Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - test
Odświeżone Audi A8 nawet w podstawowej odmianie imponuje nie tylko luksusowym, ale także sportowym charakterem.
Modernizując swoją flagową limuzynę, Audi nie ograniczyło się do odświeżenia wyglądu. Owszem, to też miało miejsce - przód A8 otrzymał bardziej zdecydowany design, tylne światła połączyła chromowana listwa, a w zderzaku zagościły szerokie końcówki wydechu - ale inne zmiany są dużo ważniejsze.
Ukryte atuty
Przy okazji liftingu wzmocniono też silniki. Podstawowy diesel, napędzający testowane auto, zamiast 250 ma teraz 258 KM mocy, a jego moment obrotowy wzrósł o 30 Nm i wynosi 580 Nm. Pozwoliło to skrócić czas rozpędzania się do 100 km/h z 6,1 do 5,9 s - potwierdziły to nasze pomiary. Jak na najsłabszy silnik to rewelacyjny wynik.
Najwięksi rywale - BMW serii 7 oraz Mercedes klasy S - też mają 258-konne odmiany. Pierwszy z nich jest tylko nieco wolniejszy, drugi zostaje daleko z tyłu (w wersjach 4x4 na sprint do 100 km/h potrzebują odpowiednio 6,0 i 6,8 s).
Audi jako jedyne ma stały napęd obu osi - i to jest jego wielki atut. Niezależnie od pogody i stanu nawierzchni zapewnia on start jak z katapulty oraz doskonałą wręcz trakcję.
Przy takich osiągach zaskakuje nieduże zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie wystarcza 6,2 l/100 km, w miejskich korkach zużycie rośnie do 9,5 l na 100 km. Mocniejsze wciskanie gazu podnosi oba wyniki o 20-30%. Dzięki 82-litrowemu zbiornikowi auto można tankować rzadziej niż co 1000 km.
Dynamiczny typ
Seryjne pneumatyczne zawieszenie ma trzy tryby pracy. Po włączeniu programu Dynamic A8 zmienia się w rasowego sportowca. Mimo swojej masy (niemal 1,9 t to dużo, nawet jeśli Opel Insignia potrafi ważyć więcej) Audi niesamowicie żwawo reaguje na każdy ruch kierownicy, nie przechyla się zbytnio w zakrętach i właściwie nie zna takich zjawisk, jak pod- czy nadsterowność. Z kolei w ustawieniu Comfort Audi zmienia się w bardzo komfortowy samochód, który cicho, szybko i skutecznie łagodzi wszelkie nierówności nawierzchni, pozwalając zrelaksować się nie tylko na gładkiej jak stół autostradzie.
Co prawda klasa S trochę lepiej tłumi wyboje, ale A8 wyróżnia się tym, że po przestawieniu w tryb Comfort nie traci swojej zwartej natury - nadal świetnie się prowadzi i nie wykazuje skłonności do nadmiernych przechyłów czy bujania na pofałdowanej drodze.
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro (czytaj test)
Tak naprawdę jedynym, czego brakuje zawieszeniu Audi A8 jest osobny przycisk na konsoli do zmiany jego trybów, dzięki któremu nie trzeba by było szukać ustawień w menu systemu MMI (mimo że jego obsługa jest intuicyjna i nie sprawia żadnych problemów).
Polubić jazdę nocą
Aby z możliwości układu jezdnego A8 można było korzystać także w nocy, warto dokupić diodowe światła Matrix. To nowość - 50 diod automatycznie steruje strumieniem światła, dostosowując go do prędkości i skręcając wraz ze skrętem kierownicy. Ale najważniejsze są automatyczne długie światła z systemem selektywnego wyłączania konkretnych diod - gdy z przeciwka albo przed A8 jedzie inny samochód, światła nadal oświetlają drogę i pobocza, "wycinając" ze snopa jedynie ten fragment, który oślepiłby innego kierowcę.
System ten działa rewelacyjnie - podczas kilkuset kilometrów pokonanych nocą żaden kierowca jadący z przeciwka nie "poskarżył się" długimi światłami, że został oślepiony. W tym samochodzie jazda nocą niemal nie różni się od podróżowania za dnia.
Bazowe Audi A8 jest bogato wyposażone - seryjnie oferuje nawet takie elementy, jak nawigacja czy pneumatyczne zawieszenie. Cena ok. 361 tys. zł nie wydaje się zatem przesadzona.
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro (czytaj test)
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - podsumowanie
Przy okazji odświeżenia największe Audi pod każdym względem zyskało. Otrzymało bardziej zdecydowany design, jest też nieznacznie szybsze i lepiej wyposażone od odmiany sprzed liftingu. A co najważniejsze - pozwala w pełni cieszyć się perfekcyjnym zachowaniem na drodze i czerpać przyjemność z jazdy nie tylko podczas niepogody, ale także w nocy. To kwintesencja "technicznej" filozofii Audi.
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- efektowny, ale nie rzucający się w oczy design,
- przestronne wnętrze,
- doskonałe wykończenie,
- świetne fotele,
- nawet odgłos zamykania drzwi jest tu szlachetny
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: układ napędowy
Plusy
- świetne osiągi,
- szybka i dobrze odczytująca intencje kierowcy skrzynia automatyczna,
- nieduże zużycie paliwa,
- precyzyjny układ kierowniczy
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: właściwości jezdne
Plusy:
- doskonała trakcja,
- pewne prowadzenie w zakrętach,
- skuteczne i odporne na fading hamulce,
- wysoki komfort jazdy
Minusy:
- wyczuwalna przy nagłych manewrach masa auta
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: wyposażenie i cena
Plusy:
- konkurencyjna cena zakupu (porównywalne BMW serii 7 kosztuje niemal tyle samo, Mercedes klasy S jest o 20 tys. zł droższy),
- bardzo bogata lista dodatków
Minusy:
- wysokie ceny wyposażenia opcjonalnego
Światła LED Audi Matrix
Diodowe światła typu Matrix kosztują 4470 zł i są warte każdej wydanej na nie złotówki. Dzięki nim A8 jest obecnie najbezpieczniejszym samochodem do podróżowania nocą.
Audi A8 | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 258 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 580 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. went. |
Długość/szerokość/wysokość | 514/195/146 cm |
Rozstaw osi | 299 cm |
Średnica zawracania | 12,3 m |
Masa/ładowność | 1880/690 kg |
Pojemność bagażnika | 490 l |
Poj. zbiornika paliwa | 82 l (ON) |
Opony | 235/60 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s ↑ |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 13,5 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,6 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,0 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,0 dB ↑ |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,3/5,1/5,9 |
Teoretyczny zasięg | 1390 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,5/6,2/7,8 |
Rzeczywisty zasięg | 1050 km |
Cena wersji podstawowej** | 361 140 zł |
Cena | 361 140 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Audi
Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy właścicielowi Pałacu Zdunowo