Range Rover - pierwsza jazda

Nowy i znacząco lżejszy od poprzednika Range Rover jest nie tylko najwyższej klasy specjalistą od podróżowania poza utwardzoną drogą. Jest też najnowocześniejszym i najbardziej luksusowym SUV-em na świecie.

To chyba najwięcej powie o rzeczywistych rozmiarach tego auta: jego koła – wydają się takie skromne – mają średnicę aż 21 cali!
To chyba najwięcej powie o rzeczywistych rozmiarach tego auta: jego koła – wydają się takie skromne – mają średnicę aż 21 cali!Land Rover

Z ręką na sercu: gdyby ktoś nie wiedział, że to nowy Range Rover, mógłby tego nie zauważyć - tak bardzo jest podobny do poprzednika. Na co więc poszły te wszystkie miliony funtów, o których bez konkretyzowania kwoty opowiadają ludzie z Land Rovera?

Aż po najdrobniejsze detale kokpit jest absolutnie szlachetny. Nie ma tu nic, czego by nie wykonano z najlepszej jakości tworzyw i z najwyższym pietyzmem. Główny zestaw zegarów jest w rzeczywistości wirtualny – to najwyższej rozdzielczości wyświetlacz z animowaną treścią.Land Rover

Na wszystko. To najlepsza odpowiedź. Bo mimo że nowy Range się rozrósł, jest lżejszy o niewyobrażalne 350 kg! Aby uzyskać tak imponujący efekt, trzeba się naprawdę napracować nad stworzeniem karoserii (teraz w pełni aluminiowej), optymalizacją każdego elementu układów napędowego i jezdnego, nad tak wyrafinowanym profilowaniem struktury szkieletu nadwozia, by zdjąć po kilka dziesiątych części milimetra z każdej blachy.

Tak więc fakt, iż niemal każdy na pierwszy rzut oka od razu rozpoznaje w nim Range Rovera, może być w tej sytuacji tylko powodem do dumy dla konstruktorów. Bo w rzeczywistości zmieniły się nie tylko wymiary auta, ale i jego proporcje. Nie tylko przednia szyba opada teraz bardziej płasko, także cała reszta górnej części nadwozia wznosi się ponad linią drzwi pod innym kątem i w innych płaszczyznach.

W innym świecie: wnętrze

Niemniej nie zmienił się w najmniejszym stopniu majestat tego króla SUV-ów. Nadal zasiadając (tu się nie siedzi, tylko zasiada) w jego kabinie, człowiek z punktu zaczyna mieć poczucie wyższości nad innymi śmiertelnikami.

Fotele są po prostu niewyobrażalnie wygodne. W testowanej, topowej wersji Autobiography przednie można regulować na 20 sposobów, a w tylnych "tylko" wysokość (siedziska) i kąt (siedzisko i oparcie). Wszystkie miejsca są ogrzewane i wentylowane. Jeśli zamówi się wariant Executive, auto zamiast kanapy będzie miało dwa pojedyncze fotele w typie tych z klasy biznesowej w najlepszych liniach lotniczych. Rozkładają się do niemal poziomej pozycji leżącej... Generalnie nawet w tak "prostej" specyfikacji jak testowana, trudno się oprzeć wrażeniu, że podróżuje się najwyższej klasy limuzyną. Jak Rolls Royce czy Maybach.

Najwyższa jakość

Każdy wariant wyposażeniowy nowego Range'a wykończony jest skórą (ze szkockich krów, co podobno ma ogromne znaczenie), w każdym znajdzie się też drewno i plastiki, po które bez wahania sięgnęliby projektanci np. Bentleya.

Lekki jak... gigant

Ale najbardziej niesamowite jest, jak się tym jeździ. I nie chodzi nawet o to, że zoptymalizowany turbodiesel V8 jest niemal niesłyszalny, a zapewnia osiągi na poziomie usportowionego samochodu coupe. Ani nawet o to, że 8-stopniowa skrzynia automatyczna zawsze ma dla kierowcy najlepszą propozycję, najlepsze przełożenie, gwarantujące największe przyspieszenia lub najwyższą ekonomikę jazdy.

To brzmi głupio, ale auto dosłownie "czyta" swego kierowcę, rozpoznaje, jak chcemy jechać, po sposobie, w jaki poruszamy kierownicą czy jak energicznie naciskamy pedały. Nie chodzi też o to, że faktycznie czuć, że samochód ten potężnie odchudzono. Nie, chodzi o całość.

Range Rover

Range Rover - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Ksenony w topowej wersji uzupełnia funkcja aktywnego dostosowywania oświetlenia do warunków jazdy.Land Rover
Bazowo występują 19-calowe felgi. 20-calowe to opcja bezpłatna, płatna (do 18 280 zł) – 22-calowe. 21-calowe felgi to standard Autobiography.Land Rover
Olbrzymi szklany dach jest otwierany, można go też elektrycznie zasłonić. W najwyższej wersji specyfikacyjnej to wyposażenie standardowe, w dwóch niższych trzeba za tę opcję zapłacić 9950 zł.Land Rover
Dotykowy ekran służy do sterowania funkcjami auta, ale jest też wyświetlaczem – np. rozbudowanego systemu kamer, który wspiera kierowcę przy manewrowaniu i w terenie.Land Rover
Każdy element samochodu jest starannie przemyślany i funkcjonalny. No i najwyższej jakości.Land Rover
Górne pokrętło steruje skrzynią biegów, dolne – pozwala dostosować auto do podłoża, po którym jedziemy.Land Rover
Przyciskiem poniżej dolnego pokrętła reguluje się wysokość prześwitu w zakresie 125 mm.Land Rover
Przyszły właściciel Range Rovera może wybierać: klasyczna kanapa lub wersja Executive Class (na zdjęciu) – dwa pojedyncze, elektrycznie regulowane (do pozycji półleżącej) fotele (opcja za 19 810 zł).Land Rover
To jedna z 44 możliwych kombinacji barwnych wnętrza. Nie licząc dodatków, które komponuje się jak wieczorowy ubiór.Land Rover
Aż po najdrobniejsze detale kokpit jest absolutnie szlachetny. Nie ma tu nic, czego by nie wykonano z najlepszej jakości tworzyw i z najwyższym pietyzmem. Główny zestaw zegarów jest w rzeczywistości wirtualny – to najwyższej rozdzielczości wyświetlacz z animowaną (i oczywiście dostosowywalną) treścią.Land Rover
Nowe wcielenie Range Rovera ma aż 5 m długości. Gigantyczny jest rozstaw osi (292 cm), co ma wpływ na komfort jazdy. W połączeniu z najnowszej generacji pneumatyką zawieszenia daje wrażenie unoszenia się nad drogą.Land Rover
Kierowca ma do wyboru 7 trybów jazdy terenowej: po trawie, żwirze, śniegu, błocie, koleinach, piasku i skałach. Ale może też wybrać ósmy: automatyczny. I to naprawdę działa!Land Rover
To chyba najwięcej powie o rzeczywistych rozmiarach tego auta: jego koła – wydają się takie skromne – mają średnicę aż 21 cali!Land Rover

Wszystkie wrażenia naraz

W swoim czwartym wcieleniu Range Rover stał się niemal tancerzem flamenco na szosie! Jest tak lekki, tak stabilny, że aż trudno uwierzyć, jak bardzo trzeba było przedtem uważać na właściwą prędkość wejścia w zakręt. Teraz kierowca po prostu skręca, a auto robi za niego resztę. Fantastycznie hamuje, podąża za ruchami kierownicy jakby było o pół metra niższe i pół tony lżejsze, a na autostradzie pozwala się prowadzić jednym palcem. I rozmawiać niemal szeptem - bo komfortowi resorowania towarzyszy nieprawdopodobny komfort akustyczny. Biorąc to wszystko pod uwagę, aż trudno uwierzyć, co Range Rover potrafi poza utwardzoną drogą...

Prawdziwy Range

Bo powiedzieć, że jest równie sprawny, jak poprzednik, to nie oddać nowemu sprawiedliwości. Jest bowiem (choć to się wydaje niemożliwe) lepszy także i w tej dziedzinie. Wady? Tak. Jedna: cena.

Wersja
TDV6
SDV8
V8 S/C
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
benzynowy, kompresor
Pojemność skokowa
2993 cm3
4367 cm3
5000 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
V8/32
V8/32
Moc maksymalna
258 KM/4000
339 KM/3500
510 KM/6000
Maks. moment obrotowy
600 Nm/2000
700 Nm/1700
625 Nm/2500
Osiągi
 
 
 
Prędkość maksymalna
209 km/h
217 km/h
225/250* km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
6,9 s
5,4 s
Zużycie paliwa w l/100 km**
8,5/7,0/7,5
11,5/7,6/8,7
20,6/9,9/13,8
Cena
477 500 zł
571 900 zł
605 900 zł
*na 22-calowych kołach, **miasto/trasa/cykl mieszany

MS

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas