Auta najtańsze w utrzymaniu!
Bezpieczeństwo, moc silnika czy poziom emisji CO2 to cechy, którymi przy wyborze samochodu w Polsce kieruje się niewiele osób.
Nieliczna garstka tych, którzy pozwolić mogą sobie na zakup fabrycznie nowego auta ma przeważnie zupełnie inne priorytety. Od liczby poduszek powietrznych ważniejsza jest cena, silnik nie musi wcale zapewniać optymalnych osiągów, ważne jest, by mało palił.
Takie podejście wynika niestety z faktu, że - biorąc pod uwagę średnią krajową - samochód wciąż jest u nas dobrem luksusowym. Zwłaszcza w kwestii zarobków, na tle innych krajów europejskich wypadamy blado. Warto podkreślić, że - przynajmniej teoretycznie - Polacy wydają na samochód tyle samo pieniędzy, co np. Niemcy. W obu przypadkach jest to kwota stanowiąca około dziesięciu-dwunastu miesięcznych pensji. Trzeba jednak pamiętać, że po roku zaciskania pasa Niemiec może wyjechać z salonu fabrycznie nowym golfem, a Polak wytoczyć się zza bram komisu dziesięciolatkiem.
Myli się jednak ten, kto sądzi, że wśród bogatszych nacji koszty eksploatacji samochodu schodzą na dalszy plan. Chociaż, z perspektywy zarobków, ale wielu Europejczyków nowe auta są zdecydowanie bardziej przystępne niż dla Polaków, ich utrzymanie często kosztuje więcej niż w Polsce.
Koszt przeglądów gwarancyjnych, ubezpieczenia i stawki podatku drogowego są zazwyczaj wyższe, niż u nas. Do tego dochodzą również standardowe wydatki związane z tankowaniem czy wymianą opon.
W oparciu o te dane specjaliści z niemieckiego ADAC pokusili się o zestawienie najtańszych w eksploatacji nowych pojazdów, które kupić można na rynku niemieckim. Poza kilkoma nielicznymi wyjątkami - jak chociażby niedostępny w Polsce nissan pixo - ranking może okazać się bardzo pomocny w podjęciu decyzji o wyborze konkretnego auta.
Niemieccy specjaliści - dość optymistycznie - przyjęli, że przeciętne niemieckie auto przejeżdża rocznie 15 tysięcy kilometrów (nie rozdzielano samochodów ze względu na rodzaj zasilania). Zakładany czas eksploatacji to cztery lata.
W oparciu o te założenia, biorąc pod uwagę takie dane, jak cena początkowa, utrata wartości, zużycie paliwa czy koszty serwisu przeliczono całkowity, miesięczny koszt eksploatacji samochodu. Które auta okazały się najbardziej przyjazne dla portfela?
Ciąg dalszy na następnej stronie...
Klasa mini*:
1. Toyota Aygo 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 9575 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 326 euro. Koszt przejechania 1 km - 26,1 eurocenta.
2. Smart fortowo coupe 1.0 l.
Cena wersji bazowej - 9990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 326 euro. Koszt przejechania 1 km - 26,1 eurocenta.
3. Nissan pixo 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 8180 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 332 euro. Koszt przejechania 1 km - 26,6 eurocenta.
4. Citroen C1 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 9490 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 334 euro. Koszt przejechania 1 km - 26,7 eurocenta.
5. Suzuki alto 1,0 l
Cena wersji bazowej - 8900 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 337 euro. Koszt przejechania 1 km - 27 eurocentów.
6. Chevrolet matiz 0,8 l. ecologic (z fabryczną instalacją LPG)
Cena wersji bazowej - 11040 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 341 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,3 eurocenta
7. Peugeot 107 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 9990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 342 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,4 eurocenta.
8. Chevrolet spark 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 8990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 344 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,5 eurocenta
9. Daihatsu cuore 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 9490 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 344 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,5 eurocenta.
10. Toyota iQ 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 11900 euro. Miesięczny kosztu utrzymania - 349 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,9 eurocenta.
* Przynależność klasowa wg ADAC.
Na następnej stronie znajdziesz najtańsze w eksploatacji samochody klasy B...
Klasa B*:
1. Renault clio campus 1,2 l. LPG
Cena wersji bazowej - 11200 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 344 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,5 eurocenta.
2. Mitsubishi colt 1,1 l. LPG
Cena wersji bazowej - 11880 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 349 euro. Koszt przejechania 1 km - 27,9 eurocenta.
3. Dacia sandero 1,4 l. LPG
Cena wersji bazowej - 9990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 353 euro. Koszt przejechania 1 km - 28,2 eurocenta.
4. Toyota yaris 1,0 l.
Cena wersji bazowej - 11675 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 358 euro. Koszt przejechania 1 km - 28,6 eurocenta.
5. Suzuki swift 1,2 l.
Cena wersji bazowej - 10990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 359 euro. Koszt przejechania 1 km - 28,7 eurocenta.
6. VW polo 1,2 l. TDI
Cena wersji bazowej - 15050 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 362 euro. Koszt przejechania 1 km - 29 eurocentów.
7. Skoda fabia 1,2 l.
Cena wersji bazowej - 10580 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 366 euro. Koszt przejechania 1 km - 29,3 eurocenta.
8. Seat ibiza 1,2 l.
Cena wersji bazowej - 10990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 370 euro. Koszt przejechania 1 km - 29,6 eurocenta.
