Najpierw wypadek i ofiary, potem szlabany

Kolej zdecydowała, że na przejeździe kolejowym w Mostach k. Lęborka, gdzie 28 kwietnia br. doszło do zderzenia pociągu osobowego z ciężarówką, zostaną zamontowane szlabany zamykające drogę.

Kolej zdecydowała, że na przejeździe kolejowym w Mostach k. Lęborka, gdzie 28 kwietnia br. doszło do zderzenia pociągu osobowego z ciężarówką, zostaną zamontowane szlabany zamykające drogę.

W wypadku zginęły 2 osoby, 24 zostały ranne.

W czwartek w Mostach odbyło się posiedzenie tzw. komisji przejazdowej. Uczestniczący w nim zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA Leszek Lewiński powiedział PAP, że komisja potwierdziła zasadność podwyższenia kategorii przejazdu z obecnej C (samoczynna sygnalizacja świetlna i dźwiękowa ostrzegająca o zbliżającym się pociągu) do B (dodatkowe wyposażenie w postaci półrogatek, czyli szlabanów zamykających prawe pasy jezdni).

Lewiński dodał, że ponieważ do odbudowy elektronicznego systemu ostrzegania na przejeździe użyto wartych 350 tys. zł. urządzeń, do których łatwo będzie można podłączyć szlabany, szacunkowy koszt inwestycji wyniesie ok. 200 tys. zł.

Reklama

Kolej chce, aby na przejeździe zamontowany został również system kamer, które będą na bieżąco rejestrować zachowanie się kierowców.

Czas potrzeby na montaż półrogatek wynosi miesiąc. Termin rozpoczęcia prac - jak powiedział Lewiński - uzależniony jest od znalezienia pieniędzy na inwestycję. Kolej liczy na wsparcie samorządów, które na początku maja zwróciły się do zarządu PKP PLK SA z wnioskiem o podwyższenie kategorii przejazdu.

Wicestarosta lęborski Ryszard Wenta powiedział w czwartek PAP, że trzy samorządy - powiat lęborski, miasto Lębork i gmina Nowa Wieś Lęborka - deklarują współfinansowanie przebudowy przejazdu w Mostach. Dodał, że "jeśli chodzi o kwotę pomocy, czekamy na szczegółowe wyliczenia i propozycje ze strony PKP PLK SA."

Wyjazdowe posiedzenie komisji przejazdowej poprzedziły badania natężenia ruchu w Mostach. Z przeprowadzonych pod koniec maja pomiarów wynika, że w godzinach od 6 do 18 przez tory przejeżdża ponad 5 tys. pojazdów. W ciągu doby przez Mosty przejeżdża 61 pociągów.

Do wypadku w Mostach doszło 28 kwietnia ok. godz. 17.25. Pociąg osobowy TLK relacji Katowice - Gdynia uderzył w środek załadowanej cegłami naczepy tira marki Scania. Lokomotywa i cztery wagony wykoleiły się. Ciężarówka została zniszczona. Jak ustalono, sygnalizacja na przejeździe była sprawna. W wypadku zginęło dwoje pasażerów pociągu. 24 osoby zostały ranne.

Śledztwo w tej sprawie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Słupsku. Z dotychczasowych ustaleń śledczych wynika, że kierowca tira słyszał sygnał dźwiękowy ostrzegający o zbliżającym się pociągu, mimo to wjechał na tory, licząc, że uda mu się przejechać.

Biegły, który oceniał stan Scanii uznał, że ciężarówka była sprawna technicznie. Badania krwi na zawartość alkoholu u kierowcy ciężarówki, maszynisty i kierownika pociągu wykazały, że wszyscy byli trzeźwi.

Powypadkowe straty kolej oszacowała na ok. 12 mln zł. Wykolejona lokomotywa i wagony, które poszły do kasacji, wyceniono na ponad 10 mln zł. Zniszczone zostało też 200 m torów, 4 słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, 800 m tej sieci oraz system sterowania sygnalizacją dźwiękowo - optyczną na przejeździe.

Przerwa w ruchu pociągów na linii wiodącej przez Mosty trwała od 28 kwietnia do godzin nocnych 1 maja. Odbudowany system sygnalizacji na przejeździe uruchomiono 2 czerwca. Mimo to, pociągi nadal jeżdżą przez Mosty z prędkością zmniejszoną do 20 km/h. Prędkość ma być zwiększona dopiero po zmianie kategorii przejazdu. Przed wypadkiem maksymalna prędkość przejazdu przez Mosty wynosiła 120 km/h. W chwili wypadku pociąg jechał 110 km/h.

Techniczne warunki dotyczące skrzyżowań szlaków kolejowych z drogami kołowymi reguluje rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r.

W Polsce jest 6 rodzajów przejazdów kolejowych. Najwyższą kategorią jest A - przejazdy strzeżone wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni; najniższą kat. F - przejazdy niepubliczne, zamknięte dla ruchu i otwierane na życzenie kierującego.

O kategorii przejazdu decyduje m.in. liczba torów, maksymalna dopuszczalna prędkość pociągów, rodzaj drogi, na której znajduje się przejazd, oraz występujące na niej natężenie ruchu. (PAP)

sibi/ je/

15:20 11/06/09

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy