Porównanie: Skoda Fabia, Toyota Yaris

Skoda Fabia to od lat lider rynku w klasie aut miejskich. Sprawdzamy, czy Toyota Yaris, która właśnie przeszła lifting, pokona tak popularną w Polsce Fabię.

Porównanie: Skoda Fabia, Toyota Yaris
Porównanie: Skoda Fabia, Toyota YarisMotor

Wśród samochodów miejskich konkurencja jest niezwykle silna i bardzo wyrównana. Można wybierać spośród kilkunastu modeli, w większości nowych lub niedawno zmodernizowanych. Do tej ostatniej grupy właśnie dołączyła Toyota, której znacząco zmodyfikowany Yaris właśnie wchodzi do sprzedaży.

Konfrontacja z leciwą już Skodą Fabią jest oczywista - ten model czeskiego producenta to nadal najchętniej wybierane auto w swoim segmencie w Polsce (Yaris plasuje się na trzecim miejscu). Co ciekawe, w ogólnoeuropejskich statystykach sprzedaży miejska Toyota klasyfikuje się zdecydowanie wyżej od Skody (miejsca odpowiednio 14. i 36. w "Top 50" wg Jato Dynamics).

Czesi zaprezentowali już wprawdzie zdjęcia Fabii III, ale do polskich salonów trafi ona dopiero w lutym przyszłego roku, więc generacja numer dwa nadal jest pełnoprawnym rywalem odmłodzonego Yarisa.

Face lifting na ostro

Trzeba to powiedzieć jasno - pierwszym słowem, jakie przychodzi na myśl o Toyocie raczej nie jest finezja. Ale w tym porównaniu to właśnie ono o wiele bardziej pasuje do Yarisa. Bo Skoda jest nawet bardziej konserwatywna niż brytyjska królowa.

Toyota nie podeszła do face liftingu zachowawczo, jak robi to wiele firm. W efekcie Yaris z nową "twarzą"już na pierwszy rzut oka wyraźnie różni się od modelu przed modyfikacjami.

Zmiany we wnętrzu nie są może równie spektakularne, ale wyczuwalne. Zastosowano bowiem lepsze materiały wykończeniowe o ciekawszej fakturze, a biegnący przez całą szerokość deski rozdzielczej pas miękkiego, kolorowego tworzywa robi bardzo dobre wrażenie (na żywo jeszcze lepsze niż na zdjęciach). W sumie wygląd, tak całej kabiny, jak i poszczególnych detali, sprawia, że wnętrze Yarisa odbiera się jako przyjemne i nowoczesne.

Pod względem przestronności oba samochody zasługują na pochwałę. Cztery dorosłe osoby odbędą w nich podróż bez utyskiwania na brak miejsca.

I nie muszą przy tym ograniczać swojego ekwipunku do absolutnego minimum, bo bagażniki Yarisa i Fabii są całkiem pojemne (Skoda mieści 315 l, czyli o 29 l więcej od Toyoty).

Przesiadając się z jednego auta do drugiego, kierowca natychmiast zauważy dwie istotne różnice. Siedzenia Toyoty są wyraźnie twardsze i lepiej wyprofilowane (co szczególnie docenia się na długich trasach), ale w japońskim aucie trudniej od razu dobrać idealną pozycję do jazdy, bo oparcie przestawia się skokowo, a kierownica ma mniejszy zakres regulacji.

Obsługa Yarisa i Fabii jest banalnie prosta, bo właściwie wszystkie przyciski i pokrętła są ergonomiczne i znajdują się w dogodnych miejscach. Wyjątki potwierdzające regułę to "patyczek" do zmiany wskazań komputera pokładowego, umieszczony na panelu wskaźników Toyoty, i zbyt małe pokrętła do regulacji temperatury powietrza w kabinie Skody.

Dwie filozofie

Na pewno nie można powiedzieć, że Yarisowi czy Fabii brakuje mocy. W tej klasie 99 i 105 KM, rozwijane przez ich silniki, w zupełności wystarcza do sprawnej jazdy, nie tylko w ruchu miejskim. Przy czym Skoda wydaje się żwawsza, i to bardziej, niż by na to wskazywało 6 KM różnicy w mocy.

Skoda Fabia 1.2 TSI Elegance Plus: siłą Skody, ale jednocześnie dla wielu osób wadą, jest jej prostota. Kierownica ma większy zakres regulacji niż w Toyocie. System radiowo-nawigacyjny z dotykowym ekranem wymaga dopłaty.Motor

Wynika to bowiem z konstrukcji jej silnika. Dzięki turbodoładowaniu ma on zdecydowanie wyższy moment obrotowy (o 50 Nm), a do tego jego maksymalna wartość jest uzyskiwana przy dużo niższych obrotach (1550 w stosunku do 4000 obr./min). W efekcie, szczególnie w próbach elastyczności, czeskie auto rozpędza się szybciej od japońskiego. Ale trzeba tu zwrócić uwagę, że tak duża różnica na ostatnich biegach wynika także z tego, że Yaris ma skrzynię 6-, a Fabia - 5-biegową. Na "piątce" Toyota przyspiesza od 80 do 120 km/h w 20,0 s, co i tak jest o 5,2 s gorszym wynikiem od Skody, a na "szóstce" - w 28,5 s. Mimo wszystko, jednostka Toyoty także zasługuje na pochwały, bo bez szarpania (choć mniej zdecydowanie niż 1.2 TSI) rozpędza auto od niskich obrotów i dobrze czuje się także na tych wysokich.

Słabsze osiągi silnik Toyoty wynagradza za to pod dystrybutorem. Yaris jest oszczędniejszy (6,7 wobec 6,9 l/100 km).

Teraz więcej komfortu

Toyota Yaris 1.33 Prestige: deska rozdzielcza Yarisa wygląda dużo efektowniej niż ta w Fabii. Po face liftingu materiały są lepszej jakości i przyjemniejsze w dotyku. Większe niż w Skodzie pokrętła klimatyzacji ułatwiają jej obsługę. Nie brakuje tu schowków i półek na drobiazgi.Motor

Podczas face liftingu Toyota nie skupiła się jedynie na wyglądzie auta. Zmodernizowano m.in. tylne zawieszenie, zmieniono charakterystykę amortyzatorów i sprężyn. W Yarisie nie odnajdziemy sportowego zacięcia, ale prowadzi się on bardzo pewnie. Ważne jest także to, że jego zawieszenie naprawdę dobrze radzi sobie z wybieraniem nierówności, nawet tych większych, np. zapadniętych studzienek czy garbów na jezdni.

Układ jezdny Skody zestrojono sztywniej, za to samo auto jest bardziej zwinne i dynamiczne, szczególnie podczas ostrzejszej jazdy. Szybciej reaguje na polecenia prowadzącego, jednak to zmodernizowany układ kierowniczy Toyoty daje więcej czucia tego, co dzieję się z przednimi kołami. Fabia musi także uznać wyższość rywalki w dziedzinie komfortu tłumienia wybojów.

Warto podkreślić, że oba samochody są stabilne podczas szybkiej autostradowej jazdy i niewrażliwe na silniejsze podmuchy bocznego wiatru.

Ubogo albo z przepychem

Zarówno Skoda, jak i Toyota sprzedają swoje miejskie modele w kilku wersjach wyposażenia. Ceny odmian bazowych i najbogatszych (testowanych) bardzo się od siebie różnią. W przypadku Fabii jest to 8550 zł, a Yarisa - nawet 16 000 zł.

Trzeba sobie od razu powiedzieć, że w przypadku aut tej klasy takie elementy jak kamera cofania, tempomat czy skórzana kierownica można śmiało uznać za miłe dodatki. Ale i bez nich można się spokojnie obyć.

W Toyocie najsensowniejszym zakupem wydaje się odmiana Premium za 53 900 zł (m.in. komplet airbagów, klimatyzacja i system multimedialny), a w Skodzie - podobnie wyposażona Ambition Plus za 48 699 zł. Yaris okazuje się samochodem droższym od Skody we wszystkich porównywalnie wyposażonych wersjach.

Skoda Fabia, Toyota Yaris

Porównanie: Skoda Fabia, Toyota Yaris (czytaj test)