9. Peugeot 206+
Cena wersji bazowej - 10190 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 372 euro. Koszt przejechania 1 km - 29,8 eurocenta.
10. Nissan micra 1,2 l.
Cena wersji bazowej 10740 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 372 euro. Koszt przejechania 1 km - 29,8 eurocenta.
* Przynależność klasowa wg ADAC.
Na następnej stronie znajdziesz najtańsze w eksploatacji samochody niższej średniej...
Klasa średnia*:
1. Łada priora 1,6 l. 16V LPG
Cena wersji bazowej - 12340 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 400 euro. Koszt przejechania 1 km - 32 eurocenty.
2. Dacia logan MCV 1,4 l.
Cena wersji bazowej - 7990 euro. Miesięczny koszt utrzymania - 407 euro. Koszt przejechania 1 km - 32,6 eurocenta.
3. Honda insight hybrid
Cena wersji bazowej - 19950 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 437 euro. Koszt przejechania 1 km - 35 eurocentów.
4. Renault kangoo dCi75
Cena wersji bazowej - 16350 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 440 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,2 eurocenta.
5. Opel astra 1,3 CDTI
Cena wersji bazowej - 19390 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 441 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,3 eurocenta.
6. Fiat doblo 1,4 T-jet (z instalacją CNG)
Cena wersji bazowej - 19850 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 442 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,4 eurocenta.
7. Toyota auris 1,4 l. D-4D
Cena wersji bazowej - 18250 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 444 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,5 eurocenta.
8. Ford focus 1,6 TDCI
Cena wersji bazowej - 18500 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 445 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,6 eurocenta.
9. Citroen C4 HDi
Cena wersji bazowej 18700 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 445 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,6 eurocenta.
10. VW golf 1,2 l. TSI
Cena wersji bazowej - 17225 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 446 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,7 eurocenta.
* Przynależność klasowa wg ADAC.
Na następnej stronie znajdziesz najtańsze w eksploatacji samochody klasy średniej...
Klasa średnia*
1. Dacia duster dCI90
Cena wersji bazowej - 14390 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 430 euro. Koszt przejechania 1 km - 34,4 eurocenta.
2. Skoda octavia kombi 1,6 l. LPG classic
Cena wersji bazowej - 18990 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 439 euro. Koszt przejechania 1 km - 35,1 eurocenta.
3. Skoda yeti 1,2 l. TSI
Cena wersji bazowej - 17990 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 473 euro. Koszt przejechania 1 km - 37,8 eurocenta.
4. Nissan NV200 1,5 dCi85
Cena wersji bazowej - 17180 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 482 euro. Koszt przejechania 1 km - 38,6 eurocenta.
5. Mitsubishi ASX 1,6 l. 2WD
Cena wersji bazowej - 17990 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 491 euro. Koszt przejechania 1 km - 39,3 eurocenta.
6. Nissan qashqai 1,6 l 4x2
Cena wersji bazowej - 19490 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 495 euro. Koszt przejechania 1 km - 39,6 eurocenta.
7. VW passat variant 1,6 l. TDI
Cena wersji bazowej - 27225 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 518 euro. Koszt przejechania 1 km - 41,4 eurocenta.
8. Toyota avensis 2,0 D-4D.
Cena wersji bazowej - 24950 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 530 euro. Koszt przejechania 1 km - 42,4 eurocenta.
9. Opel insignia 2,0 CDTI
Cena wersji bazowej - 24700 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 531 euro. Koszt przejechania 1 km - 42,5 eurocenta.
10. Kia sportage 1,7 CRDi 2WD
Cena wersji bazowej - 22250 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 532 euro. Koszt przejechania 1 km - 42,6 eurocenta.
* Przynależność klasowa wg ADAC.
Na następnej stronie znajdziesz najtańsze w utrzymaniu pojazdy klasy wyższej-średniej...
1. Skoda superb kombi 1,6 l. TDI
Cena wersji bazowej - 25150 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 509 euro. Koszt przejechania 1 km - 40,7 eurocenta.
2. Mitsubishi outlander 2,0 2WD
Cena wersji bazowej - 21990 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 611 euro. Koszt przejechania 1 km - 48,9 eurocenta.
3. Subaru legacy 2,0 D
Cena wersji bazowej - 30000 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 631 euro. Koszt przejechania 1 km - 50,5 eurocenta.
4. Volvo V70 DRIVe kinetic
Cena wersji bazowej - 32550 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 655 euro. Koszt przejechania 1 km - 52,4 eurocenta.
5. Subaru outback 2,0 D
Cena wersji bazowej - 34600 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 667 euro. Koszt przejechania 1 km - 53,4 eurocenta.
6. Mercedes vito kombi 110 CDI
Cena wersji bazowej - 25335 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 668 euro. Koszt przejechania 1 km - 53,4 eurocenta.
7. VW T5 kombi 2,0 TDI
Cena wersji bazowej - 28328 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 681 euro. Koszt przejechania 1 km - 54,5 eurocenta.
8. Nissan primastar 2,0 dCi 90
Cena wersji bazowej - 26275 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 682 euro. Koszt przejechania 1 km - 54,5 eurocenta.
9. Kia sorento 2,2 CRDi 2WD
Cena wersji bazowej - 31760 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 682 euro. Koszt przejechania 1 km - 54,6 eurocenta.
10. Hyundai H1 travel 2,5 CRDi
Cena wersji bazowej - 28429 euro. Miesięczny koszt eksploatacji - 685 euro. Koszt przejechania 1 km - 54,8 eurocenta.
Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.