LPG niszczy silniki?
Sporo kontrowersji wywołał nasz artykuł na temat ekonomicznej zasadności montażu instalacji gazowej. Jednak dyskusja potoczyła się trochę w innym kierunku. Mniejszy nacisk położono w niej na sprawy ekonomiczne, a większy - na wpływ instalacji LPG na silnik samochodu.
Co ciekawe, wśród komentatorów przeważają osoby, które mają niezbyt dobre zdanie o instalacjach gazowych. I nie są to osoby z gruntu uprzedzonego do tego rodzaju paliwa, ale kierowcy, którzy mają za sobą doświadczenia z LPG.
Symptomatyczny jest komentarz, który publikujemy poniżej. Nie utożsamiamy się w pełni z zawartymi w nim tezami, natomiast chcielibyśmy w ten sposób doprowadzić do dyskusji: czy rzeczywiście instalacja gazowa ma negatywny wpływ na silnik? Czy trzeba bać się samochodu, który na gazie zrobił np. ponad 100 tysięcy kilometrów? A może wprost przeciwnie, lepiej kupić takie auto i cieszyć się tańszą eksploatacją - często kosztem gorszych osiągów.
Czekamy na Wasze głosy - ale poparte doświadczeniem!
Oto komentarz naszego czytelnika. Zgadzacie się z nim?
" (...)Zasady niezbywalne:
1) Jeżeli ktoś ma kiepski skorodowany samochód, bo go nie stać na lepszy, to może założyć instalację.
2) Instalacja gazowa i spalanie gazu LPG zawsze wywiera negatywne konsekwencje na silnik.
3) Silnik na gaz powinien być zaprojektowany w fabryce i tak to się robi w wytwórniach. Silnik zaprojektowany na spalanie benzyny ma inne wymiary, inny poziom temperatur, inne kształty komory spalania, inną prędkość itp. Weglowodory tworzące benzynę znacznie się różnią właściwościami od propanu i butanu. Silnik trzeba od podstaw zaprojektować i tylko takie auta kupować. Poważna ingerencja w zaawansowaną elektronikę sterowników silnika zawsze się odbije na pracy silnika. (Większość aut projektuje się na CNG, bo to przyszłość - ale jest mało stacji z CNG, bo mało aut.)
4) Przyszłościowe spalanie sprężonego gazu ziemnego - CNG Compressed Natural Gas, oznacza same zalety bo paliwo ma wysoką wartość opałową, jest pozbawione siarki i zapewnia doskonałą dynamikę jazdy
5) LPG to paliwo gorsze od benzyny i jest zasiarczone (korozja). Np. benzyna 98 jest w zasadzie bezsiarkowa. Efektem spalania LPG jest korozja i erozja. Przewlekłe spalanie zwłaszcza zubożonej mieszanki prowadzi do wzrostu temperatury, przegrzewania się i wypalenia denka tłoka, wypalenia gniazd zaworowych, nadpalenie głowicy. Brak dynamiki jazdy - to wtórny częsty efekt.
(...)"