Czy warto kupić auto z fabryczną instalacją LPG?

Coraz więcej nowych samochodów jest dostępnych z instalacją LPG. Sprawdziliśmy jak wygląda rynkowa oferta.

Samochodów zasilanych LPG będzie z roku na rok coraz więcej. Parlament Europejski zakłada nawet, że w 2020 r. udział aut zasilanych gazem płynnym (LPG) oraz ziemnym (CNG) sięgnie 20 proc. Obecnie to skromne nieco ponad 2 proc.

Z pewnością na taki wzrost wpłyną ceny paliw, bo ceny benzyny czy oleju napędowego są coraz wyższe. Jeszcze pół roku temu w polskich salonach dealerskich można było kupić kilkanaście modeli samochodów z fabrycznymi instalacjami LPG lub z instalacjami montowanymi właśnie u dealerów. Teraz aut jest zdecydowanie więcej - licząc wszystkie wersje silnikowe, nadwoziowe i wyposażenia - ponad 150.

Reklama

Decydując się na nowe auto z instalacją LPG klient nie traci gwarancji udzielanej przez producenta. Przeglądy gwarancyjne odbywają się w stacjach ASO danej marki, ale zdarzyć się może, że nie we wszystkich, bo tylko część stacji obsługi ma oprzyrządowanie do kontroli instalacji LPG. Ale to raczej drobna niedogodność.

Koszty dodatkowe

Warto pamiętać, że kupując nowe auto z LPG trzeba być przygotowanym na dodatkowe wydatki wynikające z przeglądów okresowych w stacjach diagnostycznych. Nowe auto na pierwszy taki przegląd trafia po 3 latach, na drugi po kolejnych 2 i potem już pieczątkę dopuszczającą do ruchu zdobywać trzeba co rok.

Samochody z instalacją LPG na badanie trafiać muszą co rok. W okresie pierwszych 5 lat koszty przeglądów dla aut nowych bez LPG wynoszą niemal 300 zł (trzy razy po 99 zł), a dla zasilanych autogazem - 810 zł (pięć razy po 162 zł).

Mniej na paliwo

Sporo zaoszczędzić można za to na kosztach paliwa. Od dłuższego czasu benzyna jest około dwa razy droższa od gazu. W przypadku nowoczesnych instalacji, a takie są w nowych autach, zużycie LPG jest o 10-15 proc. wyższe od benzyny.

Dla przykładu Skoda Octavia z silnikiem 1.6 (102 KM) na 100 km zużywa średnio 7,1 l benzyny, albo 8,5 l gazu. Na 100 km zaoszczędzi się więc 16 zł, na 1000 km - 160 zł, a przy rocznym przebiegu szacowanym na 20 000 km - aż 3200 zł. To już bardzo dużo.

Decydując się na nowe modele z instalacją LPG, zwiększamy też zasięg możliwy do przejechania. Rekordzistkami w tej kategorii są wszystkie Dacie, wyposażone w zbiornik benzyny o pojemności 50 l oraz LPG 50 lub 42 l (w zależności od modelu).

Zakup nowego samochodu z instalacją LPG to też okazja dla łowców promocji. Niektóre marki oferują teraz instalację LPG w cenie auta, a różnice między wersjami tylko benzynowymi i tymi z instalacjami są stosunkowo nieduże. Oferty należy bacznie obserwować. Trwa bowiem wyprzedaż samochodów z rocznika 2011.

tygodnik "Motor"
Dowiedz się więcej na temat: instalacja LPG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy