Pół miliona Tipo. Czy tani model uratuje Fiata?
Fiat nie ma ostatnio zbyt wielu powodów do radości. Miłą odmianą jest odnotowany właśnie przez Włochów rekord produkcji modelu Tipo.
Turecka fabryka w Bursie świętuje wyprodukowanie Tipo z numerem 500 000. Wynik pół miliona egzemplarzy osiągnięto w niespełna trzy lata od uruchomienia produkcji.
Jubileuszowe auto to pięciodrzwiowy hatchback w wersji Sport. Na tle standardowych odmian Tipo Sport wyróżnia się m.in.: innymi zderzakami (tylny z dyfuzorem) czy montowanym na szczycie tylnej klapy spoilerem.
Egzemplarz z numerem 500 000 polakierowano na kolor "Passion Red". Wyjątek to czarny dach i - utrzymane w lśniącej czerni - osłony lusterek. Zupełnie czarna jest też tapicerka włączając w to podsufitkę.
Pod maskę trafił wysokoprężny 1,6 Multijet o mocy 120 KM. Jednostka współpracuje z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynią DCT.
Tipo to obecnie drugi - po starzejącej się "pięćsetce" - najchętniej wybierany przez klientów model Fiata na świecie. W ubiegłym roku sprzedaż tego modelu w Europie przekroczyła 102 tys. egzemplarzy. Warto dodać, że Tipo cieszy się dużym wzięciem również wśród polskich nabywców. W całym 2018 roku na naszych drogach przybyło 8 059 egzemplarzy włoskiego kompaktu. Duża część z nich trafiła w ręce klientów indywidualnych.
Chociaż pół miliona Tipo w tak krótkim czasie to niewątpliwy sukces włoskiej marki, nie zmienia to faktu, że sam Fiat coraz mocniej się marginalizuje. Z danych branżowego "focus2move" dotyczących sprzedaży nowych aut (analizy obejmują ponad 300 źródeł) wynika, że na liści 100 najchętniej kupowanych modeli w 2018 (w skali świata) nie znalazło się ani jedno auto włoskiej marki! Dla porównania w rankingu sklasyfikowano aż 5 modeli, należącego do Fiat Chrysler Automobiles, Jeepa. Na wysokiej 31. pozycji znalazł się Jeep Compass. W topowej setce sklasyfikowano też: Jeepa Cherokee (51. miejsce), Jeepa Wranglera (57. miejsce), Jeepa Grand Cherokee (60. miejsce) i - produkowanego we włoskiej fabryce Fiata w Melfi - Jeepa Renegade (73. miejsce).
Miniony rok nie był dla włoskiego giganta zbyt udany. W czasie, gdy konkurencja wypuszczała na szerokie wody całą flotę nowości, z oferty Fiata, po dramatycznie długich 13 latach, zniknął na wskroś przestarzały model Punto i jego siostra spod znaku Alfy Romeo - MiTo. Oznacza to, że - jeśli wyłączyć modele o stricte użytkowym przeznaczeniu - oferta producenta z Turynu skurczyła się dziś do sześciu, a Alfy Romeo - zaledwie trzech linii modelowych! Dla porównania tak "popularna" marka, jak chociażby Audi, ma dziś w swojej ofercie... 16 podstawowych linii!
Paweł Rygas