Takie rozwiązanie sterowania komputerem nie jest ani wygodne, ani bezpieczne.Motor
Schowek na szczycie deski rozdzielczej bez problemu pomieści spory telefon.Motor
Siłą Skody, ale jednocześnie dla wielu osób wadą, jest jej prostota. Kierownica ma większy zakres regulacji niż w Toyocie. System radiowo-nawigacyjny z dotykowym ekranem wymaga dopłaty.Motor
Dwa schowki przed pasażerem to świetne rozwiązanie.Motor
Tempomat jest oferowany jedynie w Skodzie Fabii.Motor
Elastyczna przegroda jest wystarczająco duża, by zabezpieczyć sporą torbę z zakupami.Motor
Do półki w Skodzie zmieści się o 29 l więcej. Po złożeniu oparć pojemności są identyczne.Motor
Z tyłu w Fabii jest mniej miejsca na nogi, ale za to więcej na głowę niż w Yarisie.Motor
Oparcia są zbyt słabo wyprofilowane w dolnej części. Plus za ich płynną regulację.Motor
Dwie dorosłe osoby nawet słusznego wzrostu zmieszczą sie z tyłu bez problemu.Motor
Oparcia twardszych, wygodniejszych foteli w Yarisie mają skokową regulację.Motor
Toyota nawet za dopłatą nie oferuje czujników cofania. W wersji Prestige seryjna jest za to kamera.Motor
Zestaw multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym nie ma odtwarzacza CD.Motor
Bezkluczykowe uruchamianie auta to opcja wraz z czujnikami deszczu i zmierzchu.Motor
Elektrycznie sterowane szyby są wyposażeniem seryjnym.Motor
Deska rozdzielcza Yarisa wygląda dużo efektowniej niż ta w Fabii. Po face liftingu materiały są lepszej jakości i przyjemniejsze w dotyku. Większe niż w Skodzie pokrętła klimatyzacji ułatwiają jej obsługę. Nie brakuje tu schowków i półek na drobiazgi.Motor
Za 2900 zł można dokupić panoramiczny szklany dach i przyciemnione tylne szyby.Motor
Bagażnik jest wystarczająco pojemny – mieści 286 l.Motor
Skoda Fabia 1.2 TSI Elegance Plus, Toyota Yaris 1.33 PrestigeMotor
Skoda Fabia 1.2 TSI Elegance Plus, Toyota Yaris 1.33 PrestigeMotor
Skoda Fabia 1.2 TSI Elegance Plus, Toyota Yaris 1.33 PrestigeMotor
Skoda Fabia 1.2 TSI Elegance Plus, Toyota Yaris 1.33 PrestigeMotor

Skoda Fabia, Toyota Yaris - podsumowanie

Toyota Yaris w wyniku liftingu stała się samochodem bardziej dojrzałym. Teraz ma lepiej wykonane wnętrze i zapewnia wyższy komfort jazdy. Pod względem dynamiki silnika i ceny przegrywa wprawdzie z mniej obszerną Fabią, ale stanowi lepszą ofertę. Skoda, mimo upływu lat, nadal trzyma dobrą formę.

Dane techniczne

 
Skoda
Toyota
Model
Fabia 1.2 TSI
Yaris 1.33
Wersja
Elegance Plus
Prestige
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
Pojemność skokowa
1197 cm3
1329 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
105 KM/5000
99 KM/6000
Maks. moment obrotowy
175 Nm/1550
125 Nm/4000
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
400/164/150 cm
395/170/151 cm
Rozstaw osi
245 cm
251 cm
Średnica zawracania
10,0 m
9,4 m
Masa/ładowność
1055/530 kg
1062/428 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
315/1180 l
286/1180 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
42 l (Pb 95)
Opony
195/55 R15
175/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
191 km/h
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
11,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
11,8 s →
Elastyczność 60-100 km/h
9,9 s (4. bieg)
12,0 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
14,8 s (5. bieg) →
28,5 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,9 m
35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,5 m
36,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,1 dB →
68,2 dB →
Rzeczywista prędkość**
96 km/h
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,9
2,3
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,8/4,5/5,3
6,5/4,3/5,1
Teoretyczny zasięg
950 km
920 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,0/5,9/6,9
7,7/5,6/6,7
Rzeczywisty zasięg
650 km
630 km
Cena wersji podstawowej**
47 149 zł
45 900 zł
Cena
55 699 zł
61 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Różnica w cenie pomiędzy Fabią a Yarisem to 6201 zł na korzyść Skody. Wyposażenia nie da się ujednolicić, bo np. Toyota nie oferuje tempomatu i czujników parkowania, a Skoda - kamery cofania. Specyfikacje obu aut są bogate (w Fabii razi konieczność dopłaty za kurtynowe airbagi) i właściwie jedyne sensowne opcje to układy nawigacji.

Punktacja - segment: auta miejskie

Punktacja - segment: auta miejskieMotor

Wyższa cena zmniejszyła przewagę Yarisa, ale i tak wygrywa on porównanie.

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas