Do końca roku kolejne 463 km dróg będą płatne
Do końca roku sieć dróg, za przejazd którymi trzeba płacić e-myto, zostanie zwiększona o kolejne 463 kilometry - poinformowali w środę przedstawiciele systemu Viatoll. Łącznie od 1 grudnia br. ciężarówki będą płacić za przejazd 2653 kilometrami dróg w Polsce.
Jak poinformowała na konferencji prasowej rzeczniczka systemu Viatoll Dorota Prochowicz, od uruchomienia elektronicznego poboru opłat, czyli od lipca 2011, wpływy sięgnęły 2 mld 183 mln zł.
"Biorąc pod uwagę, że koszt uruchomienia systemu to ok. 1,1 mld zł, to Viatoll zarobił na czysto miliard złotych" - powiedziała.
Opłaty za przejazd są pobierane od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz od autobusów, niezależnie od ich masy. Obecnie elektronicznym mytem objętych jest 2190 km tras, a docelowo w 2018 r. ma być to ok. 7 tys. km.
Najbliższe rozszerzenie systemu zaplanowano na 31 października. Od tego dnia kierowcy ciężarówek i autobusów zapłacą za przejazd kolejnymi 343 kilometrami dróg. E-myto trzeba będzie zapłacić na odcinkach A1 Kowal-Kutno Wschód, A2 Łódź-Konotopa i obwodnicy Mińska Mazowieckiego, A4 Targowisko-Tarnów Północ i Rzeszów Północ-Rzeszów Wschód, S5 do Gniezna do skrzyżowania z drogą powiatową 2440P, S7 Gdańsk Południe - Żuławy Zachód, Pasłęk-Miłomłyn, Olsztynek-Rączki, na obwodnicach Zambrowa i Wiśniewa na S8 i fragmencie S11 od Poznania Zachód do Poznania Tarnowo Podgórne.
Od 1 grudnia do systemu wejdzie kolejne 120 kilometrów dróg. E-myto trzeba będzie zapłacić na odcinkach S2 Konotopa-Puławska, S3 Międzyrzecz Południe-Sulechów, S7 Kielce Północ-Kielce Południe, S12 Kurów-Jastków i od Kalinówki do Piasków oraz na S79 Warszawa Lotnisko-Marynarska.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że dzięki rozszerzeniu systemu w tym roku do Krajowego Funduszu Drogowego trafi dodatkowe 44 mln zł, a w przyszłym roku będzie to ok. 341 mln zł.
Jak wynika z danych zebranych od kwietnia do września br., najbardziej dochodowymi drogami objętymi e-mytem jest A4 (173 mln zł wpływów), S8 (84,86 mln zł) i A2 (44,31 mln zł). Przedstawiciele Viatoll szacują, że kiedy opłata będzie pobierana na dłuższym niż obecnie odcinku A2, to te proporcje mogą się odwrócić.
System elektronicznego poboru opłat Viatoll działa od 3 lipca 2011 r. - w początkowej fazie obejmował ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA.