Używana Toyota Yaris II (2005-2010)

Z czysto ekonomicznego punktu widzenia Yaris II był znakomitym zakupem jako auto nowe. Na rynku wtórnym jest to najdroższa propozycja w klasie samochodów miejskich.

Używana Toyota Yaris II (2005-2010)
Używana Toyota Yaris II (2005-2010)Motor

Polski klient cechuje się przede wszystkim pragmatyzmem, z drugiej jednak strony pożąda samochodów takich, jakie wybierają bogatsi nabywcy z Europy Zachodniej. To sprawia, że wiele osób chętniej kupi używanego, ale młodego Yarisa niż fabrycznie nowego Fiata czy Dacię, które stracą więcej na wartości i będą trudniejsze w odsprzedaży. Gwarancja nie jest tu szczególnie mocnym argumentem - i tak większość osób naprawia auto w warsztatach nieautoryzowanych. Używany Yaris II - nadal dostępny jako nowy, np. w Niemczech - jest więc mocnym konkurentem dla niedrogich aut fabrycznie nowych. Wygrywa z nimi bowiem zarówno pod kątem pragmatyzmu (niższa utrata wartości), jak i rynkowego prestiżu.

To już sześć lat

Dokładnie sześć lat temu po raz pierwszy testowano w "Motorze" nową wówczas Toyotę Yaris. Zwrócono uwagę, że choć urosła o 11 cm w stosunku do swojej poprzedniczki, to i tak nadal brakuje jej aż 15 cm do swojego głównego rywala - Volkswagena Polo, a od Fiata Grande Punto jest krótsza aż o 28 cm. Niewielka długość nadwozia zupełnie nie przeszkodziła w wygospodarowaniu bardzo przestronnego i praktycznego wnętrza, którego najważniejszą cechą wyróżniającą jest przesuwana tylna kanapa. W zależności od jej położenia, bagażnik Yarisa II może mieć od 272 do 363 l. Kanapę można także całkowicie złożyć, a kąt nachylenia jej oparcia - regulować w ograniczonym zakresie. Jej jedyną wadą jest krótkie, zaledwie 45-centymetrowe siedzisko.

Nawet auta 5-letnie są bardzo zróżnicowane cenowo. Te z flot kosztują ok. 20% taniej niż z prywatnych rąk

Wnętrze należy do bardzo praktycznych. Na uwagę zasługuje duża liczba schowków: dwa przed pasażerem oraz jeden w nietypowym miejscu - za kierownicą. Czy wygodnie się z niego korzysta? O tym można dyskutować, ale od przybytku głowa nie boli. Sporo drobiazgów da się schować także pod podłogą bagażnika.

Trzeba się przyzwyczaić: całkowicie elektroniczne wskaźniki umieszczono pośrodku, dokładnie tak samo jak w pierwszej generacji. Po liftingu z 2009 r. zmieniły się drobiazgi, np. sterowanie radiem.Motor

Yaris był dostępny w Europie w dwóch wersjach nadwoziowych - jako hatchback 3- lub 5-drzwiowy, przy czym ta druga wersja zdecydowanie dominowała, a tę pierwszą kupowali głównie ludzie starsi. Sportowa odmiana 1.8 TS nie zdobyła popularności ze względu na słabe osiągi.

W USA i wielu krajach rozwijających się oferowano także sedana. Jak na tak małe auto, jego linie są bardzo proporcjonalne. Najczęściej występująca konfiguracja w przypadku sedana to silnik 1.5 połączony z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie sedany pochodziły z japońskich fabryk, a Yarisy oferowane w Europie - z francuskiej wytwórni Toyoty w Valenciennes, podobnie jak Yaris pierwszej generacji.

Toyota nie skąpi

W przeciwieństwie do pierwszej generacji, Yaris II już seryjnie był całkiem dobrze wyposażony. Podstawowa odmiana Terra miała radio z CD, wspomaganie kierownicy i ABS. Niedostępna w niej była jednak klimatyzacja. Bogatsza wersja to Luna, a topowa - Sol. Poznać ją można po lakierowanych lusterkach zewnętrznych. Kierownica jest w niej obita skórą i wyposażona w przyciski do sterowania radiem oraz dwupłaszczyznową regulację położenia. Klimatyzacja stanowiła natomiast wyposażenie seryjne. Jako że na rynku wtórnym różnice cenowe między poziomami wyposażenia są minimalne (tym mniejsze, im auto jest starsze), polecamy zainteresowanie zwłaszcza odmianą Sol. Do rzadkości należy Yaris Prestige z automatyczną klimatyzacją. Zdarzają się nawet egzemplarze z nawigacją satelitarną, ale to rarytasy, na które nie warto się nastawiać. Pod kątem łatwiejszej odsprzedaży lepiej oczywiście wybrać wersję 5-drzwiową, nawet jeżeli dodatkowa para drzwi nie jest szczególnie potrzebna.

Silniki i zawieszenie

Na pierwszy rzut oka gama silników Yarisa II wygląda tak samo jak w pierwszej generacji, jednak w rzeczywistości zmiany są spore. Zniknął 4-cylindrowy silnik 1.0, a jego miejsce zajęła jednostka 3-cylindrowa o takiej samej pojemności i mocy 70 KM. Nie ma żadnych zastrzeżeń do jej niezawodności czy oszczędności, jednak wibracje wynikające z charakteru pracy silnika o małej liczbie cylindrów są odczuwalne w kabinie.

Z tego względu, najlepszym wyborem do Yarisa jest jednostka 1.3 VVT-i. Ma 4 cylindry i moc 86 KM. Zużycie paliwa nie jest zauważalnie wyższe niż w 1.0 - tylko jeśli jeździ się naprawdę bardzo dużo, można liczyć na niewielkie oszczędności, ale z drugiej strony rzadko który użytkownik Yarisa przekracza przebieg 20 tys. km rocznie. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem może być także diesel 1.4 D-4D, który ma prawie same zalety i tylko jedną wadę. Do zalet należą: prosta budowa (nie ma dwumasowego koła zamachowego ani turbosprężarki z kierownicą powietrza), niski poziom awaryjności, możliwość przeprowadzenia tuningu elektronicznego i podniesienia mocy o kilka KM oraz zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km w trasie.

Toyota Yaris II (2005-2010)

Używana Toyota Yaris II (2005-2010) więcej informacji

Klimatyzacja automatyczna pojawia się sporadycznie.Motor
Dodatek: rozkładane panele, tworzące płaską podłogę sekcji bagażowej.Motor
Używana Toyota Yaris II (2005-2010)Motor
Toyota Yaris IIIMotor
Standardowym wyposażeniem wszystkich Yarisów jest przesuwana tylna kanapa. Bagażnik mieści 270 l.Motor
Siedzisko tylnej kanapy ma długość zaledwie 45 centymetrów.Motor
Przeciętnie trwała tapicerka ma smutne wzornictwo.Motor
Luna i Sol: szyby otwierane elektryczne. Terra: korbki.Motor
Trzeba się przyzwyczaić: całkowicie elektroniczne wskaźniki umieszczono pośrodku, dokładnie tak samo jak w pierwszej generacji. Po liftingu z 2009 r. zmieniły się drobiazgi, np. sterowanie radiem.Motor
Toyota Yaris II po liftingu.Motor
Używana Toyota Yaris II (2005-2010)Motor
Wersja Sol jest rozpoznawalna po lakierowanych lusterkach bocznych. Po liftingu zmniejszono atrapę chłodnicy (na zdjęciu).Motor
Plastik wokół stacyjki już po roku wygląda bardzo źle.Motor
Zbytnio oszczędzano na zabezpieczeniu antykorozyjnym.Motor
Jeden spory schowek znajdziemy za kolumną kierownicy...Motor
Przycisk uruchamiania silnika: tylko w autach po liftingu.Motor
...a dwa kolejne przed fotelem pasażera. Praktyczne!Motor
Kieszeń w boczku drzwi wyprofilowano w kształt butelki.Motor
Automat MMT występował za dopłatą w każdej wersji.Motor
Toyota Yaris II przed liftingiem.Motor

