Używany Lexus IS II (2005-2012)

Lexus IS II, to kapitalne auto, ale tylko w benzynowych wersjach. Odmiana wysokoprężna nie jest ani oszczędna, ani trwała – wyjaśniamy dlaczego.

Ile trzeba zapłacić za takiego Lexusa? Od 24 do 37 tys. zł. Wszystko zależy od stanu nadwozia, przebiegu i historii serwisowej.
Ile trzeba zapłacić za takiego Lexusa? Od 24 do 37 tys. zł. Wszystko zależy od stanu nadwozia, przebiegu i historii serwisowej.Motor

LEXUS IS IIlata produkcji: 2005-2012 r.ceny: od 24 000 zł

Marka Lexus kojarzy się z jakością, bogatym wyposażeniem i dobrymi osiągami. Model IS zdaje się oferować to wszystko w promocyjnej cenie, na dodatek występuje także z dieslem. Ale nie warto nim sobie zawracać głowy. Jest wyraźnie mniej trwały i - z tego powodu - tańszy.

Zachęcające wrażenie

Prezentowany model to już druga generacja popularnego IS-a. Auto zadebiutowało w 2005 roku i jest rywalem cenowym Audi A4 B7, BMW serii 3 E90 i Mercedesa klasy C W 203. Samochód był produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych: jako sedan oraz coupe-cabrio (IS C). Druga z wymienionych praktycznie nie występuje na naszym rynku wtórnym (w ogłoszeniach udało nam się znaleźć tylko kilka takich aut - są sprowadzane z USA - w cenie od 50 do 80 tys. zł).

Wnętrze jest czytelne i wciąż wygląda bardzo nowocześnie. Jeśli ktoś chce zaktualizować mapy nawigacji – lepiej skorzystać z odpłatnej usługi, niż szukać płyt w internecie – często nie działają.Motor

Przynależność do klasy premium podkreślają nie tylko wysoka jakość wykonania i staranny dobór materiałów wykończeniowych, ale także klasyczny układ napędowy - silnik jest umieszczony wzdłużnie i napędza tylne koła.

W wersji 220d z ręczną skrzynią biegów koszt dwumasowego koła zamachowego to minimum 3500 zł!Motor

W 2010 roku IS przeszedł niewielki lifting. Cechą charakterystyczną nowszej generacji są reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej, seryjne wyposażenie wnętrza w gniazdo USB oraz opcjonalny pakiet F-Sport.

Nie zaoszczędzisz

Potencjalni nabywcy, którzy zgromadzili ok. 30 tys. zł na Lexusa IS i przeglądają oferty, dość szybko dostrzegają, że wśród najtańszych propozycji dominują diesle.

Atrakcyjne ceny wynikają wyłącznie z dwóch faktów. Po pierwsze jednostki te nie są jakoś szczególnie oszczędne. Po drugie - duża ich część ma fabryczną wadę, która objawia się zwykle ubytkiem płynu chłodniczego i siwym dymem z rury wydechowej. Niestety - nie chodzi o zużycie uszczelki pod głowicą, ale o ubytki materiału, które pojawiają się na powierzchni bloku cylindrów.

W swoim czasie producent partycypował w kosztach naprawy. Istniały jednak ograniczenia wieku (do 7 lat) i przebiegu auta (do 180 tys. km). Remont w serwisie niezależnym, który podejmie się tej usługi kosztuje ponad 5 tys. zł. Warto zaznaczyć, że po pierwsze nie wszystkie egzemplarze mają ten problem i po drugie - silniki wyprodukowane po 2010 r. zostały skutecznie poprawione.

Świetne fotele przednie są zazwyczaj obszyte skórą, regulowane elektrycznie, podgrzewane i wentylowane. Z tyłu niestety jest dosyć ciasno. Ale rywale z segmentu premium nie są lepsi. Motor

Rozsądna decyzja

Znacznie lepszym wyborem są odmiany benzynowe. Do jazdy na co dzień polecamy model z silnikiem 2.5 V6 o mocy 208 KM. Ta jednostka praktycznie się nie psuje i zużywa o 2-3 l paliwa więcej niż diesel.

Wybór między przekładnią ręczną (rzadko spotykana w tej odmianie) a udanym automatem jest kwestią gustu. Naszym zdaniem lepsza jest ta druga opcja.

Godna polecenia jest także odmiana 3.5 V6 o mocy 310 KM, ale uwaga - to auto sprowadzane z USA i trzeba zadbać przeróbkę oświetlenia (ksenony są drogie).

Modelem flagowym jest oczywiście IS F. Ta unikalna odmiana była produkowana w latach 2007-2014. Ceny: 90-260 tys. zł.

Po liftingu do wersji IS 350 oferowano opcjonalnie napęd na cztery koła.

Bagażnik ma pojemność tylko 380 l i jest dość płytki.Motor

Cena umowna

W tabeli podajemy ceny minimalne. W praktyce okazuje się, że rozrzut między najtańszymi i najdroższymi egzemplarzami z tego samego rocznika jest olbrzymi. Oto przykład jednej z ofert: wersja sprowadzona 220d bez dokumentacji przebiegu z 2006 r. kosztuje 26 500 zł. W innym ogłoszeniu identyczny samochód, ale serwisowany w ASO z udokumentowanym przebiegiem jest wystawiony za... 37 tys. zł.

Przestrzegamy przed wyborem aut przystosowanych do zasilania LPG. Niestety - IS-y mają bezpośredni wtrysk paliwa, co sprawia, że końcowy efekt przeróbki bywa dla użytkownika rozczarowujący. Nic dziwnego, że takie samochody pojawiają się w ogłoszeniach w bardzo atrakcyjnych cenach.

Wersja
2.5 V6
3.5 V6
IS F
220d
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
2500 cm3
3456 cm3
4968 cm3
2231 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
V6/24
V8/32
R4/16
Moc maksymalna
208 KM
310 KM
423 KM
177 KM
Maksymalny moment obrotowy
252 Nm
375 Nm
505 Nm
400 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
230 km/h
228 km/h
270 km/h
220 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,1 s
5,8 s
4,4 s
8,9 s
Średnie zużycie paliwa
9,8 l/100 km
11,8 l/100 km
11,4 l/100 km
5,6 l/100 km

LEXUS IS: HISTORIA MODELU

Lexus IS IMotor
Lexus IS IIMotor

1998: premiera pierwszej generacji modelu2005: Lexus IS II (opisywany model)2007: Lexus IS F w Japonii i USA2008: wersja coupe-cabrio, IS F trafia do oferty w Europie2010: niewielka modernizacja; IS F otrzymuje "szperę"2013: nowa generacja modelu

W 2010 roku IS przeszedł lifting. Pojawiły się m.in. reflektory ze światłami LED, ale wyglądem starsza i nowsza generacja prawie się od siebie nie różnią.Motor

UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Przedwczesne zużycie górnej powierzchni bloku silnika tuż pod uszczelką pod głowicą: problem dotyczy diesli sprzed 2010 r.
  • Problemy z filtrami DPF.
  • Drobne awarie czujników w silnikach benzynowych: chodzi głównie o sondę lambda.
  • Awarie łożysk w ręcznych skrzyniach biegów: wszystko zależy od trudów eksploatacji.
Diesel (z lewej) tylko pozornie jest oszczędnym wyborem. Okazuje się drogi w serwisowaniu. Optymalny wybór to odmiana benzynowa 2.5 V6 (z prawej). Z tego powodu jest droższa od diesla.Motor

UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2.5/3.5
68 000 zł
57 000 zł
51 000 zł
42 000 zł
33 000 zł
30 000 zł
27 000 zł
220d
69 000 zł
57 000 zł
48 000 zł
40 000 zł
30 000 zł
27 000 zł
24 000 zł

W porównaniu z rywalami produkcji niemieckiej znacznie większy jest udział egzemplarzy bezwypadkowych, serwisowanych do końca w ASO. Wersje benzynowe mają mniejszą utratę wartości niż diesle. Różnice w cenach między tymi samymi rocznikami aut mogą nawet przekraczać 10 tys. zł.

UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): PODSUMOWANIE

Lexus IS II występuje jako sedan i kabrio. Kombi nie oferowano.Motor

Lexus IS to oferta godna polecenia. Należy jednak pamiętać, że zakup wersji wysokoprężnej z początkowego okresu produkcji wiąże się ze sporym ryzykiem. Znacznie lepiej odżałować kilka tysięcy więcej i wybrać dowolną odmianę benzynową (koniecznie bez LPG). Takie auta są droższe, ale nie sprawiają większych problemów eksploatacyjnych

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Lexus IS II (2005-2012)

Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor
Lexus IS II (2005-2012)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 28/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas