Kia Pro_cee'd GT - pierwsza jazda

Pierwsza Kia określana jako GT. Ma 204-konny silnik, utwardzone zawieszenie i sportowy wygląd. Ale Pro_cee'd ze sportem nie chce mieć wiele wspólnego.

Wygląda znakomicie i bardzo zadziornie. W odróżnieniu od reszty wersji, GT ma cztery osobne LED-y w zderzaku.
Wygląda znakomicie i bardzo zadziornie. W odróżnieniu od reszty wersji, GT ma cztery osobne LED-y w zderzaku.Kia
Aluminiowe pedały, czerwona nitka na kierownicy i boczkach drzwi to sportowe atrybuty GT. Jakość – pierwszorzędna.Kia

Sami Koreańczycy nie kryją tego faktu. GT z założenia nie gra w tej samej lidze co RS, Type R oraz OPC. Jego naturalnym konkurentem jest za to VW Golf GTI, który stanowi wzór w umiejętności łączenia sportu z komfortem.

Bez rewelacji

Pro_cee'd GT otrzymał pierwszy benzynowy silnik Kii z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wytwarza on 204 KM dostępne przy 6000 obr./min, jednak już przy 1750 obr./min "łapie" 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najlepszy jest fakt, że utrzymuje go aż do 4500 obr./min. To typowa jednostka wyznająca zasady downsizingu. Czyli elastyczna, dynamiczna i przy tym całkiem wstrzemięźliwa. Podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkościami 130-170 km/h, komputer pokładowy wskazał zużycie paliwa na poziomie 10,6 l/100 km. To naprawdę dobry wynik.

GT, o masie 1359-1448 kg (w zależności od wersji wyposażenia), do 100 km/h rozpędza się w 7,7 s i jest w stanie pojechać 230 km/h. Ze sportem nie ma to zbyt wiele wspólnego. Dla porównania wspomniany wcześniej, 220-konny Golf GTI prędkość trzycyfrową osiąga o 1,2 s szybciej.

Kia Pro_cee'd GT - pierwsza jazda

Kia Pro_cee'd GT - pierwsza jazda (czytaj test)

18-calowe obręcze aluminiowe oraz czerwone zaciski hamulcowe to wyposażenie seryjne.Kia
Nowy silnik Kii chętnie nabiera prędkości już od niskich obrotów i jest całkiem oszczędny.Kia
Przycisk elektrycznego hamulca ręcznego. Przydałaby się jednak klasyczna dźwignia.Kia
Spory bagażnik ma pojemność od 380 do 1225 l. Pod podłogą skrywa seryjne koło dojazdowe.Kia
Fotele Recaro mają elektryczną regulację lędźwiową. Nie chce się z nich wysiadać.Kia
...uruchamia się go przyciskiem GT na kierownicy.Kia
Wyświetlacz LCD pokazuje ciśnienie ładowania turbiny oraz chwilowo dostępny moment obrotowy...Kia
Przycisk Start/Stop oraz dostęp bezkluczykowy to seryjne atrybuty drugiej, droższej odmiany XL, wycenionej na kwotę 93 990 zł.Kia
Aluminiowe pedały, czerwona nitka na kierownicy i boczkach drzwi to sportowe atrybuty GT. Jakość – pierwszorzędna.Kia
GT ma usztywnione zawieszenie, odpowiednio, o 30% z przodu i o 50% z tyłu. Z przodu zastosowano sztywniejsze tuleje, a z tyłu – grubszy stabilizator.Kia
Wygląda znakomicie i bardzo zadziornie. W odróżnieniu od reszty wersji, GT ma cztery osobne LED-y w zderzaku.Kia
Podwójnie zakończony układ wydechowy nie wydaje sportowych dźwięków.Kia

Emocji też zbytnio nie słychać. Fakt, na postoju i w niskim zakresie obrotów spod tylnego zderzaka pobrzmiewa gdzieś bulgot wydechu, ale wraz z wdrapywaniem się wskazówki obrotomierza w prawo zostaje on zagłuszony przez zwyczajny dźwięk silnika.

Przycisk GT, umieszczony na kierownicy, wcale nie wyostrza podzespołów auta. Zmienia jedynie wygląd seryjnego wyświetlacza LCD, umieszczonego pośrodku zegarów. W usportowionym Pro_cee'dzie zrezygnowano także ze wspomagania układu kierowniczego typu KiaFlexSteer, oferującego trzy tryby pracy, pozostawiając ustawienie bliskie temu najostrzejszemu, czyli Sport. Kia wprawdzie szybko zmienia kierunek jazdy, ale kierownica pracuje ze zbyt dużym oporem.

Komfort ponad sport

Kierowca, siedząc dość nisko, zanurzony w świetnym seryjnym fotelu Recaro, ma wręcz poczucie obcowania z samochodem, który potrafi naprawdę wiele. Na drodze Pro_cee'd GT jest zwarty i daje dużo pewności. Szkoda tylko, że ma zbyt podsterowną naturę. Co więcej, ujawnia się ona dość niespodziewanie. Auto, poruszające się na 18-calowych obręczach, zaskakuje za to porządnym komfortem - szybko i nieźle wybiera nierówności.

Koreańskie GT to samochód, który wygląda zadziornie, sportowo i rozbudza w innych chęć rywalizacji. Sportowy jest jednak tylko z nazwy.

A to wcale nie musi być wadą.

Kia Cee'd GT

Pięciodrziowy odpowiednik Pro_cee'da ma taką samą moc i identyczne osiągi. Kosztuje jednak o 2000 zł więcej.Kia

8:45,00 min - czas Kii Pro_cee'd na 20,6-kilometrowej pętli

Model
Moc
Czas
1. Renault Megane RS Trophy
265 KM
8:07 min
2. Renault Megane RS R.26.R
230 KM
8:16 min
3. Ford Focus RS
305 KM
8:26 min
4. Alfa Romeo Giulietta QV
235 KM
8:30 min
5. Ford Focus ST
225 KM
8:35 min
5. Opel Astra OPC
241 KM
8:35 min
7. Volkswagen Golf R32 DSG
250 KM
8:36 min
8. Mazda 3 MPS
260 KM
8:39 min
9. Seat Leon Cupra R
225 KM
8:43 min
10. Volkswagen Scirocco 2.0 TSI
200 KM
8:47 min
Wersja
1.6 Turbo GDi
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1591 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
204 KM/6000
Maksymalny moment obrotowy
265 Nm/1750
Osiągi
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Zużycie paliwa w l/100 km*
9,7/6,1/7,4
Cena
86 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Maciej Struk

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas