Renault Clio - pierwsza jazda

Renault jest ekspertem w dziedzinie aut miejskich. Potwierdza to nowe Clio, które może okazać się hitem francuskiej marki.

Nie będzie Clio w wersji 3d, ale tylną parę drzwi udało się zgrabnie wkomponować w bryłę auta.
Nie będzie Clio w wersji 3d, ale tylną parę drzwi udało się zgrabnie wkomponować w bryłę auta.Renault

Francuzi zawsze potrafili robić miejskie samochody. Renault Clio od pierwszej generacji jest najlepszym przykładem, a najnowsza, czwarta odsłona tylko potwierdza tę tezę. Nie dlatego, że to rewolucyjna konstrukcja, lecz ponieważ ma wszystkie cechy dobrego miejskiego samochodu. A poza tym ładnie wygląda.

Tylko tyle i aż tyleJak większość nowych samochodów Clio urosło, ale nie w każdym wymiarze. Jest dłuższe i szersze od poprzednika, zwiększył się rozstaw osi (teraz mierzy 259 cm), ale przy okazji zmniejszono jego wysokość o 4,5 cm i odchudzono aż o 100 kg. Dzięki zmienionym proporcjom oraz przedniej części zainspirowanej koncepcyjnym Renault Dezir, nowe Clio prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie.

Dostępne są dwie wersje konsoli centralnej z 7-calowym ekranem. Na zdjęciu widoczna jest droższa R-Link.Renault

W środku również jest ładnie i śmiało. Mimo użycia twardych tworzy sztucznych wnętrze wygląda ciekawie. To zasługa odważnego wzornictwa i ciekawej kolorystyki. Pewne uwagi można mieć do ergonomii, szczególnie w przypadku tańszej wersji ekranu dotykowego (Media Nav), gdzie wszystkimi funkcjami steruje się przy jego pomocy, co w czasie jazdy nie jest zbyt wygodne. Przydałyby się tradycyjne przełączniki dublujące chociaż podstawowe funkcje. Tylko częściowo sytuację ratuje sterowanie radiem dostępne przy kierownicy.

Na szczęście po zajęciu miejsca za kierownicą dobry humor wraca, a uśmiech pojawia się w czasie jazdy. Clio ma doskonale, jaki na samochód miejski, zestrojone zawieszenie. Oferuje wysoki komfort i jednocześnie dobre własności jezdne. Nie przechyla się za bardzo, nie jest mocno podsterowne, inżynierom udało się osiągnąć idealny kompromis. Również elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i bezpośredni.

Downsizing na całego

Pod maską kryje się zupełna nowość: 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o poj. 0,9 l i mocy 90 KM. Ma atrakcyjne brzmienie i w jeździe miejskiej sprawdza się bardzo dobrze. Oferuje sporo momentu rozwijanego przy niskich obrotach, a skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana. Po wjechaniu na autostradę wrażenia są gorsze, silnikowi brakuje mocy w górnym zakresie obrotów, a przekładni - szóstego biegu. Jeśli ktoś zamierza często pokonywać dłuższe trasy, znacznie lepszym wyborem będzie również 90-konny turbodiesel o poj. 1,5 l, który oferuje niemal dwa razy więcej momentu przy sporo niższych obrotach. Ofertę uzupełniają dwa 75-konne silniki (benzynowy i turbodiesel).

Renault Clio

Renault Clio - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault
Renault ClioRenault

Renault Clio czwartej generacji pojawi się w polskich salonach w ostatni weekend października 2012 r. Dostępna będzie tylko 5-drzwiowa wersja. Ze względu na znikome zainteresowanie klientów, 3-drzwiowa nie jest przewidziana.

W 2013 r. można się spodziewać uzupełnienia gamy o mocniejszy benzynowy silnik (1,2 l, 120 KM), dwusprzęgłową skrzynię biegów EDC, a także sportową wersję R.S. (1.6 turbo, 200 KM).

Wersja
1.2 16V 75
Energy TCe 90
dCi 75
dCi 90
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1149 ccm
898 ccm
1461 ccm
1461 ccm
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R3/12
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
75 KM/5500
90 KM/5250
75 KM/4000
90 KM/4000
Maks. moment obrotowy
107 Nm/4250
135 Nm/2500
200 Nm/1750
220 Nm/1750
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
167 km/h
182 km/h
168 km/h
178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,4 s
12,2 s
14,3 s
11,7 s
Zużycie paliwa w l/100 km*
7,0/4,7/5,5
5,5/3,9/4,5
4,3/3,2/3,6
4,0/3,2/3,4
Cena
40 950 zł
48 900 zł
49 850 zł
56 650 zł
miasto/trasa/cykl mieszany

Łukasz Kifer

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas