To był świetny rok! Ty też kupiłeś nowy samochód?

Wygląda na to, że Polakom żyje się obecnie lepiej niż kiedykolwiek. Z polskich salonów, po raz kolejny, wyjechało więcej nowych samochodów, niż przed rokiem!

Jak informuje instytut Samar w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 325 645 aut - aż o 12,96  proc. więcej w porównaniu z sytuacją na koniec 2013 r. Grudzień 2014, gdy klientów znalazły 29 029 nowe samochody (o 19,3 proc. więcej niż w listopadzie), był też 19. miesiącem z kolei, w czasie którego liczba nowo zarejestrowanych pojazdów wzrosła!

Niestety, mimo optymistycznych danych, na zakup fabrycznie nowego auta wciąż może sobie pozwolić jedynie niewielka grupa rodaków. Na wzrost rejestracji największy wpływ miały bowiem zakupy poczynione przez firmy.

Reklama

W minionych dwunastu miesiącach "na firmę" zarejestrowanych zostało 199 454 auta, czyli aż o 19,1 proc. więcej niż przed rokiem. Oznacza to więc, że klienci indywidualni kupili jedynie 126 191 aut, czyli mniej niż rok temu! Ich udział w całości rynku motoryzacyjnego w Polsce to zaledwie 38,75 proc! Aż 61,25 proc. wszystkich sprzedanych w naszym kraju pojazdów zakupiły firmy.To niestety sytuacja mocno patologiczna. Z jednej strony świadczy o tym, że firmy mają pieniądze na inwestycje w środku trwałe, z drugiej - że nie inwestują ich w pracowników, przez co ci ostatni są wciąż źle wynagradzani, przez co nowy samochód wciąż stanowi dobro luksusowe.

Co więcej, rynek nowych samochodów mocno się polaryzuje. Największe wzrosty sprzedaży zanotowały marki oferujące najdroższe pojazdy segmentu premium. W ostatnich dwunastu miesiącach sprzedano w naszym kraju 32 255 auta tej klasy - o niemal 27 proc.(!) więcej niż przed rokiem.

Liderem tego zestawienia, z liczbą 7 715 rejestracji, pozostaje BMW. Niemiecka firma sprzedała aż o 23 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. To zaledwie o 291 samochodów mniej, niż w tym samym czasie wprowadził na polski rynek włoski Fiat, kojarzony przecież z tanimi pojazdami dla masowego odbiorcy! Inna sprawa, że Fiat w ostatnich latach mocno ograniczył inwestycje w samochody własnej marki, zdając się oddawać pole bez walki...

Drugie miejsce wśród marek premium zajęło Audi. Ze sprzedażą 7 015 firmie z Ingolstadt udało się wyprzedzić sklasyfikowanego na trzeciej pozycji Mercedesa (6 926 sprzedanych samochodów). Wypada jednak podkreślić, że jeśli do wyniku producenta ze Stuttgartu dodamy osobowe wersje pojazdów dostawczych, Mercedes uplasuje się na drugiej pozycji wśród marek premium.

W pierwszej piątce tego zestawienia uplasowały się jeszcze: Volvo (5 835 rejestracji) i Lexus. Chociaż klienci producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni zarejestrowali "jedynie" 1 722 pojazdy, w stosunku do ubiegłego roku dynamika wzrostu wyniosła aż 108 proc!

Wśród marek popularnych, szósty raz z rzędu, liderem polskiego rynku okazała się Skoda. W okresie od stycznia do grudnia 2014 roku najczęściej rejestrowanym pojazdem w Polsce była Skoda Octavia. W sumie na polski rynek trafiło 13 988 egzemplarzy tego pojazdu. Drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych aut również należy do marki z Mlada Boleslav. W zeszłym roku na polskim rynku zarejestrowano 9 641 sztuk modelu Fabia. Trzecie miejsce na podium zajął Ford Focus. Najpopularniejszy w Polsce kompakt znalazł 9 323 nabywców.

Wśród klientów indywidualnych największym powodzeniem cieszą się marki: Skoda, Toyota, Opel, Volkswagen i Kia. Firmy najczęściej decydują się na zakupy: Skód, Volkswagenów, Toyot, Fordów i Opli. 

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Powyższe informacje opierają się systemie CEPiK, a więc obejmują pojazdy po raz pierwszy zarejestrowane w Polsce. Nie znana jest natomiast skala reeksportu, czyli wywożenia zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów zagranicę. Szacuje się, że przez to zjawisko statystyki rejestracji zawyżone są o około 10 proc. Reeksport nie jest jednak wynalazkiem zeszłego roku, a więc o ile podane liczby mogą nie odpowiadać stanowi faktycznemu, to niewątpliwie mamy do czynienia ze wzrostową tendencją sprzedaży.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy