Polacy kupują coraz droższe samochody

Nie jest tajemnicą, że nowe samochody nieustannie drożeją. Ciekawą analizą tego zjawiska podzielił się Instytut Samar.

Wynika z niej, że średnia cena nowego samochodu w Polsce (dane od 1 stycznia do końca sierpnia 2019) wynosiła 109 349 zł i była o 2,6 proc. (2 773 zł) wyższa niż w ubiegłym roku. Jakie auta cieszą się obecnie największą popularnością?

Liderem rynku jest segment cenowy między 50 a 100 tys. zł. Chociaż jego udział w rynku zmalał w stosunku do ubiegłego roku o 0,9 proc. wciąż pokrywa aż 50,1 proc. zapotrzebowania na nowe samochody w Polsce.

Drugi pod względem popularności segment cenowy dotyczy pojazdów w cenach od 100 do 150 tys. zł. W stosunku do ubiegłego roku liczba nabywców wzrosła o 9 proc. Obecnie segment ma już 24,4 proc. udziału w ogóle polskiego rynku.

Reklama

Ciekawe zjawisko dotyczy segmentu cenowego 150-200 tys. zł. W ostatnim roku liczba nabywców wzrosła aż o 14,2 proc. Auta w tym zakresie cenowym mają już 9,4 proc. udziału w polskim rynku. To o 1 proc. więcej niż najtańsze pojazdy w cenie do 50 tys. zł, które w ostatnim roku straciły aż 20,1 proc. nabywców!

Rekordową stratę (-24,9 proc.) zanotował segment cenowy 250-300 tys. zł, który ma obecnie zaledwie 1,1 proc. udziału w polskim rynku. Nie oznacza to jednak, że Polaków (a ściślej - polskich firm) nie stać na luksusowe samochody. Rekordowy wzrost (+17,9 proc.) zainteresowania zanotowały bowiem auta wyceniane na ponad 300 tys. zł. Obecnie ich udział w rynku nowych aut w Polsce to już 2,7 proc.

11 proc. nabywców stracił za to segment 200-250 tys. zł, który pokrywa obecnie 3,9 proc. polskiego rynku.

Jakie marki i modele królują w poszczególnych segmentach?

Wśród aut najtańszych - do 50 tys. zł - prowadzi Dacia i model Sandero. Najchętniej kupowaną marką w przedziale 50-100 tys. zł. jest obecnie Toyota. W zestawieniu najchętniej kupowanych modeli prowadzi jednak... Opel Astra.Wśród dostawców aut wycenianych na 100-150 tys. zł liderem polskiego rynku jest obecnie Volkswagen. Miano najchętniej kupowanego modelu dzierży jednak Skoda Octavia. Volkswagen króluje również w segmencie 150-200 tys. zł, mimo że klienci dysponujący taką kwotą najchętniej decydują się na... Toyotę RAV4.

W segmencie 200-250 tys. zł najchętniej kupowaną marką jest BMW, ale najchętniej wybierany model to Volvo XC60. Liderami rejestracji aut w cenie 250-300 tys. zł są - ex aequo - Audi i Volvo. Najchętniej kupowany model to Porsche Macan. W segmencie 300 tys. zł "plus" króluje obecnie BMW i model X5.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy