Na Mazurach przybędzie 90 km ekspresówek
Na Warmii i Mazurach powstaje obecnie 90 km dróg krajowych. Budowa ważnej inwestycji - obwodnicy Ełku - przeciągnie się o ponad pół roku. Oddanie do użytku tej trasy planowano początkowo na koniec października 2011 r.
Inwestycje, realizowane w tym roku na innych drogach krajowych w woj. warmińsko-mazurskim, warte są w sumie 3,4 mld zł.
W tym roku zakończono prace budowlane na dwóch inwestycjach nadzorowanych przez olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Od połowy czerwca kierowcy jadący nad Wielkie Jeziora Mazurskie mogą korzystać z Zachodniej Obwodnicy Mrągowa, wybudowanej w ciągu drogi krajowej nr 59. Obwodnica ma 6,5 km długości i kosztowała 134 mln zł. Jest drugą w regionie drogą o tzw. przekroju 2+1, co oznacza, że kierowcy mają na przemian po dwa pasy ruchu w jednym kierunku.
W lipcu udostępniono kierowcom liczący 14 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Elbląga do Pasłęka. W ramach tego zadania zaadaptowano także starą "siódemkę" na potrzeby ruchu lokalnego. Całość inwestycji zakończono w połowie października i kosztowała ona 662 mln zł.
Z początkiem listopada kierowcy mieli także korzystać z nowej obwodnicy Ełku. Tak się jednak nie stanie. "Z uwagi na konieczność zwiększenia wymiany gruntu i liczby pali, wzmacniających teren pod obiektami mostowymi, podpisaliśmy z wykonawcą aneks o przesunięciu terminu zakończenia budowy na 15 czerwca 2012 r." - powiedział PAP rzecznik oddziału GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki.
W połowie przyszłego roku zostanie oddana do użytku również obwodnica Olecka o długości 7,5 km. Obie obwodnice kosztować będą łącznie 240 mln zł.
Prace trwają obecnie na blisko 90 km dróg krajowych na Warmii i Mazurach. Największa z rozpoczętych inwestycji to budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7. Jest ona realizowana na dwóch odcinkach o łącznej długości 67,5 km: Pasłęk - Miłomłyn i Olsztynek - Nidzica wraz z obwodnicą Olsztynka. Budowa zakończy się w lipcu przyszłego roku i ma kosztować ponad 2,2 mld zł.
Pod koniec lipca rozpoczęły się także prace budowlane na odcinku drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich. To już czwarty etap rozbudowy drogi, uważanej za "kręgosłup komunikacyjny" regionu. Przebudowa dwujezdniowej trasy o długości 8,2 km będzie kosztować 146 mln zł.
Największą inwestycją na drogach o randze wojewódzkiej, która zakończy się jeszcze w tym roku, jest przebudowa drogi nr 526 Śliwica - Kąty w powiecie elbląskim. To ważna turystycznie trasa, bo w Kątach znajduje się jedna z pochylni na szlaku Kanału Elbląskiego.