Toyota Aygo - pierwsza jazda

„X” z przodu Aygo wygląda jak niewiadoma w równaniu. Znamy rozwiązanie: nowa Toyota Aygo wydoroślała i nabrała charakteru.

Kombinacja lamp: okrągłe to światła przeciwmgielne, podłużny pasek diodowy – światła do jazdy dziennej, seryjne w każdym Aygo.
Kombinacja lamp: okrągłe to światła przeciwmgielne, podłużny pasek diodowy – światła do jazdy dziennej, seryjne w każdym Aygo.Motor

Zaledwie tydzień po prezentacji podczas salonu genewskiego mieliśmy już szansę sprawdzić, jak jeździ nowa Toyota Aygo. Producent na każdym kroku podkreśla, że nowe Aygo to nie tylko narzędzie do jazdy po mieście, ale także, a może przede wszystkim, lifestyle'owy gadżet. Ekran X-touch czy możliwości personalizacji wyglądu zewnętrznego to główne elementy nadające charakter najmniejszej Toyocie.

Wejście w dorosłość

Pierwsza generacja była na rynku aż 9 lat: czasu na przygotowanie następcy było więc sporo. Już pierwsze wrażenie nie pozostawia wątpliwości, że miejskie auto Toyoty zdecydowanie wydoroślało. Wnętrze jest o wiele lepsze niż skromna kabina pierwszej generacji Aygo. Ekran z menu w postaci modnych kafelków obsługuje się bardzo łatwo, a elektroniczny obrotomierz wygląda jak miernik mocy sygnału ze staromodnej wieży audio. Obudowa konsoli środkowej i osłona poduszki pasażera są wymienne i mogą mieć różne kolory. Wymieniać można też elementy zderzaków.

Niestety, nadal nie ma mowy o pełnym otapicerowaniu wnętrza (co jednak szczególnie nie przeszkadza) ani też o opuszczanych tylnych oknach. Są tylko uchylne, ale dodajmy, że to samo rozwiązanie ma główny konkurent Aygo, czyli Volkswagen Up! (i Skoda Citigo).

Wnętrze zostało całkowicie zmienione. Nowy, ogromny prędkościomierz trochę kojarzy się z rozwiązaniem znanym z Fiata 500. Obudowa konsoli środkowej jest wymienna: można dokupić element w innym kolorze.Motor

Znacząco udało się powiększyć bagażnik: z marnych 130 do akceptowalnych w tej klasie 168 litrów. Z tyłu zmieszczą się osoby o wzroście do 180 cm chyba że wybrano wersję z dachem zwijanym. Przednie fotele mają zbyt krótkie siedziska, ale za to mogą być obite ekoskórą i podgrzewane. Nowością jest klimatyzacja automatyczna, kamera cofania i nawigacja (w poprzednim modelu nie była dostępna w Polsce).

Tak samo, czyli lepiej

Pod maską nie zaszła rewolucja, choć producent chwali się licznymi udoskonaleniami trzycylindrowego silnika 1.0. Nadal rozwija on moc 68 KM, nadal przyjemnie warczy i chętnie wkręca się na obroty, nadal także przełożenia skrzyni biegów są zestrojone tak, że na "dwójce" można śmiało jechać 60 km/h bez nadmiernego hałasu i wibracji.

Podczas jazd testowych usilnie próbowaliśmy uzyskać spalanie równe temu, które podaje producent (4,1 l/100 km), ale nawet przy stałej prędkości 80 km/h na piątym biegu nie spada ono, według komputera, poniżej 4,8 l/100 km. Zachowanie Aygo w zakrętach zaskakuje stabilnością z minimalną tendencją do nadsterowności, korygowaną przez system VSC.

Mieliśmy również możliwość wypróbować samochód ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MMT, nazywaną obecnie X-shift. Najlepiej sprawdza się... w trybie manualnym, gdy można zmieniać biegi łopatkami na kierownicy. W ruchu miejskim wymaga pewnego przyzwyczajenia, ale nie szarpie jak pierwsze konstrukcje tego typu. Najgorzej radzi sobie na autostradzie.

Toyota Aygo

Toyota Aygo - pierwsza jazda (czytaj test)

Obudowa konsoli środkowej jest wymienna: można dokupić element w innym kolorze.Motor
Kombinacja lamp: okrągłe to światła przeciwmgielne, podłużny pasek diodowy – światła do jazdy dziennej, seryjne w każdym Aygo.Motor
Poprzednia generacja jeździła trochę jak gokart. Obecna też w zakrętach radzi sobie świetnie.Motor
Toyota AygoMotor
Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają seryjną regulację wysokości. Wada: zbyt krótkie siedziska.Motor
Wnętrze zostało całkowicie zmienione.Motor
Nowy, ogromny prędkościomierz trochę kojarzy się z rozwiązaniem znanym z Fiata 500.Motor
Trzy cylindry, wtrysk pośredni i brak turbosprężarki: proste rozwiązania gwarantują niski koszt eksploatacji i trwałość.Motor
Bagażnik zwiększył się ze 130 do 168 litrów. To efekt wydłużenia nadwozia o 4 cm (z 341 do 345 cm). Rozstaw osi nie wzrósł ani o milimetr i wynosi 234 cm.Motor

Cierpliwości...

Wiemy już, jak jeździ się nowym Aygo i przewidujemy, że nawet jeżeli ten model nie stanie się rynkowym liderem, to przynajmniej mocno zmieni układ sił w segmencie zdominowanym obecnie przez VW i Skodę, grożąc Hyundaiowi i10 i Kii Picanto. Ceny zostaną zapewne podane równocześnie z cenami pozostałych dwóch "trojaczków z Kolina": Citroena C1 i Peugeota 108, które bazują na tych samych rozwiązaniach, ale różnią się wizualnie. Pewne jest, że w gamie Aygo znajdzie się także wersja trzydrzwiowa, natomiast nie ma na razie mowy o mocniejszym silniku, ani tym bardziej o dieslu.

Toyota Aygo

Toyota Aygo - pierwsza jazda (czytaj test)

Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor
Toyota AygoMotor

Co nowego w nowym Aygo?

Nowość: klimatyzacja automatyczna. Przyciski są w niej trochę za małe.Motor
Nowość: podgrzewanie foteli. Opcjonalnie mogą być też tapicerowane ekoskórą.Motor
Mirror Link: ekran centralny wyświetla obraz ze smartfona. Działa z SamsungiemMotor
Zautomatyzowana skrzynia biegów X-Shift nieźle sprawuje się w ruchu miejskim.Motor
Wersja
1.0 VVT-i
1.0 X-SHIFT
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
998 cm3
998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
R3/12
Moc maksymalna
69 KM/6000
69 KM/6000
Maks. moment obrotowy
95 Nm/4300
95 Nm/4300
Osiągi
Prędkość maksymalna
160 km/h
160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,5 s
15,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
4,1
4,2
Cena
                                       nieustalona
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas