Głęboki kryzys

Polski rynek nowych samochodów jest w głębokim kryzysie. W listopadzie sprzedano w Polsce 19 tys. 85 nowych samochodów, czyli o 37 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2003 roku i o 3,6 proc. mniej niż w październiku 2004 roku.

Polski rynek nowych samochodów jest w   głębokim kryzysie. W  listopadzie sprzedano w  Polsce 19 tys. 85 nowych samochodów, czyli o 37 proc. mniej niż w  tym samym miesiącu 2003 roku i o 3,6 proc. mniej niż w  październiku 2004 roku.

Od początku 2004 roku do końca listopada sprzedano w Polsce 294 tys. 480 samochodów osobowych, czyli o blisko 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Główne przyczyny spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych to m.in. nowe przepisy dotyczące opodatkowania nowych samochodów podatkiem VAT oraz niekontrolowany, olbrzymi import samochodów używanych. W ciągu jedenastu miesięcy 2004 r. sprowadzono do Polski ponad 700 tys. używanych aut.

Obowiązująca od 1 maja 2004 roku nowa ustawa o VAT ogranicza odpis tego podatku przy zakupie nowych samochodów przez firmy.

Reklama

Innym czynnikiem negatywnie oddziałującym na sprzedaż jest wzrost cen nowych samochodów. W większości przypadków podwyżki są jednak rekompensowane prowadzonymi akcjami promocyjnymi, a także korzystnym kursem euro.

Pod względem sprzedaży w ciągu jedenastu miesięcy 2004 roku liderem - z 16,5-proc. udziałem w rynku - pozostaje Fiat, który sprzedał od początku roku 48 tys. 645 aut, o 10,6 proc. mniej niż przed rokiem.

Drugie miejsce w okresie styczeń-listopad zajęła Skoda. W tym roku sprzedano w Polsce 36 tys. 799 sztuk aut tej marki, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Skoda jednak minimalnie zwiększyła swój udział w rynku do 12,5 z 12,2 proc.

Trzecie miejsce w rankingu zajęła Toyota. Japoński producent sprzedał na polskim rynku 32 tys. 44 aut, o 5 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie blisko 11 proc. - przed rokiem 10,7 proc.

Na czwartym miejscu znajduje się Renault, którego samochody kupiło 28 tys. 77 osób, o 16,7 proc. mniej niż przed rokiem. Udział francuskiej marki w rynku jest o 1 pkt proc. mniejszy niż przed rokiem i wynosi obecnie 9,5 proc.

O 5 proc. niższy wynik sprzedaży uzyskał ,b>Opel, który zajął piątą pozycję w rankingu ze sprzedażą w listopadzie na poziomie 27 tys. 927 aut. Udział samochodów Opla w rynku wzrósł z 9,3 proc. rok wcześniej do 9,5 proc.

Szóstą lokatę zajął Ford. Wynik tegorocznej sprzedaży to 26 tys. 220 sztuk, czyli o 20,7 proc. więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost udziału w rynku do prawie 9 proc. z 6,9 proc. w roku ubiegłym.

Siódma na liście marka - Peugeot - z wynikiem 19 tys. 593 aut odnotowała 18,5-procentowy spadek sprzedaży, a następna - Volkswagen - zanotowała spadek sprzedaży o 4 proc., sprzedając 14 tys. 171 samochodów.

Największy spadek sprzedaży wykazał, zajmujący dziewiątą pozycję, Citroen. W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano 10 tys. 517 aut tej marki, czyli o 25 proc. mniej niż przed rokiem.

Listę dziesięciu najchętniej kupowanych marek zamyka Honda wynikiem 9 tys. 720 sztuk i wzrostem o 51,8 proc. Udział tych aut w rynku wynosi 3,3 proc. wobec 2 proc. w 2003 roku.

Pomimo kryzysu na rynku samochodów osobowych rynek pojazdów dostawczych nadal rozwija się dynamicznie

W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano 32 tys. 725 takich aut, czyli o 24,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Liderem na rynku aut dostawczych pozostaje Fiat, który w tym czasie sprzedał 8 tys. 407 samochodów, o 21,4 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce zajmuje Renault ze sprzedażą 3 tys. 565 samochodów, aż o 55 proc. większą niż w 2003 r. Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen - 3 tys. 426 sprzedanych aut, o 30,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły: Ford - 3 tys. 222 auta (o 46,3 proc. więcej niż rok wcześniej), Mercedes - 3 tys. 126 (o 40,6 proc. więcej), Opel - 2 tys. 20 (wzrost o 26,1 proc.), Peugeot - 2 tys. 7 (wzrost o 9,2 proc.), Citroen - 1 tys. 920 (spadek o 13,2 proc.).

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kryzys
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy