Ruszyła walka z szarą strefą. Koniec z tanim dieslem?
Straty dla budżetu państwa spowodowane rozrostem szarej strefy w sektorze paliwowym, zmobilizowały rząd do stworzenia nowych regulacji i wzmożonych kontroli.
- Pierwsze efekty są już widoczne, choć liczę, że to dopiero początek uszczelniania systemu - mówi Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Organizacja szacuje, że w minionym roku straty dla budżetu z powodu szarej strefy państwa wyniosły 3 mld zł, w tym sięgną nawet 4 mld zł.
- W czasie ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy intensyfikację działań kontrolnych ze strony służb podległych, zwłaszcza ministrowi finansów. To sprawia, że coraz więcej pieniędzy pozostaje w kieszeniach nas wszystkich, tzn. nie tylko przedsiębiorców, którzy mają lepsze warunki konkurowania, ale też w budżecie państwa - informuje w rozmowie z Newserią Leszek Wieciech.
Problemem nie są drobni handlarze, którzy przewożą stosunkowo niewielkie ilości paliwa w bakach, ale duże grupy wykorzystujące luki w prawie, omijając płatności podatków. W parlamencie trwają prace nad ustawą o zmianie ustawy o podatku VAT oraz niektórych innych ustaw, dzięki której ten proceder ma zostać ukrócony.
- Za jej pomocą zostaną wprowadzone do polskiego prawa mechanizmy ścigania nieuczciwych przedsiębiorców. Ci zrzeszeni zarówno w naszej organizacji, jak i siostrzanej skupiającej małych przedsiębiorców, uważają, że system trzeba uszczelnić, bo inaczej nie ma szansy na uczciwą konkurencję, na utrzymanie się na rynku przez uczciwych przedsiębiorców - podkreśla prezes POPiHN.
Wskazuje na zapisy, które mają do tego doprowadzić. Chodzi m.in. o solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy, w transakcjach tzw. towarami "wrażliwymi", w tym paliwami. Podatnik, na rzecz którego dokonano dostawy towarów "wrażliwych", ma solidarnie odpowiadać wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe.
- Ta solidarna odpowiedzialność absolutnie nie uderza w końcowego klienta. Kupujący paliwo na stacjach paliw jest bezpieczny, jemu nic nie grozi - zapewnia prezes.
Zgodnie z projektem ustawy, odpowiedzialność podatkowa nabywcy byłaby stosowana, gdyby wiedział lub przypuszczał, że podatek przypadający nie zostanie wpłacony na rachunek urzędu skarbowego. Ta zasada byłaby stosowana w odniesieniu do transakcji o dużej wartości, gdy wartość nabywanych towarów "wrażliwych" od jednego dostawcy, bez kwoty podatku, przekroczy w miesiącu 50 tys. zł.
W przeciwdziałaniu rozwoju szarej strefy ma również pomóc wprowadzenie mechanizmu kaucji gwarancyjnej.
- Szkoda, że są to kaucje fakultatywne, a nie obowiązkowe. Ten, który ją wpłaca, zyskuje status zaufanego sprzedawcy. Jeżeli będzie można sprawdzić w rejestrze, że sprzedawca wpłacił kaucję, to znaczy, że można domniemywać, że jest uczciwym przedsiębiorcą i można u niego kupić paliwo - tłumaczy Leszek Wieciech. - Mam nadzieję, że to był dopiero pierwszy krok, że nastąpią kolejne kroki uszczelniające system.