Słupki pikietażowe. Co to jest i po co się je stawia?

Słupki, które codziennie mijamy przy drogach nie są stawiane wyłącznie po to, by "prowadzić" kierowców na przykład w nocy - każdy z nich niesie ważne informacje, które mogą przydać się, gdy dojdzie do wypadku. Warto wiedzieć, jak je poprawnie odczytywać i kiedy dane na nich zawarte mogą pomóc w uratowaniu czyjegoś życia, dzięki szybszej reakcji służb.

Do czego służą słupki pikietażowe?
Do czego służą słupki pikietażowe?GDDKiA

Biało-czerwone słupki przy drogach, zwane słupkami pikietażowymi, to stały element wielu polskich dróg. Stawiane są one zawsze przy autostradach i drogach ekspresowych, a także drogach krajowych i wojewódzkich, czasem także gminnych. Jakie informacje niosą i kiedy mogą się one okazać przydatne?

Słupki pikietażowe - co to jest?

System oznaczania odległości na drogach (a także na torach kolejowych), znany jako pikietaż (lub kilometraż), służy do precyzyjnego określania lokalizacji względem punktu początkowego trasy. Kluczowym elementem tego systemu są charakterystyczne słupki rozmieszczone wzdłuż szlaku komunikacyjnego w regularnych odstępach nieprzekraczających 100 metrów.

Dzięki elementom odblaskowym, które różnią się kolorem w zależności od strony drogi - kierowcy mijają czerwone odblaski po prawej, a białe po lewej stronie - stanowią one ważny element infrastruktury zwiększające bezpieczeństwo na drogach. Słupki, mierzące zwykle od metra do półtora metra wysokości, muszą być oddalone od krawędzi jezdni o co najmniej pół metra, choć standardowo stosuje się odstęp metrowy. W miejscach szczególnie wymagających, system może być wzbogacony o dodatkowe oświetlenie słupków, co znacząco poprawia ich widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych.

Tam, gdzie nie muszą one występować (na przykład na drogach gminnych) czasem stosuje się słupki tam, gdzie znajdują się ostre zakręty lub inne niebezpieczne miejsca.

Jak czytać informacje ze słupków pikietażowych?

Poza funkcją odblaskową, każdy słupek pikietażowy zawiera ważne informacje dotyczące numeru drogi, konkretnego kilometra trasy, a także ułamka kilometra, czyli metrów drogi w setkach metrów. Po co to wszystko?

Wartości wskazane na słupkach umożliwiają precyzyjne wskazanie miejsca wypadku służbom ratunkowym. Dotyczy to szczególnie tych sytuacji, gdy osoba zgłaszająca nie jest zaznajomiona z okolicą i nie jest w stanie wskazać konkretnego miejsca. Podczas rozmowy z dyspozytorem należy więc odczytać oznaczenia ze słupka pikietażowego w kolejności od górnej do dolnej cyfry - dzięki temu będzie on w stanie szybko i konkretnie skierować służby na miejsce zdarzenia.

Jak zatem podawać informacje umieszczone na słupkach, by były prawidłowo odczytane?

Na samej górze słupka może widnieć numer drogi na czerwonym tle (jak np. "94" oznaczająca drogę krajową nr 94). Bezpośrednio pod czerwonym elementem odblaskowym znajduje się liczba wskazująca pełne kilometry (np. "77"). Najniżej umieszczona wartość informuje o setkach metrów (np. "7"). Taki układ pozwala precyzyjnie określić lokalizację - na przykład odczyt "94-77-7" oznacza punkt znajdujący się na 77 kilometrze i 700 metrze drogi krajowej numer 94.

Tam, gdzie przy drogach znajdują się także telefony alarmowe (a więc głównie przy autostradach i drogach ekspresowych), na słupku pikietażowym znajdziemy także strzałkę wskazującą kierunek, w którym należy się udać, aby dotrzeć do najbliższego telefonu alarmowego.

Obecny system szkoleń kierowców nie ma sensu. Ekspert mówi wprostSzczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas