Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle - test

Wejście w segment diesli udało się Hondzie jak nikomu innemu. Teraz przyszła kolej na downsizing: Civic wreszcie ma pod maską mniejszego i bardzo efektywnego turbodiesla.

Duży, ponad dwulitrowy silnik Diesla okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem dla modeli Accord czy CR-V, ale już w Civicu wydawał się nieco przerośnięty. Nowa jednostka 1.6 i-DTEC została skonstruowana w Europie, jednak z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych przy produkcji japońskiej jednostki 2.2 i-CTDI, później przemianowanej na 2.2 i-DTEC.

To dość odosobniony przypadek, iż marka nie mająca większego doświadczenia w silnikach wysokoprężnych z marszu tworzy doskonałą jednostkę, której nie powstydziliby się starzy wyjadacze, jak VW czy PSA. Po pierwszych jazdach nowym modelem Civic z jednostką 1.6 i-DTEC pod maską trzeba przyznać, że i tym razem zadanie zrealizowano doskonale. Pojemność zmniejszono o 600 cm3, masę silnika ograniczono o 47 kg, a zużycie paliwa ma być mniejsze o 15%. Zniknie też akcyza za nadmierną pojemność.

Reklama

Siła ciągu

Pomimo niedużej pojemności, jednostka 1.6 i-DTEC dysponuje bardzo przyzwoitym momentem obrotowym 300 Nm (przeciętna wartość przy tej pojemności to 260-280 Nm, przy czym np. francuskie 1.6 dCi ma aż 320 Nm). Mając na pokładzie jednego pasażera auto waży około 1400 kg i tak mierzone przyspieszyło do 100 km/h w 10,4 s. To niezły wynik, choć należy mieć świadomość, że w stosunku do wersji 2.2 i-DTEC czas sprintu jest dłuższy o ponad 2 s.

Przy wyprzedzaniu silnik wspiera dobrze zestopniowana 6-biegowa skrzynia. Na niskich obrotach silnik jest bardzo cichy, dźwięk staje się natarczywy dopiero po przekroczeniu 3000 obr./min. Duża różnica pomiędzy głośnością na niskich i wysokich obrotach to raczej domena benzyniaków, ale tu być może ujawnia się wpływ aluminiowej konstrukcji bloku silnika (z zasady słabiej tłumiącej drgania i dźwięk niż żeliwna).

Miłe zaskoczenie

Gdy po symulowanym cyklu miejskim, w którym sprawdzamy zużycie paliwa, na komputerze pokładowym Hondy pojawił się wynik 5,4 l/100 km, rozpoczęły się nerwowe próby potwierdzenia tego rezultatu lub wykrycia źródła błędu. Zmiana kierowców wykluczyła przypadkowy błąd, a kontrola komputera metodą tankowania pod korek określiła błąd wskazań na poziomie około 0,3 l/100 km. Jednak nawet rezultat 5,7 l/100 km uznać należy za bardzo dobry. W jeździe pozamiejskiej, w zależności od tempa jazdy, samochód spalał 4,9-5,5 l/100 km. To bardzo dobre wyniki.

Nowatorsko, może zbyt

Nadwozie nowej Hondy nie jest największe w klasie, ale rozsądnie rozplanowane. Podnoszone tylne siedziska i wolne miejsce pod nimi to praktyczne rozwiązanie. Zastrzeżenia
można mieć do zbyt słabej widoczności do tyłu,
ale pomaga tu kamera cofania. Prawdziwy
mankament Hondy Civic 1.6 i-DTEC tkwi gdzie
indziej: kosztuje ona tyle, co auto klasy średniej, a nim nie jest.

Dane techniczne: Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1597 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna120 KM/4000
Maks. moment obrotowy300 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Masa/ładowność1310/560 kg
Średnica zawracania11,0 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)467/1368 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)430/177/147 cm
Rozstaw osi260 cm
Opony225/45 R17
Teoretyczny zasięg1350 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)4,1/3,5/3,7
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Elastyczność 60-100 km/h7,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h13,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)43,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)43,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)5,7/5,2
Rzeczywisty zasięg920 km
Cena wersji podstawowej**82 000 zł
Cena97 500 zł
*opony zimowe, temp. 1°C, nawierzchnia sucha; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Honda Civic 1.8 i-VTEC - TEST

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) - OPINIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy