Nowa wersja Łady trafia do Niemiec

Na największym ryku Unii Europejskiej, czyli w Niemczech debiutuje właśnie nowa terenówka. W tym przypadku słowo "nowa" daje jednak mylny obraz sytuacji. W niemieckich salonach, pierwszy raz w historii, pojawiła się bowiem pięciodrzwiowa odmiana Łady 4x4.

Łada 4x4
Łada 4x4Informacja prasowa (moto)

Przypominamy, że Łada 4x4 to współczesna wersja, produkowanej od czterech dekad, Łady Nivy. Pierwszy egzemplarz rosyjskiej terenówki wyjechał na drogi 5 kwietnia 1977 roku. Od tego czasu archaiczne, korzystające z rozwiązań technicznych WAZ-a 2121 Żiguli (licencyjnej odmiany Fiata 124), auto pozostaje w ciągłej ofercie! Zmiana nazewnictwa to efekt sprzedaży praw do posługiwania się nazwą "Niva" General Motors, które nabyło je w 2006 roku.

Pięciodrzwiowa Niva - jako WAZ2131 - trafiła na rosyjski rynek już 22 lata temu, w 1995 roku. Jej konstruktorzy nie zaprzątali sobie głowy estetyką pojazdu. Za słupkiem B wstawiono po prostu dodatkowy segment z drugą parą drzwi, przykryty ordynarnym, wystającym ponad linię auta, garbem dachu. Mimo tego decyzja o eksporcie pięcioosobowej Łady 4x4 do Niemiec podyktowana jest prośbami lokalnych dealerów.

Toporna konstrukcja, w połączeniu z tanimi częściami i świetną dzielnością terenową sprawia, że auto od lat ma w Niemczech wierną rzeszę fanów. Od stycznia do końca listopada bieżącego roku w Niemczech sprzedano już 1352 nowe Łady 4x4. To wynik aż o 31 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku!

Łada 4x4Informacja prasowa (moto)

Niemieckie ceny nowej Łady 4x4 z trzydrzwiowym nadwoziem startują od 10 790 euro (45 318 zł). Dodatkowy segment z parą drzwi wyceniono na 2200 euro. Pięciodrzwiowe auto to wydatek co najmniej 12 990 euro (54 558 zł). Podobnie, jak w przypadku odmiany z krótkim rozstawem osi, klienci mają do wyboru dwie wersje wyposażeniowe: podstawową (SUV) i wzbogaconą - Urban (od 14 290 euro). Standardem są: ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania (BAS), elektrycznie regulowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy oraz... konsola środkowa z uchwytem na kubek. W odmianie Urban znajdziemy ponadto: malowane w kolorze nadwozia zderzaki, 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, podgrzewane lusterka i podgrzewane fotele przednie.

Łada 4x4Informacja prasowa (moto)

Wydłużony model, tak samo jak odmiana 3d, napędzany jest benzynowym silnikiem 1,7 l o mocy 87 KM, który dzięki wielopunktowemu wtryskowi paliwa i katalizatorowi spełnia normę emisji spalin EURO6. Auto z wydłużonym rozstawem osi (2700 mm) przyspiesza do 100km/h w 19 s i osiąga prędkość maksymalną 137 km/h. Standardem, jak w każdej Nivie, jest permanentny napęd 4x4 z reduktorem i możliwością zablokowania centralnego mechanizmu różnicowego.

Pewne jest, że Łada 4x4 pozostanie w produkcji co najmniej do końca 2018 roku, gdy wygaśnie homologacja na ten model. Mimo ponad czterdziestoletniego stażu samochód wciąż cieszy się w Rosji dużą popularnością. Od momentu rynkowego debiutu Łada wyprodukowała już przeszło 2,5 mln egzemplarzy Nivy, co czyni ją jedną z najlepiej sprzedających się terenówek na świecie!

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas