Audi RS 4 Avant - test

Mocne kombi to znak rozpoznawczy sportowej rodziny Audi. Najnowsze, 450-konne RS 4 Avant kultywuje tradycję sensacyjnego RS2 Avant z 1994 roku.

Protoplasta RS4, opracowany wspólnie z Porsche, miał ogromną turbosprężąrkę i 315 KM. Oznacza to, że moc silnika RS2 była o 55 KM mniejsza niż pojemność jego bagażnika. Najnowsze wcielenie tego auta ma dokładnie o 40 KM mniej i za tylnymi siedzeniami pomieści 490 l bagażu. To wystarczająco, by wyruszyć w daleką podróż z czterema osobami na pokładzie i ich ekwipunkiem. O ile z przodu w Audi miejsca jest sporo, o tyle do tyłu osoby o wzroście ponad 185 cm nie powinny się pchać.

Kombi dla kierowcy

Reklama

Ale RS 4 to samochód, którym najlepiej podróżować jako kierowca. Sportowe fotele kubełkowe, wymagające dopłaty 15 490 zł, pozwalają na zajęcie świetnej pozycji za ściętą u dołu kierownicą. Ba, można w nich osobno wyregulować szerokość sedziska oraz oparcia tak, by idealnie przylegały do ciała. Wrażenie - niemal jak z auta wyczynowego.

Podobnych dostarczają dźwięki, towarzyszące Audi od razu po uruchomieniu silnika. Dochodzą one głównie spod tylnego zderzaka, a do ustawiania ich intensywności służy nie tylko pedał gazu. W trybie Dynamic wydech brzmi jeszcze donośniej i tak dobrze, że nawet zimą warto otworzyć okno, by słuchać tej melodii.

Bez wspomagaczy

RS 4 korzysta z wolnossącego silnika, zasilanego bezpośrednim wtryskiem paliwa. 4,2-litrowe V8 wyróżnia się wysoką kulturą pracy oraz płynnym rozwijaniem mocy. Już przy 1000 obr./min osiąga prawie 300 Nm momentu obrotowego, a 3000 obr./min wyżej "łapie" swoje  maksymalne 430 Nm i dostaje dodatkowej pary.

RS 4 prędkość 100 km/h jedzie już po 4,5 s od startu zatrzymanego, a do 180 km/h rozpędza się w zaledwie 13 s. Trakcja jest fantastyczna, w czym zasługa napędu quattro z centralnym mechanizmem różnicowym o nowej konstrukcji, znacznie szybciej rozdzielającym moment obrotowy na koła.

Warto dopłacić 10 790 zł za zawieszenie z możliwością regulacji tłumienia. W trybie Comfort, pomimo 20-calowych obręczy, RS 4  spokojnie da się jeździć na co dzień. Nawet
dłuższa podróż nie męczy. Co innego w ustawieniu Dynamic. Różnica jest kolosalna, a  zapadnięta studzienka, która jeszcze przed chwilą była ledwo wyczuwalna, staje się niemal wyrwą w asfalcie.

Na zawołanie

Tyle tylko, że w tym ustawieniu RS 4 jest w swoim żywiole - fantastycznie przewidywalne, bajecznie stabilne i niemal przyklejone do jezdni. Niskoprofilowe opony o rozmiarze 265/30 R20 plus napęd quattro wykonują znakomitą robotę w zakrętach, a system Dynamic Ride Control, w którym amortyzatory są połączone ze sobą naprzeciwlegle po przekątnej, zapobiega przechyłom nadwozia. Najważniejsze jest jednak to, że brak tu podsterowności tak typowej dla rodziny RS. W zacieśnianiu łuków pomaga opcjonalny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.

Przeszkadza za to dynamiczny układ kierowniczy. Niech nikomu do głowy nie przyjdzie, by za niego dopłacać 5530 zł, bo co chwilę zmienia siłę wspomagania i przełożenie - od 8,01:1 do 16,3:1. Na szczęście można go wyłączyć, przechodząc z ustawienia Auto w Dynamic, w którym działa bezpośrednio i precyzyjnie.

Audi RS 4 Avant stanowi iście piekielną kombinację. Kombinację mocy, osiągów i użyteczności na co dzień. Na dodatek ma wyjątkowo skuteczne hamulce ceramiczne.

Dane techniczne: Audi RS 4 Avant

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa4163 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna450 KM/8250
Maks. moment obrotowy430 Nm/4000
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./7-bieg. (S tronic)
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przedniewielowahaczowe
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość472/185/142 cm
Rozstaw osi281 cm
Średnica zawracania12,0 m
Masa/ładowność1795/570 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)490/1430 l
Poj. zbiornika paliwa61 l (Pb 98)
Opony265/35 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna280 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h4,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)14,6/8,5/10,7
Teoretyczny zasięg570 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,5 s
Przyspieszenie 0-140 km/h8,0 s
Przyspieszenie 0-200 km/h16,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)33,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)15,6/10,8
Rzeczywisty zasięg460 km
Cena wersji podstawowej**363 400 zł
Cena363 400 zł
*ograniczona elektronicznie; **z tym silnikiem

Teksty: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Audi RS6 Avant - ekspresowe kombi - NOWOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy