Zielona strzałka. Zatrzymują się tylko "eLki"?
Wciąż wielu kierowców traktuje zieloną strzałkę sygnalizatora, jako możliwość swobodnego kontynuowania jazdy. Tymczasem, sygnał ten oznacza warunkowe pozwolenie na wjazd za sygnalizator. Konieczne jest ustąpienie pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu.
Zielona strzałka ma upłynniać ruch, umożliwiając warunkowy skręt w prawo. Rozwiązanie to jednak niesie zagrożenie dla pieszych, samochód musi bowiem przejechać (nie zawsze, ale często) przez pasy, na których piesi mają światło zielone, bezwarunkowo zezwalające im na przejście przez jezdnię.
Stąd kilka lat temu pojawił się przepis nakazujący zatrzymywanie przed strzałką. Praktyka wskazuje jednak, że przepis ten należy do najczęściej łamanych, "na strzałce" stają chyba wyłącznie samochody nauki jazdy. Tymczasem zatrzymanie się konieczne jest również dlatego, że piesi mogą być zasłonięci przez inne pojazdy np. te stojące obok, na pasie ruchu na wprost lub w lewo. Kontynuacja jazdy możliwa jest dopiero wówczas, gdy kierowca upewni się, że jego manewr nie stworzy zagrożenia dla innych uczestników ruchu, po wcześniejszym zatrzymaniu.
Kierowcy którzy łamią nakaz zatrzymania tłumaczą, że nie było konieczności hamowania i że widzieli innych uczestników ruchu drogowego na całym skrzyżowaniu, kontrolując sytuację. Nawet jeśli tak jest, to przepis jest jasny i wyraźny, nakazując bezwzględne zatrzymanie przed sygnalizatorem.
Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. sprawdzali ostatnio jak kierowcy zachowują się wobec zielonej strzałki. Wielu z nich, jadąc Aleją 11 listopada przed skrętem w ul. Jancarza nie zatrzymywało się przy zielonej strzałce, kiedy na sygnalizatorze było światło czerwone. Niektórzy nie próbowali nawet zwalniać.
Podobne sytuacje miały miejsce na skrzyżowaniach Czereśniowej z Piłsudskiego, Estkowskiego z Al. Konstytucji czy Grobli z Zieloną. Już do południa konieczne było wystawienie kilkunastu stuzłotowych mandatów.
W przedstawionym problemie mowa o sygnalizatorze S-2, który w przepisach szczegółowych jest definiowany w następujący sposób:
4.2.2. Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką. Oprócz sygnałów ogólnych oraz kierunkowych na skrzyżowaniu stosuje się sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką, w postaci sygnału czerwonego ogólnego i zielonej strzałki skierowanej w lewo lub w prawo, nadawany przez sygnalizator S-2. Sygnał ten zezwala na ruch w najbliższą drogę na skrzyżowaniu w kierunku wskazanym strzałką, po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem. Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką może być nadawany jednokrotnie lub wielokrotnie podczas nadawania sygnału czerwonego, przy czym nie dopuszcza się nadawania go w trakcie nadawania sygnału żółtego. (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach - Dz. U. Nr 220, poz. 2181).