Używany Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010)

Ceny używanych Grand Cherokee są zwykle wysokie, co zachęca do szukania okazji. To duże ryzyko, przeszłość wielu aut jest trudna do zweryfikowania.

Zakup używanego Jeepa Cherokee trzeciej generacji nie może odbywać się w pośpiechu. Trudno liczyć na szczęście - konstrukcja auta jest dość skomplikowana, a stan techniczny wielu odsprzedawanych egzemplarzy, mimo młodego wieku, pozostawia sporo do życzenia. Bezwzględnym wymogiem są dokładne oględziny zewnętrzne (uwaga na porysowany lakier, który może zdradzać częstą eksploatację w terenie), i jazda próbna w trakcie której trzeba zwrócić szczególną uwagę na gładkie załączanie kolejnych trybów pracy układu 4x4. Należy też sprawdzić działanie wszystkich elementów wyposażenia wnętrza, a często jest ich sporo - od automatycznej klimatyzacji czy czujników parkowania po elektryczną regulację pedałów. Ewentualne naprawy będą bardzo kłopotliwe.

Reklama

Pod większą kontrolą

Użytkowanie zadbanego egzemplarza powinno jednak dawać sporo satysfakcji. Jeep Grand Cherokee na tle innych dużych SUV-ów zawsze wyróżniał się dobrymi właściwościami terenowymi, jednak na asfalcie tracił dystans do rywali. Trzecia generacja modelu miała w końcu to zmienić. Zamiast sztywnej osi z przodu, zastosowano w pełni niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, a w układzie kierowniczym przekładnię śrubowo-kulową zastąpiono bardziej precyzyjnym mechanizmem zębatkowym. Z tyłu pozostawiono sztywną oś, prowadzoną przez układ drążków.

Zmiany, choć trudno je nazwać rewolucyjnymi, zdecydowanie ucywilizowały zachowanie Grand Cherokee na drodze. Znacznie poprawiła się precyzja prowadzenia, kierowca ma poczucie większej kontroli nad autem. Także komfort jazdy jest wysoki, co zgodnie podkreślają obecni użytkownicy tego auta. Miękkie nastawy zawieszenia i wysoki profil opon (standardowo 65) to dobra kombinacja na nasze drogi.

Teren niestraszny

Grand Cherokee trzeciej generacji zachował jednak sporo z charakteru przodków. To jedno z dzielniejszych aut terenowych w swojej klasie. Zdecydowana większość aut ma napęd 4x4, choć występują rozmaite odmiany tego układu. W najbardziej zaawansowanej, Quadra Drive II instalowany jest reduktor i elektroniczne blokady dyferencjałów. Trafiają się jednak auta z tylnym napędem.

Niestety, podzespoły mechaniczne ograniczają przestrzeń w środku, miejsca dla pasażerów jest tyle co w aucie kompaktowym. Wadą jest też słaba jakość materiałów wykończeniowych. Wnętrze nie wygląda przez to zbyt ekskluzywnie, a nawet po niewielkim przebiegu nosi ślady zużycia.

Duży wybór silników

Oferta jednostek napędowych jest dość zróżnicowana. Godne polecenia są silniki wysokoprężne - wykorzystano 3-litrowe jednostki V6 produkcji Mercedesa. Udanie łączą niezłe osiągi z umiarkowanym, jak na takie auto, zużyciem paliwa. Zakup ułatwia duży wybór takich aut, nie powinno być problemów ze znalezieniem zadbanego egzemplarza z krajowego salonu.

Auta z silnikami benzynowymi w zdecydowanej większości zostały sprowadzone z Ameryki. Często są to pojazdy po poważnych naprawach powypadkowych. Znalezienie wartego uwagi egzemplarza z poszukiwanym na rynku silnikiem 5.7 Hemi jest niezwykle trudne. Wśród najmłodszych aut łatwiej nawet trafić na wersję SRT8, napędzaną silnikiem 6.1 Hemi. Takie auto rozpędza się do 100 km/h w 5 sekund!

Niezależnie od wersji, silniki benzynowe nie grzeszą oszczędnością, stąd częstym wyposażeniem są instalacje LPG.

Podsumowanie

Czas poświęcony na szukanie porządnego egzemplarza to najlepsza inwestycja przy kupowaniu używanego Grand Cherokee. Ryzyko trafienia na egzemplarz "po przejściach", który później będzie sprawiał kosztowne problemy w użytkowaniu jest duże. Jednak większość użytkowników musi borykać się głównie z drobnymi usterkami, które nie powodują znacznego podniesienia kosztów eksploatacji.

Jeep Grand Cherokee WK: historia modelu
2004: zakończenie produkcji serii WJ, premiera serii WK.
2005: debiut wersji SRT8.
2007: minimalny lifting.
2008: mocniejsze silniki benzynowe.
2010: debiut nowej generacji.

Jeep Grand Cherokee WK: typowe usterki i problemy

Auto obecne jest na rynku niedługo, zatem awarie nie wynikają z nadmiernego zużycia podzespołów. Pomijając auta po poważnych naprawach, Grand Cherokee rzadko psuje się niespodziewanie, uniemożliwiając jazdę. Czasami zdarzają się usterki:

  • Skrzyni biegów w silnikach 4.7 i 5.7 objawiające się szarpaniem przy zmianie biegów.
  • Tarczy hamulcowych, z powodu dużej masy auta są podatne na zwichrowanie.
  • Zawieszenia, powodując trudności z utrzymaniem właściwej zbieżności kół.
  • Siłowników podtrzymujących pokrywę silnika czy drzwi bagażnika w najstarszych autach.


Jeep Grand Cherokee WK: warto poszukać

  • Egzemplarza napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Dobre osiągi połączone z umiarkowanym zużyciem paliwa.
  • Samochodów, w których działają wszystkie elektroniczne gadżety, które znajdują się na wyposażeniu. Oszczędność wydatków i nerwów.


Jeep Grand Cherokee WK: tego unikaj

  • Aut z instalacją LPG. W wielu odsprzedawanych Grand Cherokee fachowość wykonania budzi wątpliwości. Lepiej zlecić jej montaż samemu.
  • Samochodów z tylnym napędem - sporadycznie zdarzają się takie wersje sprowadzone z USA. W Jeepie napęd 4x4 jest koniecznością.

Dane techniczne: Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010)

Polecane silniki3.74.75.7 HEMI6.1 HEMI3.0 CRD
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa3700 cm34701 cm35654 cm36059 cm32987 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/12V8/16V8/16V8/16V6/24
Moc maksymalna201 KM303 KM334 KM426 KM218 KM
Maksymalny moment obrotowy315 Nm445 Nm509 Nm569 Nm510 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna180 km/h205 km/h208 km/h245 km/h200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s9,0 s7,4 s5,0 s9,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km13,113,915,616,010,3

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Używany Jeep Commander (2006-2010) - OPINIE

Jeep Cherokee - piękno wewnętrzne - NOWOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy