Polska białą plamą na mapie motoryzacji?

Motoryzacyjni marzyciele często porównują "polską motoryzację" z czasów PRL do samochodowych osiągnięć Czechosłowacji czy Rumunii.

Trzeba jednak pamiętać, że gdy w Polsce zaparkowany przed kamienicą samochód wzbudzał powszechną sensację Czesi już dawno aspirowali do miana motoryzacyjnej potęgi. Niestety, chociaż obecnie w naszym kraju produkowane są rekordowe ilości pojazdów, w porównaniu z "bratnimi narodami" zza Żelaznej Kurtyny wciąż wypadamy blado.

Polska zamyka obecnie pierwszą dziesiątkę największych producentów nowych aut w Unii Europejskiej. Ubiegły rok zamknął się w naszym kraju wynikiem przeszło 364 tys., wyprodukowanych samochodów (w 2017 rok było to 248 tys. pojazdów). Miejsce 9. zajmują Węgry (ponad 461 tys.), 8. - Rumunia (ponad 471 tys.).

Reklama

Od sąsiadów z południa dzieli nas jednak prawdziwa przepaść. W ubiegłym roku na Słowacji wyprodukowano 1,031 mln samochodów (6. miejsce w rankingu producentów w UE). W Czechach powstało w tym czasie - uwaga - 1,40 mln aut (5. miejsce w zestawieniu). Niekwestionowanym liderem pozostają Niemcy (4,90 mln wyprodukowanych aut) przed: Hiszpanią (2,17 mln), Francją (1,66 mln) i Wielką Brytanią (1,51 mln).

Słabo wyglądamy również na tle sąsiadów w zestawieniu pracowników zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym. W całej Unii Europejskiej w przemyśle motoryzacyjnym pracuje obecnie około 2,6 mln osób czyli około 8,5 proc. wszystkich pracowników produkcyjnych. W procentowym zestawieniu prowadzi Słowacja, gdzie w szeroko pojętej "motoryzacji" zatrudnionych jest 15,4 proc. pracowników produkcyjnych. Dalej są: Rumunia (15,3 proc.), Czesi (13,4 proc.), Szwecja (13,3 proc.) i Węgry (12,9 proc.). Polska sklasyfikowana została na 10. miejscu ze skromnym wynikiem 7,7 proc.

Mimo tego, biorąc pod uwagę bezwzględną liczbę pracowników danego sektora, Polska plasuje się na wysokim 3. miejscu wśród państw całej Unii (wynik 203 tys. osób). Przed nami są tylko: Niemcy (870 tys. zatrudnionych) i Francja (223 tys. zatrudnionych). W najbliższym sąsiedztwie uplasowały się jeszcze: Wielka Brytania (186 tys.) i Rumania (185 tys.).

Przemysł motoryzacyjny jest również drugim co do wielkości przemysłem eksportowym Polski.

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy