Nowa Kia Soul już w salonach. Ceny
Do polskich salonów trafia właśnie druga generacja Kii Soul. Co zmieniło się w popularnym modelu koreańskiego producenta i ile trzeba będzie za niego zapłacić?
Chociaż samochód wyraźnie nawiązuje do poprzednika, w rzeczywistości mamy do czynienia z całkowicie nowym modelem. Auto opracowano w oparciu o płytę podłogową nowej Kii Cee'd - w stosunku do poprzedniego modelu sztywność skrętna karoserii zwiększyła się aż o 29 proc. Taki wynik udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu specjalnej, wzmacnianej stali (z tego stopu wykonano aż 66 proc. struktury nadwozia) i nowym wzmocnieniom słupków.
Samochód mierzy teraz 4140 mm długości (+20 mm), 1800 mm szerokości (+20 mm) i 1593 mm wysokości (- 17 mm). Zastosowanie nowej płyty podłogowej zaowocowało też wydłużeniem - do 2570 mm - rozstawu osi.
Nowy Soul stracił nieco ze swojego terenowego charakteru, co oznacza, że auto stało się zdecydowanie bardziej komfortowe. Cel udało się osiągnąć m.in. dzięki zastosowaniu nowej, przytwierdzonej do nadwozia czterema tulejami, ramie pomocniczej, do której montowane jest przednie zawieszenie. Dzięki zastosowaniu elementów metalowo-gumowych (poprzednik nie był wyposażony w ramę z tulejami) kabina jest teraz lepiej izolowana od wstrząsów i drgań.
Wnętrze zyskało na przestronności - kabina jest nie tylko większa, niż w poprzedniku ale też - dzięki nieznacznemu obniżeniu podłogi - łatwiej zająć miejsce w środku. Niezwykle bogata, jak na samochód tej klasy, jest również lista wyposażenia dodatkowego.
W zależności od wersji klienci mogą się zdecydować m.in. na system bezkluczykowy, automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerka siedzeń, elektrycznie podgrzewane i wentylowane(!) fotele przednie, panoramiczne okno dachowe czy zestaw multimedialny z kamerą cofana. Dostępne jest również nagłośnienie marki Infinity, zaprojektowane specjalnie pod kątem właściwości akustycznych kabiny Soula.
Samochód oferowany będzie w dwóch wersjach silnikowych. Podstawowy motor - benzynowy 1,6 l GDI - dzięki szesnastozaworowej głowicy i bezpośredniemu wtryskowi paliwa rozwija moc 132 KM i 161 Nm. Silnik zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 11 s i prędkość maksymalną 185 km/h. Średnie zużycie paliwa, przynajmniej wg danych fabrycznych, to 7,3 l/100 km.
W ofercie znalazła się też propozycja dla miłośników jednostek wysokoprężnych - motor 1,6 l CRDI. Jednostka generuje moc 128 KM i maksymalny moment obrotowy 260 Nm. To wystarcza, by nowy Soul przyspieszał do 100 km/h w 11,2 s i osiągał prędkość 180 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosić ma 5 l/100 km.
Niezależnie od wybranej jednostki napędowej moc przenoszona jest wyłącznie na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej (na życzenie automatycznej) skrzyni biegów.
Nowy Soul występuje w trzech wersjach wyposażenia: M, L i XL. Ceny podstawowej odmiany z silnikiem benzynowym zaczynają się od 59,9 tys. zł. Dopłaty do wersji L oraz XL wynoszą odpowiednio 5 tys. zł oraz 10 tys. zł. Za najtańsze auto z silnikiem Diesla zapłacić trzeba co najmniej 67,9 tys. zł.
W podstawowej odmianie - M - liczyć możemy m.in. na 6 poduszek powietrznych (w tym dwie kurtynowe), regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, manualną klimatyzację czy sterowane z kierownicy radio z odtwarzaczem CD/MP3.