Samochodowa "kwota nabycia"
Zasady zakupu samochodów (zwłaszcza tych używanych) na rynku Unii Europejskiej wciąż budzą emocje.
Tym razem o kolejnych wątpliwościach. Chodzi o kwotę, od której będzie liczona akcyza należna fiskusowi w przypadku takiej transakcji. Pamiętajmy, że podatek ten nie będzie mały - wysokość akcyzy będzie kształtować się na podobnym poziomie co obecnie, czyli w zależności od roku produkcji i pojemności silnika od 3,1 proc. od wartości nabycia dla aut nie starszych niż 2-letnie (przy pojemności silnika mniejszej niż 2 litry) - pisze DP. Zgodnie z ustawą maksymalna stawka akcyzy dla aut najstarszych nie może przekroczyć 65 proc.
Podstawą opodatkowania jest "kwota nabycia". W przypadku kupna samochodu osobowego w UE kwotę nabycia wpiszemy w specjalnej deklaracji, którą złożymy w odpowiednim urzędzie celnym w kraju, jeszcze przed zarejestrowaniem auta - informuje DP. Kwota nabycia generalnie będzie podstawą do opodatkowania podatkiem akcyzowym przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Deklarowana kwota nabycia powinna być oczywiście taka sama jak kwota widniejąca na fakturze lub umowie kupna (wszystkie te dokumenty musimy posiadać). Nie może to być kwota nabycia "wzięta z sufitu".
Ustawodawca był jednak świadomy niebezpieczeństw, jakie grożą interesom skarbu państwa w przypadku takich transakcji, więc ustalono, że w wyjątkowych sytuacjach (gdy nie można ustalić kwoty nabycia) podstawę opodatkowania ustala się na podstawie średnich cen na rynku krajowym dla tego samego rodzaju towaru akcyzowego.
Zobacz co na temat rynku motoryzacyjnego po wejściu Polski do UE sądzą nasi czytelnicy - TUTAJ wyniki ankiety.