Szokujące dane. Jesteś biedniejszy niż 15 lat temu?

Zeszły miesiąc był najlepszym - z punktu widzenia sprzedaży nowych pojazdów w Polsce - czerwcem od piętnastu lat! Czemu zawdzięczamy nagły zwrot rodaków w stronę fabrycznie nowych samochodów?

Jak informuje Instytut Samar, w zeszłym miesiącu zarejestrowano w naszym kraju 30 039 nowych aut. To wynik aż o 11,5 proc. lepszy niż w maju i aż o 18,5 proc. wyższy niż w czerwcu ubiegłego roku!

Nadspodziewanie dobry czerwcowy rezultat sprawił, że nasz rynek "wyszedł na plus" w stosunku do sytuacji sprzed kilkunastu miesięcy. Zestawienie styczeń-czerwiec 2014 i 2015 zdradza niewielki, acz napawający optymizmem wzrost sprzedaży o... 1,5 proc.

Niestety, co nie jest w Polsce zjawiskiem nowym, za skokowy wzrost zainteresowania nowymi pojazdami po raz kolejny odpowiadają firmy. Klienci indywidualni mają zaledwie 32 proc. udział w ogólnej liczbie rejestracji nowych aut w czerwcu!

Reklama

Eksperci wskazują, że za nagłym zainteresowaniem firm nowymi pojazdami stoją zmiany w przepisach podatkowych. Przypominamy, że od 1 lipca, przedsiębiorcy odliczać mogą 50 proc. podatku VAT zawartego w paliwie kupowanym do służbowych pojazdów. Wiele wskazuje na to, że duża część flot czekała z zakupem nowych aut właśnie do chwili, gdy nowe przepisy wejdą w życie. Niewykluczone więc, że również obecny miesiąc przyniesie rekordowe wyniku sprzedaży nowych samochodów.

W rankingu popularności poszczególnych marek niewiele się zmieniło. W czerwcu, kolejny raz z rzędu, prym wiodła Skoda. Na drugim miejscy uplasował się Opel, ostatnia pozycja podium przypadła w udziale Volkswagenowi. O świetnym wyniku mogą też mówić przedstawiciele BMW - niemiecka marka uplasowała się w czerwcu na 11. pozycji w rankingu sprzedaży wyprzedzając m.in.: Peugeota, Seata, Mazdę, Citroena i Fiata.

Chociaż wyniki sprzedaży za ubiegły miesiąc uznać można za rekordowe, trudno stwierdzić, że świadczą one o bogaceniu się społeczeństwa. Wprawdzie lepszy sprzedażowo czerwiec zanotowano ostatnio w 2000 roku, ale wówczas za całokształt polskiego rynku w zdecydowanie mniejszym stopniu odpowiadały korporacje dysponujące własnymi flotami. Można wręcz zasugerować twierdzenie, że 15 lat temu nasza sytuacja finansowa była zdecydowanie lepsza, a Polacy tłumnie odwiedzali salony. Dość przypomnieć, że w rankingach sprzedaży królowała wówczas marka Daewoo z modelami Matiz, Lanos i Nubira. Drugą pozycję okupował Fiat z - popularnymi wśród klientów indywidualnych - Seicento i Sieną.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama