Rynek dealerów samochodów czekają zmiany
Rynek dealerów samochodowych w Polsce czekają duże zmiany. Co drugi przedsiębiorca jest zainteresowany całkowicie zdalnym procesem zakupu pojazdu - wynika z opublikowanego w środę raportu EFL Grupy Credit Agricole "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą".
Zdecydowana większość małych i średnich firm (81 proc.) preferuje tradycyjny proces zakupu pojazdów z możliwością objerzenia i zakupu samochodu w salonie. Co drugi przedsiębiorca jednak jest zainteresowany całkowicie zdalnym procesem, co trzeci zaś - obejrzeniem pojazdu w salonie i zakupem online - wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).
Dodano, że wdrażanie zdalnego kanału sprzedaży samochodów przyspieszyła pandemia koronawirusa.
W badaniu EFL wykazano, że sposób zakupu auta firmowego determinowany jest przez wiek przedsiębiorcy. Osoby w wieku 45 lat i wyższym w 95 proc. zainteresowane są obejrzeniem, przetestowaniem i zakupem samochodu w salonie. Najmłodsi kupujący najchętniej wybraliby model hybrydowy kupna pojazdu firmowego. Ponad połowa z nich (54 proc.) chciałaby pójść do salonu obejrzeć auto, a potem kupić je w internecie z dostawą "pod drzwi" - wynika z badania.
Według EFL zmianie ulegnie również obowiązujący niemal od 100 lat model dystrybucji i sprzedaży aut. Dealerzy przyszłości - jak podano - oferować będą "usługi mobilności", nie zaś wyłącznie możliwość zakupu i serwisowania pojazdów. Sieci dealerskie powinny też przygotować się na już trwający proces konsolidacji, w efekcie którego powstaną bardzo duże przedsiębiorstwa - stwierdzono w raporcie.
Badanie ilościowe na potrzeby raportu zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie MŚP z całego kraju, z różnych branż. Ankiety przeprowadzono od 25 marca do 14 kwietnia 2021 r.
***