Reklama

Pół miliona Tipo. Czy tani model uratuje Fiata?

Fiat nie ma ostatnio zbyt wielu powodów do radości. Miłą odmianą jest odnotowany właśnie przez Włochów rekord produkcji modelu Tipo.

Turecka fabryka w Bursie świętuje wyprodukowanie Tipo z numerem 500 000. Wynik pół miliona egzemplarzy osiągnięto w niespełna trzy lata od uruchomienia produkcji.

Reklama

Jubileuszowe auto to pięciodrzwiowy hatchback w wersji Sport. Na tle standardowych odmian Tipo Sport wyróżnia się m.in.: innymi zderzakami (tylny z dyfuzorem) czy montowanym na szczycie tylnej klapy spoilerem.

Egzemplarz z numerem 500 000 polakierowano na kolor "Passion Red". Wyjątek to czarny dach i - utrzymane w lśniącej czerni - osłony lusterek. Zupełnie czarna jest też tapicerka włączając w to podsufitkę.

Pod maskę trafił wysokoprężny 1,6 Multijet o mocy 120 KM. Jednostka współpracuje z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynią DCT.

Tipo to obecnie drugi - po starzejącej się "pięćsetce" - najchętniej wybierany przez klientów model Fiata na świecie. W ubiegłym roku sprzedaż tego modelu w Europie przekroczyła 102 tys. egzemplarzy. Warto dodać, że Tipo cieszy się dużym wzięciem również wśród polskich nabywców. W całym 2018 roku na naszych drogach przybyło 8 059 egzemplarzy włoskiego kompaktu. Duża część z nich trafiła w ręce klientów indywidualnych.

Chociaż pół miliona Tipo w tak krótkim czasie to niewątpliwy sukces włoskiej marki, nie zmienia to faktu, że sam Fiat coraz mocniej się marginalizuje. Z danych branżowego "focus2move" dotyczących sprzedaży nowych aut (analizy obejmują ponad 300 źródeł) wynika, że na liści 100 najchętniej kupowanych modeli w 2018 (w skali świata) nie znalazło się ani jedno auto włoskiej marki! Dla porównania w rankingu sklasyfikowano aż 5 modeli, należącego do Fiat Chrysler Automobiles, Jeepa. Na wysokiej 31. pozycji znalazł się Jeep Compass. W topowej setce sklasyfikowano też: Jeepa Cherokee (51. miejsce), Jeepa Wranglera (57. miejsce), Jeepa Grand Cherokee (60. miejsce) i - produkowanego we włoskiej fabryce Fiata w Melfi - Jeepa Renegade (73. miejsce).

Miniony rok nie był dla włoskiego giganta zbyt udany. W czasie, gdy konkurencja wypuszczała na szerokie wody całą flotę nowości, z oferty Fiata, po dramatycznie długich 13 latach, zniknął na wskroś przestarzały model Punto i jego siostra spod znaku Alfy Romeo - MiTo. Oznacza to, że - jeśli wyłączyć modele o stricte użytkowym przeznaczeniu - oferta producenta z Turynu skurczyła się dziś do sześciu, a Alfy Romeo - zaledwie trzech linii modelowych! Dla porównania tak "popularna" marka, jak chociażby Audi, ma dziś w swojej ofercie... 16 podstawowych linii!

Paweł Rygas

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje