Hormony za kierownicą. Ufasz swojej partnerce?

Polskie statystyki pokazują, że w 2010 r. kobiety kierujące pojazdami spowodowały niespełna 19 proc. wypadków drogowych, mężczyźni zaś - 77,1 proc.

Czy kobiety są lepszymi kierowcami?
Czy kobiety są lepszymi kierowcami?Informacja prasowa (moto)

Jednak według brytyjskich danych, nadal jeden na trzech mężczyzn nie czuje się bezpiecznie, gdy za kierownicą siedzi jego partnerka, a jeden na pięciu twierdzi, że nigdy nie jest w stanie zrelaksować się w takiej sytuacji.

Kwestia zaufania do kierowcy ma duże znaczenie. Jeśli na siedzeniu pasażera siedzi partner przekonany, że lepiej prowadzi pojazd, może się pokusić o wydawanie poleceń lub namawianie kobiety-kierowcy do podejmowania manewrów, co do których ona sama ma wątpliwości.

- Takie zachowanie rozprasza i stresuje - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Jeden na dziesięciu ankietowanych mężczyzn przyznał, że przynajmniej raz był zmuszony chwycić za kierownicę w sytuacji, gdy partnerka nie patrzyła na drogę, a samochód zaczynał zjeżdżać w kierunku osi jezdni. Pasażer nie może chwytać za kierownicę, gdy uważa, że kierowca nie panuje nad samochodem. Takie zachowanie stwarza poważne zagrożenie w ruchu drogowym. Kiedy zdaniem pasażera kierowca wykonuje jakiś nieprawidłowy manewr, dozwolone jest jedynie ustne zwrócenie uwagi. Jednocześnie pasażer nigdy nie powinien godzić się na to, aby przytrzymywać kierownicę w trakcie jazdy, nawet gdy kierowca o to prosi.

Polacy uważają, że kobiety jeżdżą spokojniej, wolniej oraz ustępują pierwszeństwa innym. Mężczyźni z kolei jeżdżą szybciej, częściej wyprzedzają i gwałtownie hamują. Stanowią oni aż 77,1 proc. sprawców wypadków, za które odpowiadają kierujący pojazdami, a w przypadku, gdy wina za zdarzenie drogowe leży po stronie pieszych, mężczyźni odpowiadają za 66,6 proc. z nich.

Zarówno kobiety jak i mężczyźni popełniają błędy za kierownicą. Na nasze szkolenia trafiają mężczyźni, których zachowanie za kierownicą bardziej przypomina to przypisywane kobietom i odwrotnie - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Podczas szkoleń do każdego kierowcy należy podchodzić indywidualnie, dlatego oferujemy testy psychologiczne, które pozwalają na określenie dominującego rodzaju reakcji nabytych i odruchowych występujących podczas prowadzenia pojazdu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas