Używany Lexus IS II (2005-2012)
Lexus IS II, to kapitalne auto, ale tylko w benzynowych wersjach. Odmiana wysokoprężna nie jest ani oszczędna, ani trwała – wyjaśniamy dlaczego.
LEXUS IS IIlata produkcji: 2005-2012 r.ceny: od 24 000 zł
Marka Lexus kojarzy się z jakością, bogatym wyposażeniem i dobrymi osiągami. Model IS zdaje się oferować to wszystko w promocyjnej cenie, na dodatek występuje także z dieslem. Ale nie warto nim sobie zawracać głowy. Jest wyraźnie mniej trwały i - z tego powodu - tańszy.
Zachęcające wrażenie
Prezentowany model to już druga generacja popularnego IS-a. Auto zadebiutowało w 2005 roku i jest rywalem cenowym Audi A4 B7, BMW serii 3 E90 i Mercedesa klasy C W 203. Samochód był produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych: jako sedan oraz coupe-cabrio (IS C). Druga z wymienionych praktycznie nie występuje na naszym rynku wtórnym (w ogłoszeniach udało nam się znaleźć tylko kilka takich aut - są sprowadzane z USA - w cenie od 50 do 80 tys. zł).
Przynależność do klasy premium podkreślają nie tylko wysoka jakość wykonania i staranny dobór materiałów wykończeniowych, ale także klasyczny układ napędowy - silnik jest umieszczony wzdłużnie i napędza tylne koła.
W 2010 roku IS przeszedł niewielki lifting. Cechą charakterystyczną nowszej generacji są reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej, seryjne wyposażenie wnętrza w gniazdo USB oraz opcjonalny pakiet F-Sport.
Nie zaoszczędzisz
Potencjalni nabywcy, którzy zgromadzili ok. 30 tys. zł na Lexusa IS i przeglądają oferty, dość szybko dostrzegają, że wśród najtańszych propozycji dominują diesle.
Atrakcyjne ceny wynikają wyłącznie z dwóch faktów. Po pierwsze jednostki te nie są jakoś szczególnie oszczędne. Po drugie - duża ich część ma fabryczną wadę, która objawia się zwykle ubytkiem płynu chłodniczego i siwym dymem z rury wydechowej. Niestety - nie chodzi o zużycie uszczelki pod głowicą, ale o ubytki materiału, które pojawiają się na powierzchni bloku cylindrów.
W swoim czasie producent partycypował w kosztach naprawy. Istniały jednak ograniczenia wieku (do 7 lat) i przebiegu auta (do 180 tys. km). Remont w serwisie niezależnym, który podejmie się tej usługi kosztuje ponad 5 tys. zł. Warto zaznaczyć, że po pierwsze nie wszystkie egzemplarze mają ten problem i po drugie - silniki wyprodukowane po 2010 r. zostały skutecznie poprawione.
Rozsądna decyzja
Znacznie lepszym wyborem są odmiany benzynowe. Do jazdy na co dzień polecamy model z silnikiem 2.5 V6 o mocy 208 KM. Ta jednostka praktycznie się nie psuje i zużywa o 2-3 l paliwa więcej niż diesel.
Wybór między przekładnią ręczną (rzadko spotykana w tej odmianie) a udanym automatem jest kwestią gustu. Naszym zdaniem lepsza jest ta druga opcja.
Godna polecenia jest także odmiana 3.5 V6 o mocy 310 KM, ale uwaga - to auto sprowadzane z USA i trzeba zadbać przeróbkę oświetlenia (ksenony są drogie).
Modelem flagowym jest oczywiście IS F. Ta unikalna odmiana była produkowana w latach 2007-2014. Ceny: 90-260 tys. zł.
Po liftingu do wersji IS 350 oferowano opcjonalnie napęd na cztery koła.
Cena umowna
W tabeli podajemy ceny minimalne. W praktyce okazuje się, że rozrzut między najtańszymi i najdroższymi egzemplarzami z tego samego rocznika jest olbrzymi. Oto przykład jednej z ofert: wersja sprowadzona 220d bez dokumentacji przebiegu z 2006 r. kosztuje 26 500 zł. W innym ogłoszeniu identyczny samochód, ale serwisowany w ASO z udokumentowanym przebiegiem jest wystawiony za... 37 tys. zł.
Przestrzegamy przed wyborem aut przystosowanych do zasilania LPG. Niestety - IS-y mają bezpośredni wtrysk paliwa, co sprawia, że końcowy efekt przeróbki bywa dla użytkownika rozczarowujący. Nic dziwnego, że takie samochody pojawiają się w ogłoszeniach w bardzo atrakcyjnych cenach.
Wersja | 2.5 V6 | 3.5 V6 | IS F | 220d |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2500 cm3 | 3456 cm3 | 4968 cm3 | 2231 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 | V6/24 | V8/32 | R4/16 |
Moc maksymalna | 208 KM | 310 KM | 423 KM | 177 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 252 Nm | 375 Nm | 505 Nm | 400 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 230 km/h | 228 km/h | 270 km/h | 220 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,1 s | 5,8 s | 4,4 s | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,8 l/100 km | 11,8 l/100 km | 11,4 l/100 km | 5,6 l/100 km |
LEXUS IS: HISTORIA MODELU
1998: premiera pierwszej generacji modelu2005: Lexus IS II (opisywany model)2007: Lexus IS F w Japonii i USA2008: wersja coupe-cabrio, IS F trafia do oferty w Europie2010: niewielka modernizacja; IS F otrzymuje "szperę"2013: nowa generacja modelu
UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Przedwczesne zużycie górnej powierzchni bloku silnika tuż pod uszczelką pod głowicą: problem dotyczy diesli sprzed 2010 r.
- Problemy z filtrami DPF.
- Drobne awarie czujników w silnikach benzynowych: chodzi głównie o sondę lambda.
- Awarie łożysk w ręcznych skrzyniach biegów: wszystko zależy od trudów eksploatacji.
UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
2.5/3.5 | 68 000 zł | 57 000 zł | 51 000 zł | 42 000 zł | 33 000 zł | 30 000 zł | 27 000 zł |
220d | 69 000 zł | 57 000 zł | 48 000 zł | 40 000 zł | 30 000 zł | 27 000 zł | 24 000 zł |
W porównaniu z rywalami produkcji niemieckiej znacznie większy jest udział egzemplarzy bezwypadkowych, serwisowanych do końca w ASO. Wersje benzynowe mają mniejszą utratę wartości niż diesle. Różnice w cenach między tymi samymi rocznikami aut mogą nawet przekraczać 10 tys. zł.
UŻYWANY LEXUS IS II (2005-2012): PODSUMOWANIE
Lexus IS to oferta godna polecenia. Należy jednak pamiętać, że zakup wersji wysokoprężnej z początkowego okresu produkcji wiąże się ze sporym ryzykiem. Znacznie lepiej odżałować kilka tysięcy więcej i wybrać dowolną odmianę benzynową (koniecznie bez LPG). Takie auta są droższe, ale nie sprawiają większych problemów eksploatacyjnych
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Lexus IS II (2005-2012)
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 28/2016