Subaru Forester - pierwsza jazda

Ma swoich zagorzałych fanów, którzy nie lubią wielkich zmian. Dlatego nowe Subaru Forester nie przeszło rewolucji, tylko porządną ewolucję.

Po raz pierwszy nie tylko w Foresterze, ale i w Subaru. Odmiany zaopatrzone w reflektory biksenonowe otrzymały LED-y do jazdy dziennej.
Po raz pierwszy nie tylko w Foresterze, ale i w Subaru. Odmiany zaopatrzone w reflektory biksenonowe otrzymały LED-y do jazdy dziennej.Subaru

Według Subaru klienci decydujący się na zakup SUV-a biorą pod uwagę pięć podstawowych cech. Są to funkcjonalność, przydatność na co dzień, radość z jazdy, bezpieczeństwo oraz system napędu na cztery koła. Przedstawiciele japońskiej marki oczywiście idą w zaparte, że Forester znakomicie spełnia każdą z nich. I zdaje się nie przeszkadzać tutaj fakt, że nie jest on całkowicie nową konstrukcją, tylko mocno bazuje na poprzedniku, co zdradza choćby kształt nadwozia.

To ostatnie urosło w każdym wymiarze - o 3,5 cm na długość, 1,5 cm na szerokość oraz 2 cm na wysokość. Wydłużeniu uległ także rozstaw osi (o 2,5 cm), a w odmianach turbodoładowanych zrezygnowano z klasycznej "budki suflera" na masce silnika. Zawiniły przepisy ochrony pieszych. Szkoda tylko, że nadwozie Forestera nadal jest po prostu nudne.

Bez rewolucji

Wewnątrz japońskie auto to absolutna klasyka w typowym dla Subaru wydaniu. O polocie nie ma tu w ogóle mowy, za to na szczycie deski rozdzielczej pojawił się "miękkawy" materiał. Forester jest jednak rzeczowy, schludny i prosty w obsłudze. Jeśli można mieć do czegoś uwagi, to do długiego pokrętła zerowania przebiegu dziennego, wyrastającego wprost z zegarów oraz do sposobu działania nawigacji satelitarnej, dostępnej tylko w najdroższej odmianie Platinum Navi. Nie dość, że po oddaleniu skali znika większość dróg (tych bocznych), to jeszcze informacje głosowe przekazywane są zbyt późno, np. 100 m przed zjazdem z autostrady.

Prosta w formie i łatwa w obsłudze deska rozdzielcza. Na szczycie konsoli środkowej znajdują dwa ekrany – jeden przekazuje informacje z komputera pokładowego, natomiast drugi wyświetla aktualną temperaturę oraz ustawienia dwustrefowej klimatyzacji. Wygodne rozwiązanie, dzięki któremu nie trzeba odrywać wzroku od jezdni.Motor

Za kierownicą Subaru siedzi się w sposób typowy dla SUVów, czyli dość wysoko. Spory zakres regulacji kierownicy i jeszcze większy fotela (plus 3,2 cm w stosunku do poprzednika) sprawiają, że z doborem właściwej pozycji do jazdy nie ma problemu. Co więcej, przednie siedzenia rozsunięto o 1 cm, a wysokość oparć zwiększyła się o 6 cm. Szkoda tylko, że siedziska są nieco za krótkie. Gdyby było inaczej, dość miękko wyściełane fotele można by uznać wręcz za komfortowe. Plus za zagłówki regulowane na wysokość i z czterostopniową możliwością ustawiania odległości od głowy.

Długość kabiny Forestera wzrosła o 9,5 cm (do 209 cm), a szerokość - o 2 cm (do 154 cm). Dzięki temu miejsca w nim jest po prostu dużo - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dbając o wygodę pasażerów kanapy, Japończycy obniżyli tunel środkowy, ale pozostawili niezbyt komfortowe miejsce pośrodku.

O ile w całym wnętrzu jest zatrzęsienie półek i schowków, o tyle pod względem funkcjonalności Forester niezbyt błyszczy. Kanapa nie jest przesuwana, a kąta oparcia nie da się zmienić. Bagażnik otrzymał wprawdzie elektrycznie unoszoną pokrywę z pamięcią wysokości otwarcia, ale np. jego podniesionej podłogi (z półkami na drobiazgi i dojazdowym kołem zapasowym pod spodem) nie ma o co zaczepić. Po złożeniu oparcia kanapy powstaje z kolei wyraźny "schodek".

