Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - test

Odświeżone Audi A8 nawet w podstawowej odmianie imponuje nie tylko luksusowym, ale także sportowym charakterem.

<b>Poza nowymi światłami, z przodu A8 po liftingu ma nowe przetłoczenia maski, przeprojektowany zderzak oraz bardziej kanciasty grill.</b>
<b>Poza nowymi światłami, z przodu A8 po liftingu ma nowe przetłoczenia maski, przeprojektowany zderzak oraz bardziej kanciasty grill.</b>Motor

Modernizując swoją flagową limuzynę, Audi nie ograniczyło się do odświeżenia wyglądu. Owszem, to też miało miejsce - przód A8 otrzymał bardziej zdecydowany design, tylne światła połączyła chromowana listwa, a w zderzaku zagościły szerokie końcówki wydechu - ale inne zmiany są dużo ważniejsze.

Ukryte atuty

Przy okazji liftingu wzmocniono też silniki. Podstawowy diesel, napędzający testowane auto, zamiast 250 ma teraz 258 KM mocy, a jego moment obrotowy wzrósł o 30 Nm i wynosi 580 Nm. Pozwoliło to skrócić czas rozpędzania się do 100 km/h z 6,1 do 5,9 s - potwierdziły to nasze pomiary. Jak na najsłabszy silnik to rewelacyjny wynik.

Najwięksi rywale - BMW serii 7 oraz Mercedes klasy S - też mają 258-konne odmiany. Pierwszy z nich jest tylko nieco wolniejszy, drugi zostaje daleko z tyłu (w wersjach 4x4 na sprint do 100 km/h potrzebują odpowiednio 6,0 i 6,8 s).

Audi jako jedyne ma stały napęd obu osi - i to jest jego wielki atut. Niezależnie od pogody i stanu nawierzchni zapewnia on start jak z katapulty oraz doskonałą wręcz trakcję.

Przy takich osiągach zaskakuje nieduże zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie wystarcza 6,2 l/100 km, w miejskich korkach zużycie rośnie do 9,5 l na 100 km. Mocniejsze wciskanie gazu podnosi oba wyniki o 20-30%. Dzięki 82-litrowemu zbiornikowi auto można tankować rzadziej niż co 1000 km.

Dynamiczny typ

Kokpit A8 jest perfekcyjnie uporządkowany i rewelacyjnie wykończony. Tu – w ciemnej tonacji, ale do wyboru jest wiele kombinacji tworzyw, skór i okładzin. Wysuwany ekran nawigacji ma przekątną 8 cali.Motor

Seryjne pneumatyczne zawieszenie ma trzy tryby pracy. Po włączeniu programu Dynamic A8 zmienia się w rasowego sportowca. Mimo swojej masy (niemal 1,9 t to dużo, nawet jeśli Opel Insignia potrafi ważyć więcej) Audi niesamowicie żwawo reaguje na każdy ruch kierownicy, nie przechyla się zbytnio w zakrętach i właściwie nie zna takich zjawisk, jak pod- czy nadsterowność. Z kolei w ustawieniu Comfort Audi zmienia się w bardzo komfortowy samochód, który cicho, szybko i skutecznie łagodzi wszelkie nierówności nawierzchni, pozwalając zrelaksować się nie tylko na gładkiej jak stół autostradzie.

Co prawda klasa S trochę lepiej tłumi wyboje, ale A8 wyróżnia się tym, że po przestawieniu w tryb Comfort nie traci swojej zwartej natury - nadal świetnie się prowadzi i nie wykazuje skłonności do nadmiernych przechyłów czy bujania na pofałdowanej drodze.

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro (czytaj test)

Kierowca może wybierać siłę i jedną z 3 barw oświetlenia ambientowego kabiny.Audi
Nawet gdy z przodu siedzą osoby o wzroście 190 cm, za nimi zmieszczą się równie wysocy podróżni.Motor
Fenomenalne, wygodne i świetnie trzymające fotele.Motor
Regulowane zagłówki (element opcjonalnych foteli komfortowych) są bardzo wygodne.Motor
Kamery w zderzakach ułatwiają włączenie sie do ruchu przy ograniczonej widoczności.Motor
Komputer wyświetla urządzenia, które najbardziej zwiększają zużycie paliwa.Motor
Kokpit A8 jest perfekcyjnie uporządkowany i rewelacyjnie wykończony. Tu – w ciemnej tonacji, ale do wyboru jest wiele kombinacji tworzyw, skór i okładzin. Wysuwany ekran nawigacji ma przekątną 8 cali.Motor
Za dodatkową opłatą każdy fotel może oferować masaż.Motor
Górny przycisk włącza światła uniwersalne, zapobiegające np. oślepieniu własnymi światłami podczas deszczu albo mgły.Motor
Tylny podłokietnik, oprócz panelu do obsługi klimatyzacji, kryje dwa uchwyty na napoje.Motor
Siedzący z tyłu mogą podłączyć np. laptop do gniazdka 230 V.Motor
W testowanej, krótkiej wersji A8 rolety w tylnych drzwiach są płatną opcją.Motor
3-litrowy diesel jest wręcz rewelacyjnie wyciszony.Motor
Niezależnie od warunków drogowych, A8 zawsze prowadzi się pewnie i bezpieczne.Motor
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
Poza nowymi światłami, z przodu A8 po liftingu ma nowe przetłoczenia maski, przeprojektowany zderzak oraz bardziej kanciasty grill.Motor
Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor

Tak naprawdę jedynym, czego brakuje zawieszeniu Audi A8 jest osobny przycisk na konsoli do zmiany jego trybów, dzięki któremu nie trzeba by było szukać ustawień w menu systemu MMI (mimo że jego obsługa jest intuicyjna i nie sprawia żadnych problemów).

Polubić jazdę nocą

Zobacz również:

    Aby z możliwości układu jezdnego A8 można było korzystać także w nocy, warto dokupić diodowe światła Matrix. To nowość - 50 diod automatycznie steruje strumieniem światła, dostosowując go do prędkości i skręcając wraz ze skrętem kierownicy. Ale najważniejsze są automatyczne długie światła z systemem selektywnego wyłączania konkretnych diod - gdy z przeciwka albo przed A8 jedzie inny samochód, światła nadal oświetlają drogę i pobocza, "wycinając" ze snopa jedynie ten fragment, który oślepiłby innego kierowcę.

    System ten działa rewelacyjnie - podczas kilkuset kilometrów pokonanych nocą żaden kierowca jadący z przeciwka nie "poskarżył się" długimi światłami, że został oślepiony. W tym samochodzie jazda nocą niemal nie różni się od podróżowania za dnia.

    Bazowe Audi A8 jest bogato wyposażone - seryjnie oferuje nawet takie elementy, jak nawigacja czy pneumatyczne zawieszenie. Cena ok. 361 tys. zł nie wydaje się zatem przesadzona.

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro (czytaj test)

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor
    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattroMotor

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - podsumowanie

    Przy okazji odświeżenia największe Audi pod każdym względem zyskało. Otrzymało bardziej zdecydowany design, jest też nieznacznie szybsze i lepiej wyposażone od odmiany sprzed liftingu. A co najważniejsze - pozwala w pełni cieszyć się perfekcyjnym zachowaniem na drodze i czerpać przyjemność z jazdy nie tylko podczas niepogody, ale także w nocy. To kwintesencja "technicznej" filozofii Audi.

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: nadwozie i wnętrze

    Plusy:

    • efektowny, ale nie rzucający się w oczy design,
    • przestronne wnętrze,
    • doskonałe wykończenie,
    • świetne fotele,
    • nawet odgłos zamykania drzwi jest tu szlachetny

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: układ napędowy

    Plusy

    • świetne osiągi,
    • szybka i dobrze odczytująca intencje kierowcy skrzynia automatyczna,
    • nieduże zużycie paliwa,
    • precyzyjny układ kierowniczy

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: właściwości jezdne

    Plusy:

    • doskonała trakcja,
    • pewne prowadzenie w zakrętach,
    • skuteczne i odporne na fading hamulce,
    • wysoki komfort jazdy

    Minusy:

    • wyczuwalna przy nagłych manewrach masa auta

    Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: wyposażenie i cena

    Plusy:

    • konkurencyjna cena zakupu (porównywalne BMW serii 7 kosztuje niemal tyle samo, Mercedes klasy S jest o 20 tys. zł droższy),
    • bardzo bogata lista dodatków

    Minusy:

    • wysokie ceny wyposażenia opcjonalnego

    Światła LED Audi Matrix

    Diodowe światła typu Matrix kosztują 4470 zł i są warte każdej wydanej na nie złotówki. Dzięki nim A8 jest obecnie najbezpieczniejszym samochodem do podróżowania nocą.

    Światła LED Audi MatrixMotor
     
    Audi A8
    Silnik
    turbodiesel
    Pojemność skokowa
    2967 cm3
    Układ cylindrów/zawory
    V6/24
    Zasilanie
    wtrysk common rail
    Moc maksymalna
    258 KM/4000
    Maks. moment obrotowy
    580 Nm/1750
    Napęd
    4x4
    Skrzynia biegów
    aut./8-biegowa
    Hamulce (przód/tył)
    tarcz. went./tarcz. went.
    Długość/szerokość/wysokość
    514/195/146 cm
    Rozstaw osi
    299 cm
    Średnica zawracania
    12,3 m
    Masa/ładowność
    1880/690 kg
    Pojemność bagażnika
    490 l
    Poj. zbiornika paliwa
    82 l (ON)
    Opony
    235/60 R17
    Osiągi (dane producenta)
    Prędkość maksymalna
    250 km/h
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    5,9 s
    Dane testowe
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    5,9 s
    Przyspieszenie 0-150 km/h
    13,5 s
    Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
    42,6 m →
    Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
    42,0 m
    Poziom hałasu przy 100 km/h
    62,0 dB
    Rzeczywista prędkość*
    97 km/h
    Liczba obrotów kierownicą
    2,9
    Zużycie paliwa 
    Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    7,3/5,1/5,9
    Teoretyczny zasięg
    1390 km
    Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    9,5/6,2/7,8
    Rzeczywisty zasięg
    1050 km
    Cena wersji podstawowej**
    361 140 zł
    Cena
    361 140 zł
    Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
    *przy wskazaniu 100 km/h;
    **z tym samym silnikiem

    Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Audi

    Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy właścicielowi Pałacu Zdunowo

    Motor
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas