Polacy rzucili się na nową Dacię Duster. To hit 2024 w salonach
W pierwszej połowie 2024 roku dealerzy Dacii sprzedali w Polsce ponad 9,1 tys. samochodów. Zdecydowana większość aut rumuńskiego producenta, jakie trafiły w tym czasie na nasze drogi, wyposażona była w fabryczną instalację gazową. Prawdziwym hitem okazała się nowa Dacia Duster, która odpowiada już za ponad 1/3 sprzedaży Dacii w naszym kraju.
Dealerzy Dacii sprzedali już w Polsce ponad 3,3 tys. egzemplarza nowej Dacii Duster. To imponujący wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że zamówienia na nową generację modelu ruszyły w naszym kraju z końcem marca. Oznacza to, że miesięcznie na nowe wcielenie rumuńskiego SUV-a decyduje się w Polsce ponad tysiąc osób.
Największą popularnością cieszą się dwie topowe wersje wyposażenia Journey i Extreme, których ceny rozpoczynają się od 93 900 zł za bazową odmianę napędową ECO-G 100 z trzycylindrowym silnikiem 1.0 l o mocy 100 KM (170 Nm) i fabryczną instalacją gazową. Obie oferują m.in.:
- sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe),
- system bezkluczykowego dostępu (karta),
- pakiet elektryczny (szyby i lusterka),
- czujniki parkowania,
- kamerę cofania,
- system media display z 10 calowym wyświetlaczem i bezprzewodową integracją smartfona,
- automatyczną klimatyzację.
W odmianie Extreme w wyposażeniu standardowym znajdziemy ponadto fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego, modułowe relingi dachowe czy lakierowane na kolor miedziany lusterka. Journey wyróżnia się natomiast m.in. szarymi lusterkami, automatycznym hamulcem ręcznym, indukcyjną ładowarką do telefonu czy regulowaną (dwie wysokości) podłogą bagażnika.
Z danych importera wynika, że dwie topowe wersje - Journey i Extreme - odpowiadają aż 87 proc. sprzedaży nowej Dacii Duster w Polsce.
Co ciekawe, aż 29 proc. nabywców nowego Dustera zdecydowało się na odmianę hybrydową HEV. To obecnie jedyna opcja, by kupić popularnego suva z automatyczną skrzynią biegów. Ceny wersji Hybrid 140 rozpoczynają się od 111 400 zł za auto w odmianie Expression.
Od tego poziomu wyposażenia startują też ceny (106 400 zł) nowego Dustera z napędem 4x4. Na taką opcję zdecydowało się do tej pory 15 proc. polskich nabywców. Najpopularniejszymi kolorami są nowości w marce Dacia, a więc Szary Schiste (29 proc. zamówień) oraz Sandstone (26 proc. zamówień).
Bazowy silnik 1.0 l ECO-G z instalacją gazową zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 13,2 s. (14 s na benzynie) i prędkość maksymalną 168 km/h. Według deklaracji producenta auto zużywa średnio 6,5 l LPG na 100 KM. Większy silnik - benzynowe R3 mild hybrid o pojemności 1.2 l - osiąga 130 KM i 230 Nm. Odmiana z napędem na przednią oś przyspiesza do 100 km/h w 9,9 s. i rozpędza się do 180 km/h. Średnie zużycie paliwa to zdaniem producenta 5,5 l/100 km. Wersja 4x4 osiąga 100 km/h w 11 s. od startu. Prędkość maksymalna to 180 km/h a średnie zużycie paliwa - 6,0 l/100 km.
Pomijając wersje z fabryczną instalacją gazową, za najoszczędniejszą uznać można odmianę Hybrid 140 wyposażoną w benzynowy silnik 1.6 l i dwa motory elektryczne. To jedyny Duster z automatyczną skrzynią biegów. Auto przyspiesza do 100 w 10,1 s. i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to - według deklaracji producenta - 5,0 l/100 km, ale częsta jazda na krótkich odcinkach - co sprawdziliśmy w naszym aucie testowym - pozwala osiągać zdecydowanie lepsze wyniki. Odmiana oferowana jest wyłącznie z napędem na przednią oś.
Nowa Dacia Duster mierzy 4343 mm długości, 1921 mm szerokości i nieco ponad 1600 mm wysokości (w zależności od wybranego ogumienia). Na plus zaliczyć trzeba stosunkowo duży rozstaw osi - 2657 mm - i wysoki prześwit - w każdej odmianie ponad 200 mm.
Klienci szukający samochodu rodzinnego muszą wiedzieć, że pojemność bagażnika zależy od konfiguracji napędu. W bazowej odmianie z litrowym silnikiem i instalacją gazową kufer ma 453 l pojemności. Dla porównania w odmianie 1.2 l z napędem na przednią oś do wykorzystania jest aż 517 l. Obecność napędu 4x4 skutkuje zmniejszeniem wielkości bagażnika do 456 l pojemności. Najmniejszy bagażnik ma odmiana Hybrid 140. W jej przypadku pojemność przestrzeni bagażowej to równe 430 l.