Najlepszy z turbodieslem

Do napędu Forestera służy jeden z trzech silników. Oczywiście, typu bokser. Dwa z nich zasilane są oktanami, natomiast trzeci - cetanami. Podstawowa wersja benzynowa rozwija 150 KM, jest zaopatrzona w system start/stop i w połączeniu z nową bezstopniową przekładnią Lineartronic wydaje się dość ospała. Z drugiej strony, Subaru chwali się, że średnio na 100 km zużywa tylko 6,5 l paliwa, i to pomimo stałego napędu na 4 koła. W odmianie z przekładnią ręczną na to samo potrzebuje o 0,4 l benzyny więcej.

Najmocniejszy w ofercie, 240-konny silnik współpracuje jedynie ze skrzynią bezstopniową. Jest on oparty na nowej jednostce BRZ-a (rodzina FB), ale ma zmieniony wtrysk paliwa - bezpośredni zamiast bezpośrednio- pośredniego - oraz turbosprężarkę do pary. Przy 2400 obr./min oddaje kierowcy do dyspozycji 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, utrzymując go do 3600 obr./min oraz wykazuje się znakomitą kulturą pracy. Ma też przyjemne brzmienie i katapultuje auto od 0 do 100 km/h w 7,5 s.

Subaru Forester - pierwsza jazda

Subaru Forester - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Nowe Subaru Forester jest jak każdy poprzednik - nie wygląda, ale za to stawia na konkrety.Subaru
Po raz pierwszy nie tylko w Foresterze, ale i w Subaru. Odmiany zaopatrzone w reflektory biksenonowe otrzymały LED-y do jazdy dziennej.Subaru
Bagażnik ma standardową pojemność 505 l, co oznacza, że jest o 55 l większy niż w poprzedniku.Motor
Pod podłogą bagażnika, której nie da się o nic zaczepić, znalazły się dodatkowe schowki.Motor
Jest też drugi sposób – przyciskami w bagażniku. To bardzo wygodne, kiedy chce się zapakować długie przedmioty.Motor
Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika może być otwierana z miejsca kierowcy. Ma też pamięć wysokości.Motor
Oparcie kanapy składa się za pomocą „grzybków” na szczycie jej oparcia. Niestety, niezbyt wygodnie.Motor
Prosta w formie i łatwa w obsłudze deska rozdzielcza. Na szczycie konsoli środkowej znajdują dwa ekrany – jeden przekazuje informacje z komputera pokładowego, natomiast drugi wyświetla aktualną temperaturę oraz ustawienia dwustrefowej klimatyzacji. Wygodne rozwiązanie, dzięki któremu nie trzeba odrywać wzroku od jezdni.Motor
Na tarczy prędkościomierza zaznaczono maksymalne prędkości na kolejnych biegach. Brakuje wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.Motor
W zamykanym podłokietniku ukryto złącze USB i wygospodarowano miejsce np. na iPhone'a.Subaru
W droższych odmianach samochodu zamiast stacyjki jest przycisk start/stop.Subaru
Kamera cofania została ukryta nad tablicą rejestracyjną. Oferowana w najdroższej wersji.Subaru
Obniżony tunel środkowy i bardzo dużo miejsca na nogi pasażerów drugiego rzędu.Subaru
Kierownica, regulowana w dwóch płaszczyznach, umieszczona została pod dość dużym kątem. Fotele są miękko wyściełane, ale brakuje w nich regulacji lędźwiowej. Przydałoby się też lepsze podparcie ud.Subaru
System X Mode poprawia właściwości jezdne w terenie. Dostępny w wersjach benzynowych.Subaru

Przyspieszenia byłyby jeszcze lepsze, gdyby nie skrzynia Lineartronic, odbierająca nieco animuszu przy ruszaniu z miejsca. Trzeba jednak przyznać, że z silnikiem współpracuje dobrze, zapewniając porządną reakcję na wduszenie gazu, szczególnie w najostrzejszym trybie S# systemu SI-DRIVE, wpływającego na pracę całego układu napędowego. Lineartronic daje też możliwość wirutalnej zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. Standardowo jest ich 6 (tryby I oraz S), natomiast w S# - 8. Najlepiej swoje zdanie spełniają przy dojeżdżaniu do zakrętu, pozwalając na hamowanie silnikiem.

Optymalnym źródłem napędu Forestera wydaje się być 2-litrowy turbodiesel. Ma 147 KM, 350 Nm w zakresie 1500-2400 obr./min i świetnie zestopniowaną, 6-biegową przekładnię ręczną. Zachwyca kulturą pracy, żywiołowymi reakcjami na dodanie gazu oraz szybkością wchodzenia na obroty. A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa 5,7 l/100 km. Słabych punktów brak.

Solidny SUV

Według Subaru każdy SUV powinien mieć napęd na 4 koła. A że Forester jest SUV-em pełną gębą, od podłoża stale odpycha się za pomocą wszystkich kół i ma aż 22-centymetrowy prześwit (0,5 cm wyższy niż u poprzednika). Auto ma też nowy, sprawniejszy system aktywnego rozdziału momentu napędowego, korzystający teraz także z danych dostarczanych przez układ stabilizacji toru jazdy oraz tryb X Mode. Występuje on jedynie z silnikami benzynowymi, zwiększając ich sprawność w terenie, poprzez wpływanie na silnik, przekładnię oraz układy AWD i VDC.

Podczas jazdy Forester sprawia przede wszystkim solidne wrażenie. Prawie nie nurkuje przy ostrym hamowaniu, nie wpada w kołysanie i swoje nadwozie trzyma blisko pionu nawet w ostrych zakrętach. To zasługa zmodyfikowanego zawieszenia, w którym zastosowano m.in. mocniejsze stabilizatory z przodu i sztywniejsze poduszki oraz zoptymalizowano geometrię układu wielowahaczowego. Może i elektrycznie wspomagany układ kierowniczy nie jest specjalnie bezpośredni, ale pozwala na niezłe czucie auta. Zresztą, jeśli kierowca przesadzi w łuku, nawet po usłyszeniu pisku opon ma jeszcze sporo czasu na reakcję.

Nowy Forester ma jeszcze jeden atut w rękawie. To porządny komfort resorowania oraz wyciszenie szumów toczenia. Mimo wysokiego prześwitu, auto gładko wybiera to, co jezdnia rzuca mu pod koła, nie wydając spod podłogi żadnych hałasów.

Pierwsze egzemplarze nowego Subaru Forestera przyjadą do Polski w tym miesiącu. Na razie poznaliśmy cenę tylko najmocniejszej wersji 2.0 XT, wynoszącą około 161 000 zł.

Nowe auto prezentuje wysoką formę. Na razie nie jesteśmy "5 razy na tak", ale 4,5 - jak najbardziej.

Cztery generacje Subaru Forestera

Wszystko zaczęło się od koncepcyjnego modelu o nazwie Streega, zaprezentowanego w 1995 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie. Seryjne Subaru Forester zadebiutowało 2 lata później i od prototypu różniło się jedynie kształtem lamp i osłony chłodnicy. Co ciekawe, w 1996 r. na rynek japoński wprowadzono uterenowionę wersję Imprezy, na której bazuje Forester, określaną jako Gravel Express. Auto wyróżniało się m.in. większym prześwitem, orurowaniem zewnętrznym i kołem zapasowym na pokrywie bagażnika.Motor

Komputer pokładowy i jego funkcje

Działanie systemów AWD I VDC

Kierowca na bieżąco informowany jest o działaniu napędu na cztery koła oraz warunkach jazdy, mających wpływ na ich funkcjonowanie.Motor

Ocena ekonomii jazdy

Pozwala na obserwowanie zużycia paliwa w danym odstępie czasu i ocenę stylu jazdy przez kierowcę. Im bardziej dynamiczny, tym więcej żółtego koloru.Motor

Chwilowe zużycie paliwa

Na postoju przy włączonym silniku czerwona wskazówka pokazuje maksymalną wartość. Najlepiej, gdy znajduje się po prawej stronie skali.Motor
Wersja
2.0
2.0 XT
2.0 D
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
1998 cm3
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
B4/16
B4/16
B4/16
Moc maksymalna
150 KM/6200
240 KM/5600
147 KM/3600
Maksymalny moment obrotowy
198 Nm/4200
350 Nm/2400
350 Nm/1600
Osiągi
Prędkość maksymalna
190 km/h
221 km/h
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s
7,5 s
10,2 s
Zużycie paliwa*
8,5/6,0/6,9
11,2/7,0/8,5
7,0/4,9/5,7
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
Forester dostępny jest z trzema silnikami do wyboru i z dwoma rodzajami przekładni. Jednostka 2.0 może współpracować ze skrzynią bezstopniową lub 6-biegową ręczną. Turbodiesel do pary ma tylko tę ostatnią, a wersja 2.0 XT – jedynie bezstopniową.Subaru

Maciej Struk

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas