Kia Pro_cee'd GT - pierwsza jazda
Pierwsza Kia określana jako GT. Ma 204-konny silnik, utwardzone zawieszenie i sportowy wygląd. Ale Pro_cee'd ze sportem nie chce mieć wiele wspólnego.
Sami Koreańczycy nie kryją tego faktu. GT z założenia nie gra w tej samej lidze co RS, Type R oraz OPC. Jego naturalnym konkurentem jest za to VW Golf GTI, który stanowi wzór w umiejętności łączenia sportu z komfortem.
Bez rewelacji
Pro_cee'd GT otrzymał pierwszy benzynowy silnik Kii z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wytwarza on 204 KM dostępne przy 6000 obr./min, jednak już przy 1750 obr./min "łapie" 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najlepszy jest fakt, że utrzymuje go aż do 4500 obr./min. To typowa jednostka wyznająca zasady downsizingu. Czyli elastyczna, dynamiczna i przy tym całkiem wstrzemięźliwa. Podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkościami 130-170 km/h, komputer pokładowy wskazał zużycie paliwa na poziomie 10,6 l/100 km. To naprawdę dobry wynik.
GT, o masie 1359-1448 kg (w zależności od wersji wyposażenia), do 100 km/h rozpędza się w 7,7 s i jest w stanie pojechać 230 km/h. Ze sportem nie ma to zbyt wiele wspólnego. Dla porównania wspomniany wcześniej, 220-konny Golf GTI prędkość trzycyfrową osiąga o 1,2 s szybciej.
Kia Pro_cee'd GT - pierwsza jazda
Kia Pro_cee'd GT - pierwsza jazda (czytaj test)
Emocji też zbytnio nie słychać. Fakt, na postoju i w niskim zakresie obrotów spod tylnego zderzaka pobrzmiewa gdzieś bulgot wydechu, ale wraz z wdrapywaniem się wskazówki obrotomierza w prawo zostaje on zagłuszony przez zwyczajny dźwięk silnika.
Przycisk GT, umieszczony na kierownicy, wcale nie wyostrza podzespołów auta. Zmienia jedynie wygląd seryjnego wyświetlacza LCD, umieszczonego pośrodku zegarów. W usportowionym Pro_cee'dzie zrezygnowano także ze wspomagania układu kierowniczego typu KiaFlexSteer, oferującego trzy tryby pracy, pozostawiając ustawienie bliskie temu najostrzejszemu, czyli Sport. Kia wprawdzie szybko zmienia kierunek jazdy, ale kierownica pracuje ze zbyt dużym oporem.
Komfort ponad sport
Kierowca, siedząc dość nisko, zanurzony w świetnym seryjnym fotelu Recaro, ma wręcz poczucie obcowania z samochodem, który potrafi naprawdę wiele. Na drodze Pro_cee'd GT jest zwarty i daje dużo pewności. Szkoda tylko, że ma zbyt podsterowną naturę. Co więcej, ujawnia się ona dość niespodziewanie. Auto, poruszające się na 18-calowych obręczach, zaskakuje za to porządnym komfortem - szybko i nieźle wybiera nierówności.
Koreańskie GT to samochód, który wygląda zadziornie, sportowo i rozbudza w innych chęć rywalizacji. Sportowy jest jednak tylko z nazwy.
A to wcale nie musi być wadą.
Kia Cee'd GT
8:45,00 min - czas Kii Pro_cee'd na 20,6-kilometrowej pętli
Model | Moc | Czas |
1. Renault Megane RS Trophy | 265 KM | 8:07 min |
2. Renault Megane RS R.26.R | 230 KM | 8:16 min |
3. Ford Focus RS | 305 KM | 8:26 min |
4. Alfa Romeo Giulietta QV | 235 KM | 8:30 min |
5. Ford Focus ST | 225 KM | 8:35 min |
5. Opel Astra OPC | 241 KM | 8:35 min |
7. Volkswagen Golf R32 DSG | 250 KM | 8:36 min |
8. Mazda 3 MPS | 260 KM | 8:39 min |
9. Seat Leon Cupra R | 225 KM | 8:43 min |
10. Volkswagen Scirocco 2.0 TSI | 200 KM | 8:47 min |
Wersja | 1.6 Turbo GDi |
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 204 KM/6000 |
Maksymalny moment obrotowy | 265 Nm/1750 |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Zużycie paliwa w l/100 km* | 9,7/6,1/7,4 |
Cena | 86 990 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
Maciej Struk