Volvo XC60 – alternatywa dla niemieckich SUVów

To jedna z bardziej wyczekiwanych premier tego roku. Po 9 latach na rynek wjechała zupełnie nowa, druga generacja Volvo XC60. Przyjrzeliśmy się nieco bliżej najmocniejszej wersji z silnikiem benzynowym – T6

Volvo XC60 T6
Volvo XC60 T6INTERIA.PL

Samochód powstał na płycie podłogowej SPA (Scalable Product Architecture), tej samej, na której zbudowany jest potężny XC90 i nowa seria 90. Stylizacyjnie, średniej wielkości SUV Volvo, również nawiązuje do swoich poprzedników. Ma podobną linię nadwozia, przetłoczenia, taką samą osłonę chłodnicy i reflektory. Auto z uwagi na swoje wymiary jest jednak zgrabniejsze. Zadbał o to zespół stylistów pod kierunkiem Thomasa Ingenlatha.

XC60 ma blisko 4,7 m długości, 1,9 m szerokości i 1,6 m wysokości. Rozstaw osi to 286 cm. W stosunku do poprzednika długość wzrosła o 6 cm, a rozstaw osi aż o 9 cm. To pozwoliło na wygospodarowanie dużej ilości miejsca za kierownicą, ale także w drugim rzędzie siedzeń. Na zmianach skorzystał także bagażnik. Jego pojemność zwiększyła się o 10 litrów (505 l).

Na start Volvo dostępne jest w jednej z dwóch wersji wysokoprężnych. Słabsza D4 ma moc 190 KM i momentem 400 Nm, mocniejsza D5 235 KM i 480 Nm. XC60 D4 w standardzie oferowane jest z sześciobiegową skrzynią ręczną, a w opcji znajdziemy "automat" o ośmiu przełożeniach (seryjny z pozostałymi jednostkami napędowymi).

Volvo XC60

Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL
Volvo XC60INTERIA.PL

Wśród silników benzynowych na początku dostępne są wersje T5 i T6. Pierwsza oferuje 254 KM i moment 350 Nm, kolejna 320 KM i 400 Nm. Wszystkie silniki mają cztery cylindry i tę samą pojemność dwóch litrów. To świadoma decyzja koncernu, który już przy XC90 wycofał się z jednostek o większych pojemnościach.

W sprzedaży jest także XC60 w wersji hybrydowej oznaczone T8. Auto ma ten sam układ napędowy, znany z większego XC90. Silnik benzynowy o mocy 320 KM napędza przednią oś, zaś współpracujący z nim motor elektryczny o mocy 87 KM tylne koła. Łączna moc układu wynosi 407 KM. Moment obrotowy dwóch silników (400 Nm + 240 Nm) pozwala rozpędzić się autu do 100 km/h w 5,3 sekundy, a średnie zużycie paliwa jak podaje producent to zaledwie 2,1 l/100 km.

Volvo XC60 T6INTERIA.PL

Za najtańszą wersję nowego SUV-a Volvo trzeba zapłacić 184 tys. zł. Auto ma pod maską 190-konne D4 z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów i dostępne będzie w sprzedaży od listopada tego roku. Dzisiaj można kupić taki sam samochód, ale z automatem - 193 900 zł. D5 o mocy 235 KM to już wydatek rzędu 210 tysięcy. T5 i T6 wyceniono na 199 i 226 tysięcy. Hybryda jest najdroższa i w wersji Momentum kosztuje 273 300 zł.

Wiadomo jednak, że w autach klasy premium liczą się dodatki. A te potrafią wywindować cenę naprawdę wysoko. Jednak nawet w najtańszej wersji Momentum Volvo XC60 wyposażone jest w pakiet City Safety, czyli układ wspomagania hamowania, układ unikania lub łagodzenia skutków zderzeń, oraz systemy Intellisafe Assist (układ utrzymania pasa ruchu i układ ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu). W standardzie nie zabrakło także układu ostrzegającego o dekoncentracji kierowcy, systemu ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu oraz układu informowania o znakach drogowych. W końcu Volvo słynie z bezpieczeństwa.

Volvo XC60 T6INTERIA.PL

Nam najbardziej spodobała się wersja T6 i właśnie taką postanowiliśmy sprawdzić nieco dokładniej. Wrażenia z jazdy najmocniejszą konwencjonalną odmianą XC60 znajdziecie w relacji wideo.

Volvo XC60 T6 - sprawdzamy je na polskich drogachINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas