Tysiąc nowych autobusów
W 2004 r. sprzedano w Polsce ogółem 1083 nowe autobusy - o 55 sztuk, czyli o 5,35 proc. więcej niż w roku 2003 - poinformował w środę Aleksander Kierecki z firmy J.M.K. analizującej rynek autobusów.
Najwięcej nowych autobusów sprzedała firma Autosan Polskie Autobusy - 325 (427 w roku 2003). Dalsze miejsca w kolejności zajęły: Kapena Irisbus - 125 (63), Solaris Bus & Coach - 123 (106), Solbus - 123 (35), Jelcz Polskie Autobusy - 120 (129), AMZ Kutno - 79 (58), inne (Volvo, MAN, Mercedes-Benz, Scania, BOVA, Setra) - 188 (210).
Zdaniem ekspertów z firmy J.M.K., pozytywny bilans ubiegłego roku jest wynikiem przede wszystkim znacznego wzrostu sprzedaży autobusów międzymiastowych - o 46,74 proc. w porównaniu z 2003 r. (do 540 egzemplarzy) i turystycznych - o 76,38 proc. (do 127 sztuk).
Gorzej przedstawiała się sytuacja w pozostałych segmentach tego rynku. Resort edukacji zmniejszył zamówienia na autobusy szkolne do 108, podczas gdy w 2003 r. zakupił ich 260. Sprzedano także 308 autobusów miejskich, podczas gdy rok wcześniej 326.
Zdaniem ekspertów, rok 2005 może być przełomowym, jeżeli chodzi o wzrost sprzedaży autobusów w Polsce. Nadal będzie rosła sprzedaż w segmentach międzymiastowym i turystycznym. Jednak największy potencjał tkwi - ich zdaniem - w segmencie pojazdów miejskich, który dzięki unijnym funduszom powinien coraz szybciej się rozwijać.