Krawężnik twój wróg!
Parkowanie bywa kosztowne. I wcale nie chodzi tym razem o mandat od straży miejskiej. Zwykły krawężnik może uczynić większe spustoszenie w kieszeni.
Pośpiech jest niewskazany nie tylko podczas jazdy samochodem, ale także przy parkowaniu - zwłaszcza gdy konieczne jest najechanie na krawężnik. Dla świętego spokoju w ogóle warto by takich miejsc unikać. Niestety - zazwyczaj na taki luksus nie można sobie pozwolić. A to zawsze wiąże się z ryzykiem.
Właściwie nie ma czegoś takiego, jak w pełni bezpieczne wjeżdżanie na krawężnik. Choćby nie wiadomo jak delikatnie i powoli wykonywać ten manewr, zawsze można coś w aucie zniszczyć.
Najłatwiej uszkodzić plastikowy kołpak. Niby defekt jest czysto kosmetyczny, ale nawet najtańsze, niemarkowe elementy kosztują po ok. 20 zł za sztukę. Oryginalne - nawet ponad 100 zł. W drugiej kolejności zdarzają się uszkodzenia opon. Przy wjeżdżaniu na krawężniki szczególnie uważać muszą kierowcy aut z ogumieniem energooszczędnym. Takie opony mają cienkie, miękkie boki, niezwykle podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wystarczy delikatny kontakt z krawężnikiem, by doszło do defektu.
Czynnikiem zwiększającym możliwość uszkodzenia opony jest zbyt niskie ciśnienie powietrza. Tu łatwo można zniszczyć zarówno oponę ściśniętą między felgą a krawężnikiem, jak i samą felgę - opona nie będzie wówczas stanowić odpowiedniego zabezpieczenia.
Zresztą przy większej prędkości najazdu nawet prawidłowo napompowana opona wiele nie pomoże. A gdy z prędkością najechania na krawężnik przesadzi się znacznie, konsekwencje robią się poważne. Zaburzenie geometrii zawieszenia, pogięcie drążków czy wahaczy oznaczają poważne wydatki.
Usuwanie zniszczeń spowodowanych niefortunnym wjechaniem na krawężnik jest o tyle kłopotliwe, że większość uszkodzonych elementów kwalifikuje się najczęściej do wymiany. W oponie niszczy się jej bok (dochodzi do jego przecięcia lub pęka opasanie), a tego nie da się naprawić. Nieduże wgięcie felgi stalowej da się wyprostować, przy większym nie ma mowy o stuprocentowym przywróceniu sprawności. W przypadku obręczy aluminiowych pęknięcia są praktycznie nienaprawialne. Podobnie jest z pogiętymi końcówkami i drążkami kierowniczymi czy wahaczami. Na tym tle wymiana kołpaka to już czysta kosmetyka.
Kołpak - przeciętny koszt: 50 zł
Zakup pojedynczego markowego kołpaka może kosztować nawet ponad 100 zł, porządne zamienniki kosztują co najmniej 50 zł.
Opona - przeciętny koszt: 200 zł
Kontakt z krawężnikiem powoduje zwykle uszkodzenia boku opony - jej przecięcie lub powstanie wybrzuszenia. Guma do wymiany.
Felga - przeciętny koszt: 200 zł
Stalową felgę czasami można próbować wyprostować, z aluminiową sprawa jest znacznie trudniejsza. Zwykle trzeba kupić nową.
Końcówka drążka kierowniczego - przeciętny koszt: 40 zł
Przy szybszym wjechaniu na krawężnik uszkodzić można elementy układu kierowniczego. Wymagana regulacja lub wymiana części.