekcje. Każda rozpoczyna się dużą jaskinią. Jaskinie te, skąpane w kojącym niebieskim i żółtym świetle, naśladują spokojny efekt wschodu słońca, zapewniając kierowcom "wizualną oazę" i chwilową ucieczkę od monotonii wnętrza tunelu. Aby informować kierowców na bieżąco, co kilometr umieszczono znaki informujące o przejechanej odległości i dalszej podróży.

Bezpieczeństwo w Tunelu Laerdal

Choć tunel nie ma wyjść awaryjnych, zrekompensowano to mnóstwem udogodnień zapewniających bezpieczeństwo:   

  • Telefony alarmowe co 250 metrów.   
  • Gaśnice co 125 metrów.   
  • Piętnaście wyznaczonych miejsc postoju dla większych pojazdów.   
  • Nisze awaryjne co 500 metrów.   
  • Monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym w centrach bezpieczeństwa w Lærdal i Bergen.   
  • Zapewniona łączność radiowa i telefonia komórkowa.   
  • Fotoradary w celu egzekwowania ograniczeń prędkości i zapobiegania lekkomyślnej jeździe.

Pionierskie inicjatywy na rzecz poprawy jakości powietrza

W tunelu przygotowano jedną z najnowocześniejszych oczyszczalni powietrza. Obiekt ten, pierwszy na świecie, zapewnia optymalną jakość powietrza poprzez filtrowanie cząstek stałych i dwutlenku azotu. Świeże powietrze jest w sposób ciągły zasysane do tunelu obydwoma wejściami, natomiast zanieczyszczone jest skutecznie usuwane przez dedykowany tunel wentylacyjny.

Już dziś wiadomo, że w 2025 r. tunel zostanie poddany gruntownym modernizacjom, aby spełnić zmieniające się standardy bezpieczeństwa UE. Remont może potrwać nawet 5 lat. Przez pewien czas remont będzie prowadzony wyłącznie w godzinach od 18 do 6 rano, a w ciągu dnia tunel będzie dostępny dla przejeżdżających. Dziennie obiekt ten pokonuje ok. 2 000 aut.

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce

Dla porównania, najdłuższy tunel drogowy w Polsce to tunel pod Ursynowem, czyli tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie - bo tak brzmi jego oficjalna nazwa. Ma dokładnie 2335 metrów i został otwarty 20 grudnia 2021 roku. 



INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy