Na wakacje w przyszłym roku obwodnicą Gdańska
Budowa południowej obwodnicy Gdańska i mostu na Wiśle w Kwidzynie należą do najważniejszych inwestycji w woj. pomorskim w minionym roku. Obie realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Gdańsku.
Jak poinformował rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku Piotr Michalski, znaczącą inwestycja jest także rozbudowa węzła Karczemki na obwodnicy Trójmiasta, który stanowi ważny punkt w komunikacji w regionie oraz z południa kraju w kierunku Półwyspu Helskiego.
Południowa obwodnica Gdańska czyli droga ekspresowa S7 o długości 18 km będzie przejezdna na EURO 2012 w maju przyszłego roku; całkowicie zakończona będzie w lipcu. Trasa będzie miała najdłuższą w kraju estakadę o długości prawie 3 km. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1 mld 580 mln zł, z czego ok. 80 proc. finansuje UE; pozostałe 20 proc. - budżet państwa. Trasa łączy krajową "siódemkę" w Koszwałach z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A1 w Straszynie.
Michalski poinformował, że do końca 2012r. zostanie zakończona budowa mostu przez Wisłę w Kwidzynie położonego w ciągu drogi krajowej nr 90.
Sześcioprzęsłowy most o dł. 808 m i szerokości ponad 16 m budowany jest od roku. W ramach inwestycji zostanie też wyremontowany 11-km odcinek drogi nr 90. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na 380 mln zł.
Władze Kwidzyna i regionu od ok. 20 lat starały się o budowę mostu. Najbliższe tego typu obiekty przez Wisłę w tym rejonie są w Knybawie i w Grudziądzu. Jest to najdłuższy odcinek rzeki pozbawiony mostu.
Przed EURO 2012 ma się zakończyć rozbudowa węzła Karczemki na obwodnicy Trójmiasta (S6). W ramach węzła powstaną cztery kilometry drogi oraz 11 wiaduktów. Znajdujący się w ciągu obwodnicy Trójmiasta węzeł będzie miał kształt czterolistnej koniczyny i pozwoli na bezkolizyjny ruch we wszystkich kierunkach. Koszt inwestycji, współfinansowanej z funduszy unijnych, to prawie 187 mln zł.
Michalski poinformował, że w ramach programu "Drogi zaufania" GDDKiA przebudowała trzy ważne w regionie skrzyżowania: w Miastku dróg krajowych (DK) nr 20 i 21, w Bytowie na DK nr 20 oraz w Gniewie na DK nr 91.
W trakcie przebudowy są trzy małe skrzyżowania na DK nr 22 w Gnojewie, Miłoradzu i w miejscowości Cisy (wszystkie między Wisłą a Malborkiem); mają być skończone do końca listopada.
Michalski wyjaśnił, że skrzyżowania zostały wybrane do przebudowy ze względu na zdarzające się tam wypadki. Łącznie na działania w ramach programu "Drogi zaufania" zostanie wydanych około 15,5 mln zł.
Poinformował, że w tym roku zostało już wyremontowanych lub jest w trakcie realizacji ponad 35 km dróg krajowych oraz łącznice na trzech węzłach obwodnicy Trójmiasta.
Jak poinformował PAP wicemarszałek woj. pomorskiego Ryszard Świlski, na drogach wojewódzkich prace były prowadzone na 22 odcinkach o długości od 0,5 km do 3,16 km. Łącznie zostało zmodernizowanych ponad 31 km dróg. Zaznaczył, że "to rzeczywiście kropla w morzu potrzeb. "Długa droga przed nami, bo wieloletnich zaszłości nie da się szybko nadrobić" - podkreślił.
Uważa, że najbardziej w regionie poprawił się stan dróg i komunikacji w rejonie A1, zwłaszcza w powiatach: tczewskim i starogardzkim.
Do najważniejszych inwestycji należą przebudowy: drogi nr 224 (dojazd z Tczewa do węzła A1 w Stanisławie), drogi nr 214 (Białogarda-Nowa Wieś Lęborska), drogi nr 231 (dojazd do węzła A1 w Kopytkowie), drogi nr 218 (Chwaszczyno-Koleczkowo) oraz dojazdu do obwodnicy Skórcza.
Poinformował, że w 2011 r. na inwestycje drogowe w województwie wydano ok. 180 mln zł, z czego ok. 80 mln pochodziło z budżetu województwa. Na bieżące utrzymanie dróg (zimowe utrzymanie dróg, remonty) wydano ok. 30 mln zł.
Rzecznik prasowy Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Roman Nowak poinformował PAP, że w 2010 r. w woj. pomorskim zmodernizowano w ramach programu tzw. schetynówek 105 km dróg za łączna kwotę 56,5 mln zł. Do września 2011 r. zmodernizowano już 126 km i na niektórych odcinkach trwają jeszcze prace. Nowak dodał, że najwięcej dróg gminnych i powiatowych zostało zmodernizowanych w rejonie Słupska.