A wada? Yaris II z silnikiem wysokoprężnym występuje na rynku wtórnym praktycznie tylko jako auto flotowe. Samochody z prywatnych rąk to przypadki zupełnie sporadyczne i sprzedają się "na pniu". Równie sporadycznie pojawia się w ogłoszeniach odmiana TS, o której już wspominaliśmy (1.8 133 KM).

Po liftingu zmienił się przede wszystkim silnik 1.3 - nowa jednostka ma wyższą moc (100 KM) i podwójny układ VVT-i. Niestety, części do zmodernizowanego Yarisa 1.3 są znacznie droższe niż do starszego. Także eksploatacja diesla może być bardziej kosztowna, ponieważ wszystkie samochody od 2009 r. mają filtr cząstek stałych, a wcześniejsze mogły go mieć lub nie - w zależności od rynku przeznaczenia. Wszystkie silniki, łącznie z dieslem, mają za to łańcuch rozrządu, który uchodzi za trwały.

Koszty, problemy...

Za eksploatację aut po liftingu zapłacimy więcej – części zamienne są wyraźnie droższe

Nie polecamy zautomatyzowanej skrzyni biegów - działa powoli i w przypadku awarii nie ma możliwości jej taniej naprawy. Najczęstsze problemy dotyczą samoczynnego "wypadania" biegu i przechodzenia w tryb neutralny. Toyota żąda za naprawę nawet 8000 zł, ale czasem da się naprawić moduł w warsztacie nieautoryzowanym za 800-1200 zł.

Chociaż marka Toyota słynie z drogich części zamiennych, zasada ta nie sprawdza się szczególnie w przypadku Yarisa II. Części nie są ani tańsze ani droższe niż do innych aut tej klasy, jednak zwracamy uwagę, że póki co oferta zamienników nie jest zbyt bogata.

Dość drogie okazują się części zamienne do układu hamulcowego, ale na bezpieczeństwie oszczędzać nie warto, zwłaszcza że hamulce - jeżeli zastosujemy podzespoły dobrej jakości - charakteryzują się dużą skutecznością, i to mimo stosowania hamulców bębnowych w tylnej osi (mocniejsze odmiany miały jednak tarcze).

Przykładem wyższych kosztów eksploatacji aut po lifcie jest sprzęgło do wersji 1.3. Do nowszego modelu kosztuje 1500 zł, do starszego - 50% tej kwoty.

Zaskakującym problemem okazuje się korozja samochodów po liftingu. Te sprzed 2009 r. nie rdzewieją w ogóle. W nowszych pojawiają się rude kropki - niewielkie, ale w niepokojących miejscach, np. w profilach pod maską.

Rynkowe dylematy

Chociaż ceny rozpoczynają się od 18-19 tys. zł, w rzeczywistości na zadbanego Yarisa wydamy ok. 25 tys. zł. To spora kwota, za którą można kupić znacznie większe auto. Jednak w rzeczywistości, jeżeli nie wozimy regularnie trójki dzieci na wakacje, Yaris spełnia 90% potrzeb przeciętnej rodziny. Problemem jest tylko znalezienie wartej zainteresowania oferty - z góry odrzucamy diesle sprowadzone z Francji i Włoch (ogromne przebiegi) oraz auta flotowe. A wtedy zostają nam tylko dość ubogo wyposażone auta z Polski, zupełnie niekonkurencyjne cenowo wobec pojazdów sprowadzonych. Problem w tym, że to właśnie one są najbardziej polecanym "towarem".

Toyota Yaris II (2005-2010) - podsumowanie

Chociaż ceny Yarisa na rynku wtórnym są mało konkurencyjne w stosunku do rywali, jest to jedna z bardziej interesujących propozycji. Wydając ok. 25 tys. zł możemy znaleźć samochód zaledwie 4-letni, bardzo mało zużyty, słynący z niezawodności i małej utraty wartości. Skazą na wizerunku Yarisa są przypadki korozji oraz niewielki rynek zamienników, jednak o ile ten pierwszy problem będzie się pogłębiał, to ten drugi wkrótce zniknie.

Wersje nadwozia

Toyota Yaris II (2005-2010)Toyota

Hatchback mógł mieć troje lub pięcioro drzwi (zdjęcie główne).

Toyota Yaris II (2005-2010)Toyota

Sedan dostępny był wszędzie z wyjątkiem rynku europejskiego.

Toyota Yaris II: historia modelu2005: zakończenie produkcji pierwszej generacji Yarisa, prezentacja nowego modelu.2006: początek sprzedaży w Polsce i w USA.2007: wersja sedan i TS.2009: lifting, zmienione tylne lampy, nowy silnik 1.3 DVVT-i.2011: Yaris III generacji.

Toyota Yaris II: elementy wyposażenia seryjnego i dodatkowego

Nawet zupełnie podstawowa wersja wyposażeniowa Terra miała cztery poduszki powietrzne, ABS i radio zintegrowane z konsolą centralną. Powyżej znajdowała się wersja Luna, a jeszcze wyżej - optymalna z punktu widzenia nabywcy auta używanego odmiana Sol, w której znajdziemy klimatyzację, a z zewnątrz rozpoznamy ją po lakierowanych lusterkach. Po liftingu z 2009 r. wyposażenie mogło być naprawdę bogate - trafają się na rynku jednostkowe egzemplarze w specyfikacji Prestige z bezkluczykowym dostępem, nawigacją satelitarną i klimatyzacją automatyczną. Za dopłatą oferowano "automat" MMT.

Toyota Yaris II: problemy i usterki

  • Uszkodzenia komputera sterującego skrzynią zautomatyzowaną MMT. Objaw to nagłe "wypadanie" skrzyni w tryb biegu jałowego.
  • Punktowa korozja w samochodach po liftingu.
  • Trudności z wrzuceniem wstecznego biegu w samochodach ze skrzynią manualną.
  • Wycieki płynu chłodzącego spod pompy wody.
  • Łatwo rysujący się lakier.
  • Akcja serwisowa Toyoty: wymiana pasów bezpieczeństwa i poszycia fotela pasażera.

Toyota Yaris II: plusy

  • najwyższy poziom niezawodności
  • praktyczne wnętrze z dużą liczbą schowków
  • małe zużycie paliwa
  • proste zawieszenie

Toyota Yaris II: minusy

  • wysokie ceny na rynku wtórnym
  • trudno kupić zadbanego diesla 1.4
  • wibrujący silnik 1.0
  • niewiele części zamiennych
Wersja
1.0 VVT-i
1.3 VVT-i
1.3 DVVT-i
1.5 (USA)
1.8 TS
1.4 D-4D
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
998 cm3
1298 cm3
1329 cm3
1496 cm3
1798 cm3
1364 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/8
Moc maksymalna
69 KM
87 KM
100 KM
106 KM
133 KM
90 KM
Maks. moment obr.
93 Nm
121 Nm
132 Nm
140 Nm
173 Nm
190 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna
155 km/h
170 km/h
175 km/h
180 km/h
194 km/h
175 km/h
Przysp. 0-100 km/h
15,7 s
11,5 s
11,7 s
11,3 s
9,3 s
10,7 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
5,4
6,0
5,1
6,3
7,2
4,5
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski, Toyota

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas