S40 na ropę
Zaufanie do silnika wysokoprężnego wzrasta z dnia na dzień. Trudno się temu dziwić, skoro współczesny diesel nie kopci, nie klekocze i nie zatruwa jak miało to miejsce jeszcze przed kilku laty. Na dodatek coraz częściej okazuje się, że "ropniak" niewiele ustępuje, a czasem nawet przewyższa parametrami swój "benzynowy" odpowiednik. Dlatego najbardziej nawet konserwatywne firmy wprowadzają silnik diesla do swojej oferty. Tak uczyniło między innymi Volvo z modelem S40 montując pod jego maską silnik 1.9 D.


Najistotniejsze zmiany to oczywiście zmiany do jakich doszło pod maską S40. Konstrukcja, która zastąpiła tradycyjne benzyniaki pochodzi wprost z Renault i zasilana jest systemem common rail oraz wzbogacona o turbosprężarkę. Z pojemności skokowej 1870 cm.sześć. ta czterocylindrowa, ośmiozaworowa jednostka napędowa może osiągać maksymalną moc 102 lub 115 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 1750 obr./min. Od 0 do 100 km/godz. zasilane ropą volvo S40 rozpędza się w czasie 12 sekund, zaś szybkość maksymalna jaką może osiągnąć wynosi 185 km/godz. Na szczególna uwagę zasługuje niewielkie zużycie paliwa przez opisywany silnik. Na pokonanie każdych stu kilometrów potrzebuje on zaledwie 6,3 litra oleju napędowego!
Zgodnie z tradycją firmy, volvo S40 posiada bogate wyposażenie seryjne, w tym także to, które decyduje o bezpieczeństwie podróży. Aż sześć poduszek powietrznych (w tym także kurtyny oraz poduszki boczne) strzeże zycia i zdrowia pasażerów podróżujących w kokpicie auta. Do tego systemy zabezpieczenia przed skutkami uderzeń bocznych oraz aktywne zagłówki. W zakresie wygody na seryjnym wyposażeniu modelu S40 znajduja się: klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, immobiliser, ABS i oczywiście wspomaganie układu kierowniczego.
Dysponujący pięciostopniową, manualną skrzynią biegów, napędem przenoszonym na przednie koła, 60-litrowym zbiornikiem paliwa, 471-litrowym bagażnikiem oraz ogumieniem o rozmiarach: 195/60 R 15 samochód doczekał się także drobnych korekt w zawieszeniu. Zwiększony rozstaw osi i kół oraz zastosowanie nowych sprężyn i innego rodzaju amortyzatorów jeszcze bardziej poprawiły walory jezdne S40.