Nielegalna opłata rejestracyjna
Wprowadzenie proponowanej przez Ministerstwo Finansów opłaty rejestracyjnej, mającej zastąpić opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych sprowadzanych z zagranicy, może naruszać postanowienia Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Obowiązujący w Polsce podatek akcyzowy od samochodów osobowych sprowadzanych z zagranicy jest niezgodny z art. 23 Traktatu, zgodnie z którym unia celna pomiędzy Państwami Członkowskimi obejmuje zakaz stosowania ceł przywozowych i wywozowych między Państwami Członkowskimi oraz wszelkich opłat o skutku równoważnym. Narusza on również postanowienia art. 28 Traktatu, zakazującego stosowanie pomiędzy Państwami Członkowskimi ograniczeń ilościowych w przywozie oraz wszelkich innych środków o skutku równoważnym.
Chcąc wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie nowej opłaty rejestracyjnej, mającej w przyszłości zastąpić podatek akcyzowy, uzależnionej od pojemności silnika samochodu. Niestety, Ministerstwo przygotowując swój projekt nie zwróciło uwagi na art. 90 Traktatu, stosownie do którego "żadne Państwo Członkowskie nie będzie nakładać bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe."
Warto podkreślić, iż Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swym orzecznictwie uznał wprowadzone przez kilka Państw Członkowskich opłaty rejestracyjne za niezgodne z wymienionym art. 90 Traktatu. Także ewentualne propozycje Ministerstwa Infrastruktury, planującego utrudnić sprowadzanie do Polski używanych samochodów za pomocą nowych przepisów regulujących emisję dwutlenku węgla lub badań technicznych określających dopuszczalność samochodów do ruchu, w świetle orzecznictwa ETS należy uznać za sprzeczne z Traktatem tzw. bariery techniczne.